Nu inleder 17 svenska stadskärnor en gemensam satsning på utvecklad service och bättre bemötande.
Nyligen öppnade Lidl en ny typ av laddstationer där man erbjuder supersnabb laddning dygnet runt, alla dagar i veckan.
I kedjans servicecenter har försäljning blivit en allt större del av kundkontakten – man säljer lika mycket som en större butik.
Centrumet står nu inför en omfattande utveckling och komplettering av handel, bostäder och ett nytt restaurangutbud. Målet är en 15-minutersstad i miniatyr.
Nu inleder Ikea en storsatsning på laddpunkter för elbilar. ”Bidrar till att vi kan nå våra ambitiösa mål kring mer hållbara transporter”.
Här väntar självbetjäning eller fullservice beroende på ärende. Designen ska underlätta för ett smidigt och ”flytande” butiksbesök.
De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
En undersökning visar att användarna av elbilar gärna shoppar medan bilen laddas. För många påverkar tillgång till laddning vilken butik man väljer.
Den fysiska handeln är långt från död. Det menar Swish som vill visa vägen framåt för den fysiska handeln och öppnar en egen butik.
”Vi vill vara exakt där kunden vill att vi ska vara. Det vill säga online, i butik eller till och med i hemmet”.
En färsk undersökning visar att konsumenter föredrar mejl och telefon som kontaktmetoder. Men nya kanaler vinner mark.
Ny forskning betonar vikten av att medarbetare befinner sig på ”rätt” avstånd till kunden. Detta är vad man rekommenderar.
Satsningen är ett led i Ikeas nya strategi. Nu är siktet inställt på en ny typ av städer.
Flera köpcentrum står nu på tur för den nya servicesatsningen.
En ny studie visar att mindre företag har lyckats höja nivån på kundservicen mest under pandemin.
Medarbetarnas klädsel påverkar hur villiga kunderna är att ta kontakt. Det visar en ny studie.
Här kan kan boende i fastigheterna – och övriga – enkelt lösa ärenden som hör vardagen till.
Ny studie: Generation Z, föredrar chattar och textmeddelanden för kundservice.
Kedjan testar ett utökat program som kunderna ska betala för. Ambitionen är att skapa tillit och en trygg relation.
Butiken utökar sina öppettider –kunderna kan handla även när personal inte är på plats.
Pandemin för med sig möjligheter att utveckla kundmötet – bland annat via en ny form av extrem personalisering.
Svenska konsumenter lämnar kundrelationer snabbare än i övriga EU. Det visar en ny studie.
Med tjänster som inte kan erhållas genom onlineshopping, hoppas man kunna leverera ett mervärde.
Kundupplevelsens betydelse har ökat under pandemin. Detta rankar kunderna som absolut viktigast.
Cykelhandlarens ambitioner är att skapa ett heltäckande nätverk i Sverige och senare i hela Norden.
Vänta inte på ett normalläge som aldrig kommer – det är hög tid att skapa den nya butiksupplevelsen.
Pandemin har fått många att välja cykel i stället för kollektivtrafik. The Bike hub vill underlätta för cyklister i city.
När butiker stängs och konsumenterna arbetar hemifrån förflyttar kedjan sin verksamhet online. I ett första skede lanseras tjänster inom tre kategorier.
Onlineföretaget har genom åren gjort sig känt för att alltid sätta kunden i centrum. Nu tar man ytterligare ett steg och öppnar en tjänst för ”vad som helst”.
Konceptet är beläget i ett centralt cityläge. Detta är ett stilrent försök att skapa den perfekta platsen för självbetjäning med fokus på e-handel och paket.
Folkets Vårdcentral har nu öppnat sina dörrar i Tyresö Centrum. Ambitionen är att skapa centrum med fullservice och bra tillgänglighet.
Marie Svedberg har utsetts till Sveriges bästa butiksbiträde.
Grosvenor Europe rullar ut ett nytt koncept för service till e-handelskunder i sina köpcentrum.
En ny undersökning visar på hur man enklast möter utmaningen att leverera kundservice som motsvarar kundernas behov och efterfrågan.
Medarbetarna är den viktigaste faktorn för ökad lönsamhet och lojalitet. Detta enligt en ny omfattande kundundersökning.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.
Atrium Ljungbergs koncept Leveriet tas nu till nästa nivå. Tjänsterna utökas med ett utskjutet lager och en ny e-handelsaktör ansluter till lösningen.
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail.
När den första butiken öppnade var det många som höjde på ögonbrynen – var är produkterna? Men mottagandet har varit så pass positivt att tre nya butiker nu är på gång. Se bilderna på butiken här!
