Ändrade konsumentbeteenden är en konsekvens av inflation och höjda kostnader. Här är kategorierna som drabbas mest.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
En ny undersökning visar att svenska konsumenter blir irriterade av skiftande prissättning och väljer bort handlare som har olika pris på hemsida och i butik.
Sedan utbrottet av pandemin har många svenskar blivit mer priskänsliga – och man spenderar mer tid vid butikshyllorna.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Kundupplevelsens betydelse har ökat under pandemin. Detta rankar kunderna som absolut viktigast.
Effekten bättre i vissa kundsegment än andra och den varierar över tid. Detta enligt en ny studie.
Roy Fares och Mattias Ljungberg, som ligger bakom Mr Cake, tar hem titeln Årets Företagare i bageribranschen 2019.
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Årets vinnare har ett kvalitetskoncept som är väl avvägt sett till sin marknad. Det är innovativt och centrumets ambition har lett till mycket stora besöksflöden, en hög omsättning, nöjda hyresgäster och glada besökare.
När finalisterna i Retail Awards presenterades visade det sig att Elgiganten nominerats i två kategorier: ”Årets Butikskedja” och ”Årets Omniupplevelse”.
Designen är avskalad, produkterna och upplevelserna är i fokus. Men de mest innovativa tankarna bakom Store of the Year 2018 är inte synliga för kunden.
Under Dagligvarugalan 2017 bjöds på en hel del överraskningar. Årets bästa butik blev en oväntad vinnare i form av Matvärlden i Veddesta, Järfälla kommun.
Årets unga ledande kvinna är Eva Skogeryd, HR-Manager på Ikea i Torsvik. Priset syftar till att öka jämställdheten bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder.
NK instiftar ett pris som belyser namnkunniga personligheter och inspirerande varumärken inom mode och design. Priserna delas ut under en gala på Stockholm Stadsteater den 20 september.