Kedjan växlar nu upp satsningen på curbside pickup med nya tjänster. Ambitionen är att använda sina fysiska butiker som lokala hubbar för fulfillment.
Nike delar in inlämnade produkter i tre kategorier. Lösningen rullas ut i butik just nu.
Inga retursedlar krävs när ett paket ska skickas tillbaka. Processen tar mindre än tio sekunder.
Ett nytt initiativ ska utforska morgondagens shopping. I det första projektet riktar man fokus på framtidens brevlåda.
Kundupplevelsen är viktigare än någonsin. Detta enligt en ny rapport som även visar att generation Z upplever mest friktion.
Andelen returer bland svenska konsumenter fortsätter att öka. Den högsta andelen – vilken också ökade under 2019 – returer sker inom e-handeln.
Konceptet är beläget i ett centralt cityläge. Detta är ett stilrent försök att skapa den perfekta platsen för självbetjäning med fokus på e-handel och paket.
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.
Zalando testar återanvändbara förpackningar. Kunderna får sina produkter i återanvändbara fraktväskor, som viks ihop och läggs i en postlåda för retur.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
PantaPåsen introducerade under 2016 pant på plastpåsar. Nu tar man nästa steg med världens första digitala pantlösning med en tillhörande app. Den fungerar för att panta plastpåsar – men även andra förpackningar.
Tre strategier för returer dominerar detaljhandeln. Med en kombination av dessa kan man skapa ett vinnande koncept som ökar försäljningen. Det konstaterar man i en färsk rapport.
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster.
Nu kan MatHems kunder lämna PostNord-returer i samband med sin matleverans. "Det ska vara enkelt och bekvämt att både handla och returnera gods".
Frustration i soffan! Haltande click & collect, sena leveranser och krångliga returrutiner får kunden att välja en anna butik. Och hela 33 procent menar att e-problem hanteras dåligt. Det visar en färsk undersökning.
E-handelsföretaget Zalando har lanserat en ny tjänst för returer – med preciserad upphämtning.
För stora shorts och golvspeglar i miniformat. Efter fem miljoner misslyckade e-handelsupplevelser införs nu fri retur för att få fart på tillväxten i onlinehandeln.
Nu ökar rättigheterna för konsumenter som väljer att handla online i Kina. Bland annat gäller det returerna.
Icas kunder skänkte under förra året 7 091 244 kronor till svenska Röda Korset.