Förväntningen på snabba och flexibla leveranser ökade under 2022. Men många handlare kämpar med sin last mile – här är de största utmaningarna.
En studie visar på skilda uppfattningar i handeln och hos konsumenterna. Bland annat gällande leveranser, hållbarhet och alternativ när det är tomt i hyllan.
Shein har öppnat kontor och sin första distributionsanläggning i landet. Etableringen ger en bild av vad företaget prioriterar just nu.
Dagligvarukedjan och stadens kommunfullmäktige lanserar autonoma leveranser med robotar. Tjänsten blir till en början tillgänglig för 20 000 invånare.
Last mile-företaget Gordons VD och grundare Ali Ghoce har tagit emot utmärkelsen Årets pionjär inom svenskt näringsliv.
Trenden med minskade butiksytor är bruten, nu är det stort som gäller. Det nya butikskonceptet är avsevärt större och stöttar den digitala affären.
Ikea har inlett ett samarbete med en större dagligvarukedja. Tillsammans ska man underlätta för kunderna med lokal utlämning av varor.
Kedjan fortsätter att utveckla automatiserat varuplock i befintliga butiker. Nu har man köpt upp ett techbolag inriktat på robotteknik.
Nätapoteket har under sommaren har man byggt och startat upp en helt ny del av automationskedjan, en ”Autostore”.
Brizo rekryterar Marcus Ramstrand som närmast kommer från rollen som logistikchef på Meds.
Under veckan lanserar Instabox en ny tjänst som gör det möjligt för privatpersoner att skicka varor till varandra.
Det finns en växande förväntan i konsumentledet att kunna se leveransalternativens klimatpåverkan. Detta enligt en ny undersökning.
Stadium har inlett ett samarbete för att elektrifiera och automatisera lagertransporter. Satsningen är en viktig del i företagets uppsatta miljömål.
Butikens roll har förändrats. Mobilen är en avgörande faktor för framgång för den fysiska butiken, enligt en ny studie.
I ett nytt digitalt koncept är mobilen en central del av upplevelsen i butiken. Kunden kan till exempel få experthjälp via videochatt.
Varuhuset som vi känner det håller på att dö. I stället växer en ny plats, med ett lokalt anpassat och digitalt laddat utbud, fram.
Bring och fastighetsrådgivaren Newsec ska de närmaste månaderna sätta ut 200 paketboxar i Sveriges tre största städer.
Ikea fortsätter konverteringen av befintliga varuhus med ambitionen att stötta den digitala affären.
Lindex investerar stort i nytt omnilager. Satsningen säkerställer en skalbar och hållbar logistiklösning för företagets samtliga försäljningskanaler
E-handlare kan nå cirka 40 procent av Sveriges befolkning via iBoxens lösning. Nya användningsområden har nyligen adderats.
Företaget testar nu självservice av paketutlämning i en egen lokal i centrala Malmö. Det tar tio sekunder att få sitt paket.
Ingka Group, i praktiken den största Ikea-återförsäljaren, investerar mer än tre miljarder euro i nya och befintliga butiker.
En satsning på micro fulfillment centers ska vässa företagets fulfillment – och frigöra tid för medarbetare i butik.
För att starka köpupplevelsen lanserar kedjan sin första pick-up box. Ambitionen är att öka flexibilitet och tillgänglighet.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
En storsatsning ska pånyttföda kundupplevelsen på campus. Detta med automatiska kassalösa butiker, high tech-automater och robotleveranser.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
Ny tjänst för dagligvaror. För matkreatörer innebär den att recept kan förvandlas till köpbar varukorg direkt via exempelvis TikTok.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
PostNord och parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett större samarbete kring leveransskåp. Företagen planerar nu att placera ut ett stort antal boxar.
Kedjan växlar nu upp satsningen på curbside pickup med nya tjänster. Ambitionen är att använda sina fysiska butiker som lokala hubbar för fulfillment.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
Köpcentrumen inleder en satsning på ghost kitchens – restaurangkök som tillverkar mat från flera olika varumärken främst för leverans och take away.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
Platstjänster och ny teknik kan synka utlämningen av varor. Kedjan lanserar nu en lösning som ska förbättra kundupplevelsen.
Trenden med ultrasnabba leveranser av dagligvaror fortsätter. Nu introduceras Bolt Market i Sverige och man siktar på leverans inom 15 minuter.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Inför det kommande året satsar Ikea stort på effektiv fulfillment av ordrar. Ett område där butiken blir allt mer central och automation har gjort entré.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.
Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
Drönare minska miljöpåverkan samt öka servicen i skärgård och på landsbygd. ”Timingen är rätt för oss”, säger Emma Lindahl, co-lead på IcaX.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Räknar med att passera såväl UPS som FedEx och bli största leverantör av paket. Och det är absolut ingen avlägsen framtidsvision.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
De förarlösa leveranserna testas nu på ännu en europeisk marknad. Ambitionen är att skapa snabbare och mer hållbara transporter.
Snabbhet är kärnan i Foodora Markets erbjudande, något som även gäller etableringstakten.
Bristen på varor är en av bakomvarande anledningar. Hybridshoppingen kommer bli ännu mer dominerande i årets julhandel.
Kedjan har nu börjat leverera kundordrar – mellan sina butiker – med hjälp av förarlösa bilar. Detta är ett sätt att hållbart effektivisera vad man kallar ”the middle mile”.
Tesco har lanserat ett pilottest med Gorillas. Tillsammans erbjuder man leverans inom 10 minuter.
”Vi vill vara exakt där kunden vill att vi ska vara. Det vill säga online, i butik eller till och med i hemmet”.
En av detaljhandelns tydligaste trender ligger därmed till grund för satsningen – viljan att komma närmare kunderna.
Med hjälp av smarta glasögon och AR kan arbetet effektiviseras.
Instabox fortsätter att växa och har den senaste tiden gjort flera rekryteringar.
Till en början kommer Bzzt leverera mat och köra bud i Malmö och Göteborg. Inom kort blir det även podtaxi.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Nu kompletterar PickPackPost, en ny typ av paketombud, utbudet med live video shopping.
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
”Med lanseringen av Amazon Prime kan vi ta nästa steg i vårt kunderbjudande”.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Lanserar en ny kedja av virtuella butiker i Sverige. Siktar på butiker i minst tio städer under 2022.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Världens första körkort för fjärrstyrda förarlösa leveransfordon har delats ut. Ambitionen är att öka effektiviteten under last mile.
Ska öka effektiviteten och komma närmare sina kunder med två typer av distributionscentraler.
Gamla värderingsmodeller tappar sin relevans. Här är tre tunga faktorer i den fygitala butikens nya matematik.
E-handeln en självklar plats – men morgondagens vinnare har också en tydlig strategi för den fysiska butikens roll i det digitala samspelet.