Aldi skapades av bröderna Karl och Theo Albrecht 1946. 1961 delades kedjan upp i två bolag, ett för var och en av bröderna: Aldi Nord och Aldi Süd. Kedjan har en inriktning på  dagligvaror till lågpris.


Här driver lågpriskedjan med jättens julfilm

 

Den brittiska varuhuskedjan John Lewis hade knappt hunnit släppa sin reklamfilm inför årets julhandel innan det dök upp en parodi. Det är lågpriskedjan Aldi som har gjort en egen version på filmen. Filmen, som går under temat ensam olycklig gubbe på månen får paket från söt flicka på jorden, har fått en annan ton i … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Varumärken 265 Internationellt 1298 Nyheter 3667 Pro 4463


Aldi skapade webbserie med Ben Bailey

 

Den tyska lågpriskedjan Aldi har blivit utsedd till årets dagligvarukedja i hemlandet, men nu vill man även stärka sina positioner i USA. Till sin hjälp har man tagit komikern Ben Bailey. Han har tidigare  bland annat vunnit en Emmy för serien ”Cash Cab”. Kedjan har tagit fram en serie med filmer som finns på företagets … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4463 Nyheter 3667 Internationellt 1298 Varumärken 265


Här går hard discount som tåget

 

Lågpriskedjorna Aldi och Lidl ångar på rejält i Storbritannien. Under 2015 och de kommande åren planerar de fler nya butiker än de fyra traditionella matjättarna. Under de kommande åren öppnar de två lågpriskedjorna tillsammans 53 nya butiker. Det är mer än vad de fyra stora traditionella kedjorna Tesco, Sainsbury’s, Morrisons och Asda gör tillsammans. De … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3667 Pro 4463 Trender 441 Nya butiker 1164


Lågpriskedja bussar studenter till butiken

 

Lågpriskedjan Aldi lanserar nu en fri buss-service för studenter på Irland. Genom att erbjuda skjuts från campus till Aldis butiker hoppas man kunna få dem att bli regelbundna kunder. Ambitionen är att samtliga campus ska erbjudas en gratisbuss innan nyår. Kedjan har redan testat detta vid Institute of Technology Sligo under 2014, och där visade det … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3667 Pro 4463 Trender 441 Internationellt 1298


De är kundernas största favoriter i USA

 

Nordstrom har rankats som konsumenternas favoritkedja (mode) nummer ett i USA. Det är tredje året i rad Nordstrom hamnar i topp på Market Force lista över de mest populära butikskoncepten. Därefter kommer Kohl’s, T.J. Maxx, Macy’s och Dillard’s. Bland andra resultat syns att Foot Locker är populäraste skokedjan, följda av Sketcher, Nike, DSW och Famous Footwear. Undersökningen visar också att … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3667 Pro 4463 Undersökningar 411 Internationellt 1298


Ombytta roller – stormarknaden blir komplementbutik

 

Aldi slår Walmart på fingrarna i ny prisjämförelse. Och när kunden gör sina basinköp i lågprisbutiken förvandlas den stora jätten till komplementbutik.  I USA, närmare bestämt i Manhattan i Kansas, har bloggaren Erin Kelly jämfört priserna på basprodukter hos tyska Aldi och den amerikanska kedjan Walmart. Det visade sig att Aldi var avsevärt billigare, hela 22 procent. … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1298 Pop up 149 Konsumentbeteende 310 Nyheter 3667