Aldi skapades av bröderna Karl och Theo Albrecht 1946. 1961 delades kedjan upp i två bolag, ett för var och en av bröderna: Aldi Nord och Aldi Süd. Kedjan har en inriktning på dagligvaror till lågpris.
Kedjan erbjuder en kassalös upplevelse i sin testbutik. Nu ska man använda tekniken till att även optimera driften av butiken – och undvika hål i hyllorna.
Gekås sätter nya rekord – VD Patrik Levin hänvisar till förbättrad upplevelse. Företaget tillhör en kategori vi kommer höra mer av framöver.
Lågpris är fortsatt i fokus inom detaljhandeln. Tyska dagligvarukedjan Aldi har siktet är inställt på att bli tredje största aktör innan året är slut.
Enligt en ny kartläggning över de grönaste dagligvarukedjorna i Storbritannien hamnar lågprisaktören Lidl i topp. Läs mer om vad som fällde avgörandet.
Nytt koncept hyllar det unika i det lokala samhället och har en övergripande mission – att få kunderna att le och må bra under sin inköpsrunda.
Aldi öppnar ytterligare en kassalös butik. ”Det stödjer vår kärnstrategi och gör inköpen ännu enklare för våra kunder”.
Flertalet kedjor som öppnade nya butiker under 2020 och som fortsätter att växa är inriktade på låga priser.
Genomför tester av tjänsten där medarbetare från en butik deltar.
Tyska lågpriskedjan Aldi fortsätter sin expansion i USA. Dessutom gör man en storsatsning på e-handel med curbside pickup.
Dagligvaror med fokus på färskvaror och färdiga rätter. Lågpriskedjan har skapat ett nytt koncept som i praktiken är ett testlabb för kunskap och nya insikter.
Lågpriskedjan har öppnat ett nytt cityformat. Erbjudandet är utformat för att passa storstadskunder utan bil.
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Hard discount, det vill säga extremt lågpris, fortsätter sin expansion in på nya marknader. Nu sägs Aldi förbereda en lansering av fysiska butiker i Kina.
Varuhuskedjan har vidtagit flera åtgärder för att öka både effektivitet och trafik. Nu bjuder man in lågpriskedjan Aldi i ett antal av sina butiker.
Lågpriskedjorna har rört om rejält på den brittiska dagligvarumarknaden. Så pass mycket att den största traditionella kedjan nu börjat snickra på ett eget lågpriskoncept.
Kedjan storsatsar i regionen med nya butiker och den hittills största distributionscentralen. Lågpris som fenomen går kraftigt framåt, två av tre konsumenter väljer hard discount.
Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.
Kedjan satsar nu stort på en helt ny butiksdesign som ska ge kunderna en mer modern och bekväm upplevelse. Bland åtgärderna finns utbyggda färskvaruavdelningar.
Lågprisaktörerna sätter hård press på de brittiska dagligvarukedjorna. Co-op satsar nu hårt på en bred lansering av små serviceinriktade butiker.
Lågpriskedjan gör nu en rejäl satsning på mode när man lanserar höstkollektioner för både män och kvinnor. Genom konkreta prisjämförelser med bland annat H&M vill man nu utmana modekedjorna.
Med ett rekordår i ryggen utsågs de nyligen – för andra året i rad – till Supermarket of the year. Nu lägger lågpriskedjan Aldi in en ännu högre växel i Storbritannien.
Extremt hög andel egna varumärken och låga priser kryddade med nyttiga och lokala alternativ. Tyska Aldis recept på lågprisshopping vinner mark i USA.
UNDERSÖKT. Här är USA:s tio bästa dagligvarukedjor – bra lista inför nästa studieresa!
Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt.