Den kassalösa tekniken är nu redo för större butiker. Det menar grundaren av techbolaget som levererat kedjans största hybridbutik hittills.
AI i allmänhet och ChatGPT i synnerhet är stora snackisar. Den digitala kundkontakten utvecklas snabbt – här är 15 intressanta trender just nu.
Foodoras kontor bemannas med digitala assistenter. Förhoppningen är att det ska leda till kortade ledtider.
Allt fler företag lanserar butiker med ”Just Walk Out”-lösningar. Innovationen medför en rad fördelar för kund och butik – men även några utmaningar.
Snabbare kassalösa upplevelser inom food & beverage. Under sommaren har tech-bolaget öppnat ett kassalöst butikskoncept inne i en restaurang.
Butikskedjan fortsätter att satsa stort på automatiska och kassalösa butiker. Nu har man öppnat 50 enheter.
Ikea lanserar en ny AI-driven kundupplevelse. Tjänsten använder sig av en teknik som finns i bland annat självkörande bilar.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
Lågpriskedjan har konverterat en befintlig butik till en hybridmodell. Kunden kan plocka åt sig varor och sedan lämna butiken. Trenden med kassalös teknik fortsätter att växa.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Fyra innovativa betallösningar ska göra det enklare att betala och identifiera sig digitalt.
Ikea utforskar hur meningsfulla relationer med teknik kan se ut. Man vill skapa ett fritt och säkert hem.
En ny plattform använder sig av artificiell intelligens för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser.
Coop väljer som flera andra att lansera digitala kvitton – men adderar en intressant dimension i satsningen.
Bakom samarbetet finns ett nytt tekniskt ekosystem och ett strategiskt beslut att komplettera utbudet.
Efterfrågan på AI-styrda konversationer ökar. Användningen flyttas nu vidare ut i organisationen till försäljning och marknadsföring.
Ett nyskapat labb för innovativ retail ska utforska hur teknik, bland annat artificiell intelligens, kan förbättra kundupplevelsen.
Staden har inlett ett samarbete för att säkerställa bättre luftförhållanden inomhus.
Coop har tagit fram en digital assistent. Den baseras på AI-teknologi och utvecklas i takt med att den får fler frågor och utmaningar från kunderna.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
Whiskytillverkaren Mackmyra lanserar en webbshop för internationella kunder. I butiken finns möjligheten att förbeställa världens första whisky skapad med AI.
Med sensorer, kameror och realtidsanalys inleder Walmart nu ett arbete för att optimera butiksupplevelsen med hjälp av AI. Välkommen till Intelligent Retail Lab – framtidens butik.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
En ny undersökning visar på stora tillväxtmöjligheter och kundnytta med artificiell intelligens. Den visar också att förståelsen för AI har ökat, men att få är redo att använda tekniken i sin verksamhet.
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Kedjan heter numera bara Dunkin'. I samband med namnbytet inledde man testar för att skapa framtidens butik. Man använder bland annat AI.
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail.
Ny teknik automatiserar röstbeställningar med hjälp av artificiell intelligens och conversational commerce. "I dagsläget tvingas allt för många upprepa sina ordrar".
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering.
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Via en kombination av augmented reality och datorsyn adderas information på den befintliga verkligheten. För såväl butiker som köpcentrum öppnas nya möjligheter med tekniken.
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel.
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender.
Algoritmer som tar hänsyn till det lokala vädret skapas när försörjningskedjorna ska optimeras. Det är ett av resultaten när ett innovationslabb för AI inom retail nu drar igång sin verksamhet.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Digitala röststyrda assistenter förändrar hur vi uppfattar, väljer och köper varumärkens produkter. Är du redo för en revolution?
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
Amazon Go har banat väg för den kassalösa butiken. Nu lanseras ett nytt skalbart koncept som gör det möjligt även för större butiker att skippa kassan.
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Artificiell intelligens (AI) är utan tvekan ett av årets största buzzwords. Men vad kan man egentligen använda tekniken till? Här är fem exempel som gör verksamheten vassare.
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
De kommande åren kommer företag inom detaljhandeln effektivisera verksamheten via digitalisering och artificiell intelligens. Det menar man på Missguided som redan har kommit en bra bit på väg.
För att stärka sin expertis inom området artificiell intelligens har Tieto rekryterat experten Christian Guttmann som globalt ansvarig för AI.
Många av dagens jobb skulle kunna utföras bättre av en artificiell intelligens enligt svenska folket. Bland dessa finns kassaarbetet i butiker.
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut.
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.
I dag har en ny säsong av Netflix Emmybelönade serie House of Cards premiär. Ett start up-företag gör det nu enklare för tittarna att komma över produkterna som visas i serien.