
Lågpriskedjan testar click & collect
Genomför tester av tjänsten där medarbetare från en butik deltar.
Aldi skapades av bröderna Karl och Theo Albrecht 1946. 1961 delades kedjan upp i två bolag, ett för var och en av bröderna: Aldi Nord och Aldi Süd. Kedjan har en inriktning på dagligvaror till lågpris.
Genomför tester av tjänsten där medarbetare från en butik deltar.
Tyska lågpriskedjan Aldi fortsätter sin expansion i USA. Dessutom gör man en storsatsning på e-handel med curbside pickup.
Dagligvaror med fokus på färskvaror och färdiga rätter. Lågpriskedjan har skapat ett nytt koncept som i praktiken är ett testlabb för kunskap och nya insikter.
Lågpriskedjan har öppnat ett nytt cityformat. Erbjudandet är utformat för att passa storstadskunder utan bil.
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Hard discount, det vill säga extremt lågpris, fortsätter sin expansion in på nya marknader. Nu sägs Aldi förbereda en lansering av fysiska butiker i Kina.
Varuhuskedjan har vidtagit flera åtgärder för att öka både effektivitet och trafik. Nu bjuder man in lågpriskedjan Aldi i ett antal av sina butiker.
Lågpriskedjorna har rört om rejält på den brittiska dagligvarumarknaden. Så pass mycket att den största traditionella kedjan nu börjat snickra på ett eget lågpriskoncept.
Kedjan storsatsar i regionen med nya butiker och den hittills största distributionscentralen. Lågpris som fenomen går kraftigt framåt, två av tre konsumenter väljer hard discount.
Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.
Kedjan satsar nu stort på en helt ny butiksdesign som ska ge kunderna en mer modern och bekväm upplevelse. Bland åtgärderna finns utbyggda färskvaruavdelningar.
Lågprisaktörerna sätter hård press på de brittiska dagligvarukedjorna. Co-op satsar nu hårt på en bred lansering av små serviceinriktade butiker.
Med ett rekordår i ryggen utsågs de nyligen – för andra året i rad – till Supermarket of the year. Nu lägger lågpriskedjan Aldi in en ännu högre växel i Storbritannien.
Extremt hög andel egna varumärken och låga priser kryddade med nyttiga och lokala alternativ. Tyska Aldis recept på lågprisshopping vinner mark i USA.
Den brittiska varuhuskedjan John Lewis hade knappt hunnit släppa sin reklamfilm inför årets julhandel innan det dök upp en parodi. Det är lågpriskedjan Aldi som har gjort en egen version på filmen. Filmen, som går under temat ensam olycklig gubbe på månen får paket från söt flicka på jorden, har fått en annan ton i … (läs mer)
Den tyska lågpriskedjan Aldi har blivit utsedd till årets dagligvarukedja i hemlandet, men nu vill man även stärka sina positioner i USA. Till sin hjälp har man tagit komikern Ben Bailey. Han har tidigare bland annat vunnit en Emmy för serien ”Cash Cab”. Kedjan har tagit fram en serie med filmer som finns på företagets … (läs mer)
UNDERSÖKT. Här är USA:s tio bästa dagligvarukedjor – bra lista inför nästa studieresa!
Lågpriskedjorna Aldi och Lidl ångar på rejält i Storbritannien. Under 2015 och de kommande åren planerar de fler nya butiker än de fyra traditionella matjättarna. Under de kommande åren öppnar de två lågpriskedjorna tillsammans 53 nya butiker. Det är mer än vad de fyra stora traditionella kedjorna Tesco, Sainsbury’s, Morrisons och Asda gör tillsammans. De … (läs mer)
Lågpriskedjan Aldi lanserar nu en fri buss-service för studenter på Irland. Genom att erbjuda skjuts från campus till Aldis butiker hoppas man kunna få dem att bli regelbundna kunder. Ambitionen är att samtliga campus ska erbjudas en gratisbuss innan nyår. Kedjan har redan testat detta vid Institute of Technology Sligo under 2014, och där visade det … (läs mer)
Nordstrom har rankats som konsumenternas favoritkedja (mode) nummer ett i USA. Det är tredje året i rad Nordstrom hamnar i topp på Market Force lista över de mest populära butikskoncepten. Därefter kommer Kohl’s, T.J. Maxx, Macy’s och Dillard’s. Bland andra resultat syns att Foot Locker är populäraste skokedjan, följda av Sketcher, Nike, DSW och Famous Footwear. Undersökningen visar också att … (läs mer)
Aldi slår Walmart på fingrarna i ny prisjämförelse. Och när kunden gör sina basinköp i lågprisbutiken förvandlas den stora jätten till komplementbutik. I USA, närmare bestämt i Manhattan i Kansas, har bloggaren Erin Kelly jämfört priserna på basprodukter hos tyska Aldi och den amerikanska kedjan Walmart. Det visade sig att Aldi var avsevärt billigare, hela 22 procent. … (läs mer)
Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt.