Trender inom lågpris. Vi bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.


Lidl lanserar Heidi Klums mode i 28 länder

Lidl lanserar Heidi Klums mode i 28 länder

 

”Heidi & The City” är temat för Lidl och Heidi Klums första klädkollektion. Den 7 september presenteras kollektionen för första gången på den internationella scenen under New York Fashion Week. – Lidl har aldrig tidigare förknippats med mode, men med Heidi Klum på vår sida som kreativ källa, inspiration och framgångsrik designer vill vi förändra … (läs mer)




Swatch laddar klockor med betalfunktioner

 

I sommar introducerar Swatch Group en lågpris-klocka som kan genomföra mobila betalningar. Klockan förväntas ge Apple Watch konkurrens.  I kölvattnet av Apple Watch-lanseringen hakar nu andra klockvarumärken på trenden att integrera elektroniska funktioner i klockorna. VD Nick Hayek berättar att Swatch planerar att ingå i ett samarbete med ett stort och globalt kreditkorts-företag. Med hjälp av NFC-teknik (Near Field … (läs mer)




Här går hard discount som tåget

 

Lågpriskedjorna Aldi och Lidl ångar på rejält i Storbritannien. Under 2015 och de kommande åren planerar de fler nya butiker än de fyra traditionella matjättarna. Under de kommande åren öppnar de två lågpriskedjorna tillsammans 53 nya butiker. Det är mer än vad de fyra stora traditionella kedjorna Tesco, Sainsbury’s, Morrisons och Asda gör tillsammans. De … (läs mer)




Dagligvarukedja lanserar ny enklare prisstrategi

 

Ny prisstrategi. Brittiska kedjan Sainsbury’s lanserar en ny rikstäckande kampanj där man introducerar ett nytt sätt att prissätta sina varor. Samtidigt sänker man priserna på ett stort antal produkter. Detta är ett resultat av en 18 månader långt arbete som strävar efter att sänka ordinariepriserna på matsortimentet. Strategin innebär att man slopar kampanjpriserna till förmån för ett … (läs mer)




Lidl dubblar försäljningen – tuffa tider för stormarknader

 

Extrema lågpriskedjor som Lidl och Aldi kommer att fördubbla sin försäljning de kommande fem åren. Och detta på bekostnad av de största stormarknaderna.  Det menar det brittiska analysföretaget IGD som spår att de största butiksformaten inom dagligvaruhandeln, så kallade hypermarkets, kommer att tappa 4 procent under perioden, trots att den totala försäljningen förväntas stiga med … (läs mer)