Ingka Group, i praktiken den största Ikea-återförsäljaren, investerar mer än tre miljarder euro i nya och befintliga butiker.
En satsning på micro fulfillment centers ska vässa företagets fulfillment – och frigöra tid för medarbetare i butik.
För att starka köpupplevelsen lanserar kedjan sin första pick-up box. Ambitionen är att öka flexibilitet och tillgänglighet.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
En storsatsning ska pånyttföda kundupplevelsen på campus. Detta med automatiska kassalösa butiker, high tech-automater och robotleveranser.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
Ny tjänst för dagligvaror. För matkreatörer innebär den att recept kan förvandlas till köpbar varukorg direkt via exempelvis TikTok.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
PostNord och parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett större samarbete kring leveransskåp. Företagen planerar nu att placera ut ett stort antal boxar.
Kedjan växlar nu upp satsningen på curbside pickup med nya tjänster. Ambitionen är att använda sina fysiska butiker som lokala hubbar för fulfillment.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
Köpcentrumen inleder en satsning på ghost kitchens – restaurangkök som tillverkar mat från flera olika varumärken främst för leverans och take away.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
Platstjänster och ny teknik kan synka utlämningen av varor. Kedjan lanserar nu en lösning som ska förbättra kundupplevelsen.
Trenden med ultrasnabba leveranser av dagligvaror fortsätter. Nu introduceras Bolt Market i Sverige och man siktar på leverans inom 15 minuter.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Inför det kommande året satsar Ikea stort på effektiv fulfillment av ordrar. Ett område där butiken blir allt mer central och automation har gjort entré.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.
Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
Drönare minska miljöpåverkan samt öka servicen i skärgård och på landsbygd. ”Timingen är rätt för oss”, säger Emma Lindahl, co-lead på IcaX.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Räknar med att passera såväl UPS som FedEx och bli största leverantör av paket. Och det är absolut ingen avlägsen framtidsvision.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
De förarlösa leveranserna testas nu på ännu en europeisk marknad. Ambitionen är att skapa snabbare och mer hållbara transporter.
Snabbhet är kärnan i Foodora Markets erbjudande, något som även gäller etableringstakten.
Bristen på varor är en av bakomvarande anledningar. Hybridshoppingen kommer bli ännu mer dominerande i årets julhandel.
Kedjan har nu börjat leverera kundordrar – mellan sina butiker – med hjälp av förarlösa bilar. Detta är ett sätt att hållbart effektivisera vad man kallar ”the middle mile”.
Tesco har lanserat ett pilottest med Gorillas. Tillsammans erbjuder man leverans inom 10 minuter.
”Vi vill vara exakt där kunden vill att vi ska vara. Det vill säga online, i butik eller till och med i hemmet”.
En av detaljhandelns tydligaste trender ligger därmed till grund för satsningen – viljan att komma närmare kunderna.
Med hjälp av smarta glasögon och AR kan arbetet effektiviseras.
Instabox fortsätter att växa och har den senaste tiden gjort flera rekryteringar.
Till en början kommer Bzzt leverera mat och köra bud i Malmö och Göteborg. Inom kort blir det även podtaxi.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Nu kompletterar PickPackPost, en ny typ av paketombud, utbudet med live video shopping.
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
”Med lanseringen av Amazon Prime kan vi ta nästa steg i vårt kunderbjudande”.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Lanserar en ny kedja av virtuella butiker i Sverige. Siktar på butiker i minst tio städer under 2022.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Världens första körkort för fjärrstyrda förarlösa leveransfordon har delats ut. Ambitionen är att öka effektiviteten under last mile.
Ska öka effektiviteten och komma närmare sina kunder med två typer av distributionscentraler.
Gamla värderingsmodeller tappar sin relevans. Här är tre tunga faktorer i den fygitala butikens nya matematik.
E-handeln en självklar plats – men morgondagens vinnare har också en tydlig strategi för den fysiska butikens roll i det digitala samspelet.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Kunderna har sagt sitt gällande Buy Online Pickup In Store. Detta är lösningen man efterfrågar.
Med 149 robotar som hjälper personalen siktar Matsmart på uthållig lönsamhet.
Early Bird vill erbjuda sina kunder ytterligare ett leveranssätt – ansluter till iBoxen.
Under april placeras 37 paketboxar ut till bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter runt om i staden.
Robotarna har redan utfört 6 000 leveranser från caféer och restauranger. Nu hakar detaljhandelskedjorna på.
I Norge är nu Clas Ohlsons leveransalternativ ”Hämta utanför butik” mer populärt än någonsin. Det bedöms vara här för att stanna.
Som marknadsplats med ultrasnabba leveranser utmanar man traditionell handel.
Amazon fortsätter att förvandla ödelagda delar av köpcentrum till lokala fulfillment centers.
Ambitionen är att omdefiniera handeln. Leverans sker inom 10 minuter.
I pandemins fotspår konverteras stängda butiker till lokala leveranshubbar. Strategin medför flera fördelar.
Inga retursedlar krävs när ett paket ska skickas tillbaka. Processen tar mindre än tio sekunder.
Lönsamheten påverkades positivt – nu införs automatiserat e-plock i ytterligare sju butiker.
Här är 15 trender som definierar morgondagens digitala upplevelser – och som för e-handeln och den fysiska handeln närmare varandra.
Amerikanska kedjan Costco, som i dagarna offentliggjorde sin första etablering i Sverige, har inlett tester av curbside pickup.
Kan samlade leveranser en gång i veckan bidra till en mer hållbar e-handel? Det menar en ny startup.
I köpcentrumet öppnar Europas största paketskåp. Här erbjuder man även kundtjänst via en videochat.
Majoriteten förväntar sig kunna hämta onlinebeställningar samma dag i butik.
För första gången spås nu e-handeln omsätta mer än fysisk handel i ett land.
Onlineförsäljningen av dagligvaror ökar kraftigt. Den överlägset största ökningen står upphämtning i butik för.