Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Konsumentbeteende 288 Måsteläsning 250 Pro 4254 Undersökningar 384
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

  Hållbarhet 192 Konsumentbeteende 288 Undersökningar 384 Pro 4254
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Konsumentbeteende 288 Nyheter 3497 Pro 4254 Undersökningar 384
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Köpcentrum 600 Konsumentbeteende 288 Undersökningar 384 Pro 4254
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala inköpen ökar dramatiskt

Digitala inköpen ökar dramatiskt

  Pro 4254 Konsumentbeteende 288 Undersökningar 384 Nyheter 3497
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Undersökningar 384 Kundupplevelser 262 Konsumentbeteende 288 Måsteläsning 250
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är varorna som lockar mest

Här är varorna som lockar mest

  Pro 4254 Undersökningar 384 Konsumentbeteende 288
Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Konsumentbeteende 288 Undersökningar 384 Pro 4254 Måsteläsning 250
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Trender 411 Konsumentbeteende 288 Pro 4254 Måsteläsning 250
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju steg för relevans hos konsumenten

Sju steg för relevans hos konsumenten

  Måsteläsning 250 Konsumentbeteende 288 Kundupplevelser 262 Pro 4254
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Konsumentbeteende 288 Pro 4254 Undersökningar 384 Hållbarhet 192
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför satsar Muji på färskvaror

Därför satsar Muji på färskvaror

  Konsumentbeteende 288 Nya butiker 1103 Pro 4254 Butikskoncept 735
Muji har öppnat sin största butik, den är fem gånger större än genomsnittet. Här tillägnar man mat och färskvaror hälften av ytan. Detta är anledningen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill använda mobilen mer

Kunden vill använda mobilen mer

  Pro 4254 Konsumentbeteende 288 Kundupplevelser 262 Undersökningar 384
En av tre vill ha digitala kvitton för en bättre shoppingupplevelse. Man efterfrågar också fler shoppingtjänster för mobilen. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Andelen röststyrda köp ökar

Andelen röststyrda köp ökar

  Pro 4254 Konsumentbeteende 288 Ny teknik 446 Omnichannel 300
Smarta högtalare, som Amazon Echo och Google Home, vinner snabbt mark. Och de som använder dem gör det gärna för att hitta erbjudanden och beställa varor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Allt fler vill betala med wearables

Allt fler vill betala med wearables

  Undersökningar 384 Konsumentbeteende 288 Ny teknik 446 Pro 4254
Nästan två miljoner svenskar är redo att betala kontaktlöst med bärbara enheter, så kallade wearables. Men Sverige ligger en bra bit efter övriga Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Servicebutikens största dragplåster

Servicebutikens största dragplåster

  Undersökningar 384 Pro 4254 Konsumentbeteende 288
Hälsosamma alternativ är ett allt viktigare konkurrensmedel för servicehandeln. Men vad som lockar skiljer sig mellan generationerna – och vid horisonten tornar ett teknikbaserat orosmoln upp sig.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här finns den fysiska handelns framtid

Här finns den fysiska handelns framtid

  Köpcentrum 600 Pro 4254 E-handel 850 Konsumentbeteende 288
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

  Undersökningar 384 Nyheter 3497 Konsumentbeteende 288 Kundupplevelser 262
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio spås handla dagligvaror online

Sju av tio spås handla dagligvaror online

  Pro 4254 E-handel 850 Konsumentbeteende 288 Omnichannel 300
Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

  E-handel 850 Konsumentbeteende 288 M-handel 140 Pro 4254
Commuter commerce ökar. Det rör sig om allt från bilar och semestrar till sportutrustning och lyxprodukter. En ny undersökning visar att allt fler tågpendlare shoppar under resans gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!