Onlinebutiken Man of a kind uppgraderar shoppingupplevelsen genom att addera tjänster is sitt erbjudande. "Shoppingen ska vara enkel och inspirerande".
Utrustade med mobila kassaenheter hjälper man kunderna med betalningen.
Nu kan kunderna beställa mat, fika och annat från 7-Eleven i en app eller på webben. Genom samarbetet utvecklar 7-Eleven nu sitt koncept Foodvenience.
KappAhl har öppnat en ny central kundtjänst för samtliga försäljnings-kanaler. Det innebär att man bland annat inkluderar chattar och sociala medier.
Nu lanserar Sharebox skåp för överlämning av nycklar i utvalda 7-Elevenbutiker. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp, kommer man kunna lämna över nycklar till mottagare dygnet runt.
En av Storbritanniens största mobiloperatörer har öppnat en Showcase store. Med teknikens hjälp vill man skapa avslappnade möten mellan människor.
Det kan vara svårt att slita sig från soffan när sötsuget slår till. Därför provar Hemmakväll nu hemleveranser av bland annat lösviktsgodis.
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen.
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".
Intresset för ny teknik och obemannade automatiska butiker är stort. Men faktum kvarstår: konsumenterna vill ha mänsklig kontakt när de shoppar. Det visar en ny undersökning.
Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.
Professorn har sin uppfattning klar: Butikerna borde inte oroa sig så mycket för minskad trafik. Se till att locka rätt kunder och skapa berikande upplevelser. Nyckeln ligger i personalens beteende, menar han.
Ögonkontakt och allt för ivrig service leder till minskad försäljning. Men kan du i stället ge kunden kontroll, då ökar den. Det visar flera studier.
Kundupplevelser är detaljhandelns nya mantra. Nyckeln till framgång ligger i att lyckas omfamna hela kundresan – och att ladda den med rätt upplevelser. Här är 15 heta snackisar inom CX just nu.
Frustration i soffan! Haltande click & collect, sena leveranser och krångliga returrutiner får kunden att välja en anna butik. Och hela 33 procent menar att e-problem hanteras dåligt. Det visar en färsk undersökning.
Kompetens är morgondagens hårdvaluta inom detaljhandeln. The Denim Diva är ett talande exempel på hur kompetent personal höjer nivån på butiksupplevelsen – och får kunderna att komma tillbaka. Hur många divor har ni i organisationen?
DogBuddy och Wonderboo introducerar ny hundpassningstjänst där Wonderboos butik på Norrmalmstorg kommer att fungera som en upphämtning och- avlämningsplats för hundar.
Konsumenterna vill fortfarande ha fysiska butiker, men olika kundsegment förväntar sig olika saker. En ny undersökning kartlägger hur den ultimata upplevelsen i en fysisk butik ska sättas samman. Det handlar mycket om valfrihet och friktionsfri shopping.
Kundupplevelsen präglas allt mer av den tekniska utvecklingen. Begreppet service står inför dramatiska förändringar där kunden har makten, informationen hittar konsumenten automatiskt och produkterna servar sig själva. Här är nio framtidsvisioner inom kundservice.
Med ett rikstäckande serviceteam bestående av utbildade tekniker vill Granngården kunna hjälpa trädgårdsfantaster. Grannhjälpen är en tjänst som hjälper till med en del av de mindre roliga sysslorna som kommer med en trädgård.
Den fysiska butikens framtida roll diskuteras mer än någonsin. Amerikanska kedjan Staples testar nu om den kan fungera som en mötesplats och mingelyta för mobila professionella yrkesmänniskor.
Brothers adderar sitt erbjudande med en bokningsbar tjänst för personlig shopping.
Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.
Amazon planerar att rulla ut leveranser via varuskåp på bred front i Europa. Det är ett sätt för företaget att få bättre kontroll över den egna logistiken. Samtidigt sänker man kostnaden och ger kunden fler valmöjligheter.
Kista Galleria blir det första köpcentrum som kan erbjuda sina kunder att förboka mat via sin mobilapp. Det är ett samarbete med Citycon där man använder Waitress plattform för mobila beställningar och betalningar inom restaurangbranschen.
Shopping på hotellrummet är i ropet nu igen. För en tid sedan berättade vi om Banks Hotel i Belgien som erbjuder sina gäster att shoppa modeartiklar ur en minibutik på rummet.
Nu tar en hotellkedja servicen med gratis wifi ett steg längre och erbjuder sina gäster fri surf i hela stan.