
Lindex i samarbete med von Brömssen
Tillsammans har Emma von Brömssen och Lindex skapat en unik kollektion med nattplagg.
Tillsammans har Emma von Brömssen och Lindex skapat en unik kollektion med nattplagg.
Lindex vill vägleda sina kunder till mer medvetna köp och inspirera dem till att bygga en hållbar garderob där alla plagg används.
Lindex har fått utmärkelsen ”Best Emerging Franchise 2020” på International Franchise Associations (IFA) årliga konferens.
I början av sommaren kommer produkter inom samtliga Lindex affärsområden – damkläder, barnkläder och underkläder – göras tillgängliga på Zalando.
Lindex går in som partner i ett nytt svenskt varumärke. Bakom varumärket står två av Sveriges mest kända reklamkreatörer.
Som ett led i Lindex arbete att skapa en holistisk varumärkesupplevelse samt ytterligare vässa kundupplevelsen har Lindex rekryterat Marie Paulsson som Creative Director.
Modekedjan öppnar en fysisk butik som ska drivas i franchiseform. Den öppnar till hösten i shoppingcentret Fields i Köpenhamn.
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl.
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Caroline Öhgren har utsetts till försäljningsdirektör och ny medlem i Lindex koncernledning. Caroline är i dag landschef på Lindex. Hon tillträder i rollen som försäljningsdirektör 1 april.
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av mer hållbara material.
Elisabeth Peregi har utsetts till ny verkställande direktör och koncernchef för KappAhl.
Som del av en satsning på nya koncept lanserar modekedjan en ny nischad och renodlad butik. Här erbjuder man en rad tjänster som ska underlätta för målgruppen.
Det finns många likheter mellan den svenska och kanadensiska modemarknaden. Nu tar Lindex steget in i Kanada och öppnar ett flertal butiker på de viktigaste marknaderna i landet.
Lindex öppnar sin första Click & Collect-butik. Ambitionen är att skapa känslan av en liten inbjudande butik – där hela sortimentet finns tillgängligt online. Nyligen berättade vi om hur Zara använder artificiell intelligens för att skapa en sömlös Click & Collect-lösning i sina butiker. Testerna genomförs både i hemstaden A Coruña men också i en pop … (läs mer)
Susanne Ehnbåge har utnämnts till Lindex verkställande direktör. Hon tillträder tjänsten senast i augusti 2018. Susanne är för tillfället verkställande direktör för NetOnNet Group.
Anna-Karin Dahlberg tillträder som Lindex nya hållbarhetschef och kommer att driva hållbarhetsarbetet i alla led.
Sedan mitten av augusti är Glenda Marevind KappAhls nya Brand & Marketing Manager. Glenda kommer närmast från mediebyrån MEC och har innan dess arbetat många år inom Lindex.
Lindex arrangerar ”Sveriges största baby shower”. Evenemanget hålls på fem olika platser i Sverige i samarbete med Jessica Almenäs, Hannah Widell, Nina Campioni och Amanda Schulman.
Lindex lyckas väl med att engagera sina medarbetare, avsevärt bättre än andra företag i motsvarande storlek. Det visar en ny undersökning. Man lyfter fram information och ledarskapet som viktiga faktorer.
I mars lanserar Lindex Re:Design. Det är en upcyklad kollektion av produkter som har designats om och blivit omgjorda i Borås. Lanseringen är ett led Lindex ambition att utforska nya innovativa och mer cirkulära sätt att arbeta.
Lindex satsar på en renodlad butik med enbart underkläder. Platsen är Mood Stockholm, och kedjan utlovar ett koncept med högt engagemang.
Modeföretaget har sedan 2014 tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker men skalar nu upp möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge.
Köpcentrumet öppnar inom kort sin nya satsning. När man slår upp sina portar i augusti gör man det, som ett av få centrum i Europa, med en LEED Platinum-certifiering i ryggen.
Efter ett lyckat pilotprojekt under hösten 2015 skalar Lindex, i samarbete med QuizRR, upp satsningen på att utbilda textilarbetare i deras rättigheter.
Lindex introducerar nu en specifik shop för Instagram. Företagets 140 000 följare kan därmed handla direkt från appen.
Skådespelerskan och stilikonen Sienna Miller medverkar i Lindex vårkampanj – den nya kollektionen har en boho-chic look och är en flirt med 70-talet.
Finländska Stockmann, som bland annat äger Lindex, kämpar med fortsatta förluster. Andra kvartalet gjorde koncernen ett minusresultat på cirka 9 miljoner euro före skatt, att jämföra med cirka 4 miljoner för ett år sedan.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.
Nu lanserar Lindex vårens underklädeskampanj, och den nya kollektionen visas av kedjans medarbetare. För drygt ett år sedan utvecklade Lindex passformerna på stora delar av bh-sortimentet. Kampanjen för att hitta sin rätta passform visades även förra året av kedjans medarbetare. Succén var ett faktum, både försäljningsmässigt men också för kunden som nu lättare hittar sina favoritmodeller på … (läs mer)
Analytiker menar nu att varumärken med fysiska butiker har en stor konkurrensfördel i kampen om onlinekunderna. Det är butiksnätet som är nyckeln till den framtida framgången.
I helgen slog Lindex upp portarna till sin första brittiska flaggskeppsbutik i köpcentret Westfield Stratford City i London. Satsningen är ett steg i att stärka Lindex varumärke internationellt och en fortsättning på modekedjans internationella expansion. – Äntligen har vi öppnat vår första butik i modemetropolen London! Vi har förberett oss för den här dagen länge … (läs mer)
Vid butiksöppningen den 27 mars i Westfield Stratford City visar Lindex sitt senaste butikskoncept. Den nya inredningen reflekterar varumärket med sin skandinaviska känsla och bjuder på en hel del nyheter.
Super Role Models: ”It’s what you do that defines you”. Det är budskapet i Lindex stora vårkampanj 2015 med supermodellerna och förebilderna Christy Turlington Burns, Liya Kebede och Toni Garrn. Lindex vårkampanj handlar om att sann skönhet ligger lika mycket i vad man gör som hur man ser ut. Kampanjen riktar ljuset mot tre vackra kvinnor … (läs mer)
Klädkedjan Lindex stänger samtliga sina butiker i Ryssland när finska ägaren retirerar.
Lindex fortsätter sitt samarbete med modellen Karen Elson som tillsammans med Liya Kebede blir kedjans ansikten i julkampanjen. Julkollektionen innehåller dam-, barn- och underkläder i allt från mysiga stickade material till lyxig jersey. – Karen Elson är en av världens mest ikoniska modeller, och hennes stil och självförtroende matchar Lindex varumärke väl. Vi är glada över … (läs mer)
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent jämfört med samma månad förra året.