
#fulfillment


Minskad butiksyta stärker kedjans fulfillment
Butiksytan minskas till förmån för kedjans fulfillment av onlineordrar. Bakom satsningen står en av landets mest inflytelserika kvinnor.

Amazon levererar klappar spoiler-fritt
Amazon säkrar att leverans av julklappar sker utan att de blir ”avslöjade”. Här är sju tjänster som gör det möjligt.

Så coronasäkras julhandeln i Göteborg
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.

Ny forskning ska effektivisera last mile
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.

Snabbare e-leverans med pop up-centraler
Näthandeln har ökat dramatiskt under pandemin, inför julen ska innovativa pup up-centraler öka kedjans leveranskapacitet.

Digital plattform lyfter lokal cityhandel
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.

Den omvända kundanpassningen
Med hjälp av en omvänd kundanpassning och ny teknik har man blivit Kinas största retailer.

Amazon satsar på eget flyg i Europa
Företaget har redan en egen flotta i USA. Nu har Amazon även öppnat flygverksamhet i Europa.

Amazon pressar tiderna för pickup
Amazon har återigen utvecklat alternativen för leveranser. Nu har man lanserat pickup av dagligvaror inom en timme från lagd order.

Varulösa butikskedjan expanderar
Kunderna spenderar avsevärt mer i butiken utan produkter. Inom kort växer kedjan med ytterligare enheter.

Ellos erbjuder miljöretur av gamla varor
Använda varor säljs via tjänsten i second hand-butiker.

Obemannade Lifvs adderar paketboxar
PostNordinleder ett samarbete med dagligvarukedjan Lifvs.

Så vässar du er Curbside och BOPIS
En ny studie visar på utrymme för förbättringar inom Curbside pickup och BOPIS. Så här gör du upplevelsen bättre.

Instabox öppnar butik i köpcentrum
Med tjänster som inte kan erhållas genom onlineshopping, hoppas man kunna leverera ett mervärde.

H&M inleder samarbete med Instacart
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.

Automation ska leda till bättre service
Verksamheten ska effektiviseras och i slutändan leda till en högre servicenivå i butik.

Instabox bygger ut kapaciteten
Instabox investerar i fler nya smarta paketskåp och logistikterminaler runt om i Sverige.

Paketskåp en allt starkare trend
Paketskåp är en allt hetare trend inom detaljhandeln. Budbee siktar nu på att bli marknadsledande inom området.

Hypersnabb leverans från lokala butiker
Nu kan alla Stockholmare inom tullarna få sin beställning så snabbt som inom 15 minuter.

Last mile den nya marknadsplatsen
Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.

Här testas PostNords paketboxar
Under september och oktober startar PostNord sitt pilottest av 100 paketboxar. Responsen är positiv.

Snabbare burgare med ny teknik
Max Burgers har inlett ett samarbete som gör att maten kan levereras snabbare och tillagas i rätt tid innan avhämtning.

Curbside pickup – en vinnande strategi
Studier visar att konsumenterna vill se en fortsatt satsning på curbside pickup.

Ny dark store öppnad i Brooklyn
Med det nya konceptet vill man möta den allt större efterfrågan på e-dagligvaror med leverans.

Amazon laddar upp med 1 800 elbilar
Amazon satsar stort på hållbara leveranser. ”Det är en del av vår resa för att bygga den mest hållbara transportflottan i världen”.

Köpcentrum kan bli Amazons nya drag
Nu spekuleras det i att Amazon vill konvertera ytor i klassiska köpcentrum till fulfillment centers.

Eldrivna leveranser i kölvattnet av Covid-19
Kedjornas mål är att fasa ut fossila bränslen, men det är också ett sätt att möta det ökade trycket på e-handeln.

DHL ökar tillgängligheten med pop up
En ny pop up ska ge konsumenterna en snabb och bekväm lösning för leveranser. DHL har öppnat en mobil ServicePoint.

Fysisk distansering här för att stanna
Curbside pickup är en efterfrågad tjänst, men slarv skrämmer bort kunder. Och fysisk distansering är här för att stanna. Det visar en färsk undersökning.

Alibaba kortar globala leveranstider
Alibabas växlar upp sin satsning på global fulfillment. ”Logistik är i dag en game changer och avgörande faktor som skiljer företag åt.”

Paketboxar ska möta ökad e-handel
Efter sommaren utökar PostNord sina leveranssätt med paketboxar för att möta den växande e-handeln.

Bolt Food rekryterar från Google
Bolt rekryterar Filip Johansson som ansvarig för företagets matleveranser i Sverige. Han kommer senast från Google i USA.

Succé för curbside pickup hos Media Markt
Gensvaret från kunderna har varit så positivt att man nu lanserar curbside pickup i samtliga varuhus.

Så ska Starbucks bli mer digitalt och bekvämt
Starbucks genomför en större omvandling av sina koncept. I praktiken innebär det ökad bekvämlighet och fokus på digitala tjänster.

Boom för click & collect inom dagligvaror
Näthandeln av livsmedel ökade kraftigt under april. Allra mest gällde det click & collect, upphämtning av matkassar i butik som mångdubblats.

Miljövänlig leverans från restauranger
Transporttjänsten Bolt kommer från och med i dag även att erbjuda matleveranser innanför tullarna i Stockholm. Detta under namnet Bolt Food.

Kostnadsfri hemleverans samma dag
Kunderna kan beställa från alla butiker och få varorna levererade hem samma dag. ”Vi vet att det är mycket som fungerar lite annorlunda just nu”.

Coronapandemin förändrar butikens roll
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.

Svenskarna i topp för hållbara e-leveranser
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.

Indiska erbjuder leverans och telefonshopping
Indiska erbjuder nu hemleverans i stora delar av Sverige. Den som vill kan dessutom bli guidad genom köpet via telefon.

Lifvs erbjuder hemleverans till avlägsna hem
Lifvs har på kort tid öppnat obemannade livsmedelsbutiker från Skåne till Dalarna. Nu ska man även erbjuda hemleveranser till de mest avlägsna hemmen.

Skåpleverans av matvaror från valfri e-handlare
En ny tjänst gör det möjligt att beställa dagligvaror från valfri e-handlare och få dem levererade hem till sitt kylda leveransskåp utanför dörren.

Hel butik gjordes om till fulfillment center
Dagligvarukedjan har stängt en av sina butiker för allmänheten. I stället använder man den som ett fulfillment center där kunden kan hämta sina onlineordrar.

Ica snabblanserar app för e-leveranser
För att snabbt utöka möjligheterna till hemleverans kompletterar Ica e-handeln med en snabb utrullning av en ny app.

Best Buy ställer om helt till curbside pickup
Amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy meddelar att man från och med i dag ställer om sin verksamhet i butikerna till att bara omfatta upphämtning, så kallad curbside pickup.

Curbside pickup hos Biltema
Nu vill kedjan utveckla erbjudandet och göra det ännu enklare att e-handela. Man kompletterar därför med en Drive In-lösning i alla varuhus.

Freshippo utvecklar nya butiksformat
Alibabas fygitala butiksformat Freshippo utvecklas i snabb takt. Alibaba har tagit fram sex nya format – varav ett är ett helt uppkopplat köpcentrum.

Clas Ohlson och Wolt i leveranssamarbete
Nu startar Clas Ohlson och foodtechbolaget Wolt ett pilotsamarbete som gör det möjligt för kunder att snabbt få produkter levererade hem till dörren.

Utökad satsning på curbside pickup
Efter ett tufft år avslutade kedjan med ett starkt kvartal. Samtidigt introducerades ett nytt koncept för upphämtning i och vid butik.

Walmart tar upp kampen med Amazon Prime
Amazon dominerar e-handeln i USA, mycket tack vara framgångarna med lojalitetsprogrammet Prime. Nu tar Walmart upp kampen med en ny lösning.

Senare orderstopp och snabbare utlämning
Sista beställningstid för Click & Collect förlängs med två timmar, samtidigt som man testar utlämning av ordrar inom två timmar. Kedjan vässar sin fulfillment.

Hållbart provrum flyttar in runt hörnet
Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.

Stilren självbetjäning hos posten
Konceptet är beläget i ett centralt cityläge. Detta är ett stilrent försök att skapa den perfekta platsen för självbetjäning med fokus på e-handel och paket.

Arbetsmiljön inom e-handeln kontrolleras
Arbetsmiljöverket har en pågående inspektionsinsats riktad mot e-handeln. Nu riktar man in sig på lagerarbete och hantering av paket.

Robot löser e-plock i dagligvarubutiken
Med hjälp av robotar kan kedjan effektivisera plock av e-ordrar i fysiska butiker. Systemet är självlärande och bidrar till en mer intelligent lagerhållning.

Retail vässar fraktupplevelsen under 2020

Willys testar mobila hämtstationer
Willys startar i vår ett pilotprojekt med mobila hämtstationer för sin e-handel. Man vill erbjuda utlämning även på platser där man i dag inte har några butiker.

PostNord undersöker returers miljöpåverkan
PostNord undersöker hur man kan minska returers miljöpåverkan. I ett samarbete man att ersätta fysiska returetiketter.

Matbutiken levererar från egen food hall
I kedjans nya dagligvarukoncept har man för första gången inkluderat en food hall. Man ska erbjuda leverans från serveringarna – vilket ger butiken en ny roll.

Retursamarbeten en allt starkare trend
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.

Grannleverans socialt, bekvämt och hållbart
Zalando meddelar att pilottestet med paketutlämning via grannar mottagits positivt. De största drivkrafterna är bekvämlighet och hållbarhetsaspekten.

Nike vässar med RFID och prediktiv analys
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.

Amazon lanserar ny lösning för BOPIS
Driver trafik till fysiska butiker. Tjänsten har testats av Amazon i mindre skala i Europa. Nu rullas BOPIS-lösningen ut på bred front även i hemlandet USA.

Ikea testar hemkörning av mat
Ikeas materbjudande har hamnat mycket i fokus den senaste tiden. Enligt uppgifter i europeiska medier testar Ikea just nu hemkörning av mat.

Leverans samma dag driver kedjans försäljning
Kedjan erbjuder sina kunder leverans samma dag. Under det första kvartalet stod dessa ordrar för merparten av den digitala försäljningen.

Här är Amazons nya drönare för leveranser

La Boqueria tar upp kampen med Amazon
Det har blivit en av Barcelonas mest populära turistattraktioner. De flesta som promenerar ner längs La Rambla svänger också in på La Boqueria. Med ny teknik tar man nu upp kampen med Amazon och andra e-handlare.

Ica expresslevererar mat och dagligvaror
För att möta kundernas krav på bekvämlighet och enkla lösningar lanserar Ica i höst expressleveranser av måltidslösningar kombinerat med dagligvaror.

Detta vill kunden ha i framtidens butik
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.

Leveriet erbjuder utskjutet lager

Flexibilitet viktigare än snabbhet
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.

Amazon vill skicka varor med bussen
Amazon investerar stort för att kunna utöka och förbättra sina leveransalternativ. Nu vill man göra offentliga bussar till mobila leveransstationer.

Så skapar Cervera en sömlös upplevelse
Cervera skapar en sömlös upplevelse där kanalerna samverkar. Man har valt att göra det med befintliga system. Så här går det till.

Nya upplevelser i Decathlons konceptbutik
Sportkedjan Decathlon har öppnat ett nytt butikskoncept. Här skapar man nya upplevelser med hjälp av friskvård, sportutövande och ny teknik.