Ibland är det de små lösningarna som kan göra stor skillnad. Under oktober introducerar Coca-Cola en ny klimatsmart design.
Med en 3D-utskrivande ABB-robot, nyskapande material och innovativa produkter skapas här framtidens butik. Fokus är satt på hållbarhet.
Enligt en ny kartläggning över de grönaste dagligvarukedjorna i Storbritannien hamnar lågprisaktören Lidl i topp. Läs mer om vad som fällde avgörandet.
En majoritet av konsumenterna är intresserade och bryr sig om hållbarhet. Men man är inte villig att betala mer. Det visar en ny undersökning.
Nu adderar man ytterligare butiker och sortimentet av förpackningsfria varor utökas.
En ny undersökning visar vilka åtgärder som är mest angelägna. Man har dessutom kartlagt den svenska medvetna konsumenten.
Coop byter ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter.
Kedjan sätter samman en Innovation Hub, ett nytt team av specialister.
En ny experimentbutik utforskar hur man kan minska förbrukningen av plast samt öka återbruk och återvinning.
Nestlé provar att sälja produkter utan förpackningar. Försöket genomförs i utvalda butiker tillsammans med ett startup-företag.
Svenska Reused Remade erbjuder tygpåsar tillverkade av återanvända hotellakan som annars skulle ha kasserats.
Genom att ta bort plasten från tulpanerna har Lidl sparat 2,6 ton plast under 2020. Det är en del av ett större arbete för att minska förbrukningen av plast.
Nu kan man köpa ett veganskt sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart.
Nu provar Jysk ett nytt grepp för att få ännu fler kunder att ta med egen påse. ”Kunder känner sig straffade i några av de metoder som hittills presenterats”.
Kunden vill handla förpackningsritt! Dagligvarukedjan testar en ny lösning som skapar nya vanor – och säljer mer än packat. Här är fem insikter från testet.
”Nu är engångsplasten borta, en gång för alla”. Under 2019 fasades all engångsplast ut i Lidls butiker, en besparing på drygt fem ton plast per år.
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. I stället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper.
Håll Sverige Rent och Bumbee Labs ska undersöka hur man kan minska nedskräpningen i det offentliga rummet.
Sneaker med vattenavstötande funktion bidrar till att rensa haven från plast.
I ett test avlägsnar Sainsbury’s alla engångspåsar av plast i fruktavdelningen. Kunderna kan ta med sig egna kassar eller köpa ett miljövänligt alternativ.
De pinsamma trycken på plastpåsarna var tänkt att avskräcka kunderna från att använda dem. När effekten blev den motsatta har handlaren nu trots allt vänt det till sin – och miljöns – fördel.
Den brittiska kedjan ska minska användandet av plast och minska avfallet. Den traditionella grönsakshandlaren spelar en viktig roll i satsningen.
Det pratas, glädjande nog, mer om plastens negativa påverkan på miljön än någonsin. En diskussion som banar väg för en ny våg av förpackningsfria dagligvarubutiker.
Kommer enbart använda sig av återvunnen plast i sina produkter.
PantaPåsen introducerade under 2016 pant på plastpåsar. Nu tar man nästa steg med världens första digitala pantlösning med en tillhörande app. Den fungerar för att panta plastpåsar – men även andra förpackningar.
Kedjan vill förbjuda all plastförpackning i sina butiker. Nu växlar man upp satsningen genom att involvera leverantörerna i arbetet.