
All engångsplast borta från Lidls butiker
”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.
Trender inom lågpris. Vi bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.
Lidl bygger en ny butik i Kviberg, det blir den tolfte etableringen i Göteborg. Butiken blir granne med det nybyggda bostadsområdet Kvibergs ängar.
Dagligvaror med fokus på färskvaror och färdiga rätter. Lågpriskedjan har skapat ett nytt koncept som i praktiken är ett testlabb för kunskap och nya insikter.
Lidl har tecknat avtal om att bygga en ny butik i Arninge Handelsområde i Täby. Området står inför stora förändringar och ska bli ett nytt regionalt centrum.
Lågpriskedjan har öppnat ett nytt cityformat. Erbjudandet är utformat för att passa storstadskunder utan bil.
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Lidl Sverige utvecklar butiksbeståndet i Frölunda. Stänger en butik i samband med rivning – men öppnar en ny på annan plats.
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Var tidigare kommunikationsdirektör men har nu fått ansvar för att leda den nya sammanslagna marknads- och kommunikationsavdelningen.
Under torsdagen öppnade Lidl Sverige en butik i nyinvigda C4 Shopping i Kristianstad. Det är ett exempel på hur lågprisaktören numera även etablerar sig i köpcentrum.
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna.
Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
Den 29 augusti öppnar Gekås 3 300 kvadratmeter ny butiksyta. Samtidigt passar man på att introducera nya större kundvagnar – med plats för fler fynd.
Lidl rekryterar hållbarhetsstrateg Annika Skogvik. Hon kommer närmast från en position som hållbarhetsstrateg vid Stockholms läns sjukvårdsområde, en del av Stockholms läns landsting.
Lidl växer med en hög expansionstakt. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i köpcentrumet med beräknad öppning under första kvartalet 2019.
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Thomas Brattlöw har utsetts till ny Fastighetsdirektör för Lidl Sverige och tar över efter Johan Augustsson som tillträtt som Sverigechef. Thomas har under de senaste två åren varit Fastighetschef för Stockholmsregionen.
Dagligvarukedjan Netto har utsett en ny etableringschef för sin verksamhet i Sverige. Tillträdande Peter Ekström kommer närmast från Hemköp.
Lidl har rekryterat Miriam Thunborg som ny hållbarhetschef för den svenska verksamheten. Miriam kommer senast från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson.
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige går vidare inom koncernen. Han tar över rollen som landschef för Lidl USA. Efterträdaren rekryteras i de egna leden – Johan Augustsson blir ny landschef i Sverige.
KAMPANJER. I år firar Lidl 15 år i Sverige. Kedjan har i dag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”.
Dagligvarukedjan expanderar i hög takt och Uppsala är en av de städer man har satt upp en snabb etableringstakt i. Så här många butiker siktar man på.
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. ”Vi börjar alltid med människorna”, säger grundaren Tina Sharkey.
I slutet av 2018 öppnar Lidl i Femman i Göteborg. ”Detta är en särskilt spännande etablering för oss med enorm potential”, säger man på Lidl.
Lidl Sverige håller fortsatt hög expansionstakt och har nu tecknat avtal om en ny butik i Teleborg Centrum i Växjö. Den nya butiken är den tredje i Växjö beräknas öppna runt årsskiftet 2018/2019.
Varuhuskedjan har vidtagit flera åtgärder för att öka både effektivitet och trafik. Nu bjuder man in lågpriskedjan Aldi i ett antal av sina butiker.
Lidl Sverige har rekryterat Peter Schön som ny chef för teknisk förvaltning i Region Syd. Han kommer närmast från en roll som förvaltare på Ystadbostäder
Lågpriskedjorna har rört om rejält på den brittiska dagligvarumarknaden. Så pass mycket att den största traditionella kedjan nu börjat snickra på ett eget lågpriskoncept.
Lidl öppnar sin fjärde butik i Västerås, det står klart efter att kedjan skrivit avtal med Svenska Handelsfastigheter. Den nya butiken väntas öppna under vintern 2018/2019 och kommer att ligga på handelsområdet Erikslund.
Lidl Sverige har tecknat avtal om att överta Coop-butiken på Sibyllegatan 8 vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Lidl övertar butiken under året och inleder då en upprustning av lokalen.
Lidl Sverige har tecknat avtal om att öppna i Kv. Caroli som nu genomgår en utvecklingsfas. Det blir Lidls åttonde butik i Malmö och den nya butiken beräknas öppna under året.
Kedjan storsatsar i regionen med nya butiker och den hittills största distributionscentralen. Lågpris som fenomen går kraftigt framåt, två av tre konsumenter väljer hard discount.
Nettos nya konceptbutiker presenterades tidigare i år, och nu är det klart att ytterligare butiker kommer att konverteras till konceptbutiker.
Torsdagen den 21 september är det premiär för Willys Hemma Johanneberg. Den nya butiken i Göteborg blir Willys 200:e butik, och det var här allt började redan 1975.
Lidl Sverige fortsätter att växa och i Halmstad etableras en tredje butik som planeras öppna under 2018. Butiken etableras i området Kärleken, en del av Tegelbruket i norra Halmstad där en helt ny stadsdel växer fram. Totalt planerar Lidl Sverige att växa med närmare 30 butiker framtill 2020 och den nya butiken är ett steg … (läs mer)
Lidl Sverige förstärker nu företagsledningen med en kommunikationsstrateg. Bella Goldman har tillsatts som strategi- och kommunikationsdirektör.
I dag har Lidl 170 butiker runt om i Sverige, men målet är att nå 200 butiker till 2020. Det långsiktiga målet är drygt 300 butiker i Sverige.
Under de senaste fem åren har de stora aktörerna tappat marknadsandelar. Lidl är en av de aktörer som nu klättrat förbi några av de mest kända varumärkena.
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.
”Heidi & The City” är temat för Lidl och Heidi Klums första klädkollektion. Den 7 september presenteras kollektionen för första gången på den internationella scenen under New York Fashion Week. – Lidl har aldrig tidigare förknippats med mode, men med Heidi Klum på vår sida som kreativ källa, inspiration och framgångsrik designer vill vi förändra … (läs mer)
Lidl har öppnat en ny butik i Södertälje. Den följer kedjans senaste butikskoncept som blivit belönat för sin miljövänlighet. Man arbetar dessutom för att hållbarhetsanpassa såväl logistik som sortiment.
Lidl + Heidi Klum är ett nytt samarbete som ska göra kvalitetsmode tillgängligt för alla. Genom den nya modesatsningen uppgraderar lågpriskedjan sitt klädsortiment.
Lidl planerar för storsatsning i Sverige. För att möta den starka utvecklingstakten rekryteras nu Christoffer Wennergren som ny etableringschef till fastighetsavdelningen i Göteborg.
Kedjan satsar nu stort på en helt ny butiksdesign som ska ge kunderna en mer modern och bekväm upplevelse. Bland åtgärderna finns utbyggda färskvaruavdelningar.
Dollarstore kommer att etablera ett varuhus på handelsområdet Viggen i Ronneby.
Netto lanserar nu sitt nya ekologiska varumärke Go Eko. Lågpriskedjan vill göra det enkelt för kunderna att välja en hållbar livsstil.
Lågprisaktörerna sätter hård press på de brittiska dagligvarukedjorna. Co-op satsar nu hårt på en bred lansering av små serviceinriktade butiker.
Lågpriskedjan Lidl fortsätter att förnya och utveckla. Nyligen presenterade man sitt nya gröna butikskoncept. Senare i vinter är det dags för nästa premiär – ett butikskoncept anpassat för pick-up av onlinevaror.
”Vi gör ingen märkvärdig branding, ingen dyr reklam.” För första gången har Primark nu börjat prata om hur man kan hålla så låga priser, och samtidigt bedriva en hållbar verksamhet.
Den snabbväxande kedjan har haft stora framgångar med sin lågprisprofil i stormarknadsformat. Nu ger man sig även in i onlinevärlden med sin första e-butik.
Med ett rekordår i ryggen utsågs de nyligen – för andra året i rad – till Supermarket of the year. Nu lägger lågpriskedjan Aldi in en ännu högre växel i Storbritannien.
Lidl ritar om handelskartan med nya satsningar på större butiker, citykoncept och e-handel. Det konstateras i en färsk rapport om lågpriskedjans framtid.
Torsdag den 21 juli öppnar Netto en ny butik i Surahammar, det blir butik nummer 157 i Sverige.
Skala upp eller lägg ner verksamheten. Så löd den obarmhärtiga domen, och nu står det klart att dagligvarukedjan stänger alla butiker på marknaden
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Sverige. Det nya centrallagret i Örebro kommer vara dimensionerat för att hantera mellan 70 till 100 butiker.
Lågpriskedjan No Frills prisbelönade butiksdesign har inte bara skapat ett varmare och mer personligt intryck. Det har dessutom lett till en rejäl försäljningsökning. Nu rullas konceptet ut på bred front.
Den tyska lågpriskedjan Lidl står inför en lansering i USA. Och nu har man lanserat en hemsida där detaljer kring satsningen offentliggörs.
Lågriskedjan Primarks nya spektakulära butik lämnar ingen oberörd. En iögonfallande arkitektur blandas här med den senaste digitala tekniken i vad man själva kallar en urban fristad.
Den tyska lågpriskedjan Aldi har blivit utsedd till årets dagligvarukedja i hemlandet, men nu vill man även stärka sina positioner i USA. Till sin hjälp har man tagit komikern Ben Bailey. Han har tidigare bland annat vunnit en Emmy för serien ”Cash Cab”. Kedjan har tagit fram en serie med filmer som finns på företagets … (läs mer)
I sommar introducerar Swatch Group en lågpris-klocka som kan genomföra mobila betalningar. Klockan förväntas ge Apple Watch konkurrens. I kölvattnet av Apple Watch-lanseringen hakar nu andra klockvarumärken på trenden att integrera elektroniska funktioner i klockorna. VD Nick Hayek berättar att Swatch planerar att ingå i ett samarbete med ett stort och globalt kreditkorts-företag. Med hjälp av NFC-teknik (Near Field … (läs mer)
Lågpriskedjorna Aldi och Lidl ångar på rejält i Storbritannien. Under 2015 och de kommande åren planerar de fler nya butiker än de fyra traditionella matjättarna. Under de kommande åren öppnar de två lågpriskedjorna tillsammans 53 nya butiker. Det är mer än vad de fyra stora traditionella kedjorna Tesco, Sainsbury’s, Morrisons och Asda gör tillsammans. De … (läs mer)
På måndag kommer S-gruppen i Finland att sänka priset på ungefär 400 matvaror.
Priskriget mellan matbutikerna trappas upp ytterligare.
Irländska modekedjan Primark erbjuder mode med extremt lågt pris. Nu öppnar man sju butiker i USA.
Den så kallade hard discount-handeln har hittills profilerat sig med låga priser på mat. Nu inleder Lidl sin satsning på mode även i Sverige.