Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  Pro 3652 E-handel 687 Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Framtidens retail liknar pizzabranschen

  Måsteläsning 145 Kundupplevelser 127 Pro 3652 Konsumentbeteende 225
Kunderna vill ha lika snabb och bekväm leverans som när de beställer hämtpizza. Det ska dessutom vara gratis frakt, och de vill helst inte ha kontakt med några anställda. Det visar en ny undersökning.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

  Pro 3652 Omnichannel 243 Trender 358 Måsteläsning 145
"Detaljhandeln beter sig som förnekande alkoholister, det är dags för rehab". Det menar en detaljhandelsexpert som spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

  Konsumentbeteende 225 Kundupplevelser 127 Pro 3652 Undersökningar 286
Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

  Trender 358 Undersökningar 286 Pro 3652 Konsumentbeteende 225
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Pro 3652 Konsumentbeteende 225 Undersökningar 286
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Undersökningar 286 Nyheter 2838 Pro 3652 Konsumentbeteende 225
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Därför e-handlar konsumenten utomlands

  Pro 3652 Undersökningar 286 Konsumentbeteende 225 E-handel 687
Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.

”See now, buy now, wear now”

  Pro 3652 Måsteläsning 145 Konsumentbeteende 225 Nyheter 2838
Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.

Framtidens nordiska handel kartlagd

  Konsumentbeteende 225 Trender 358 Undersökningar 286 Pro 3652
Automatisk leverans inom två timmar, influencers, och blockade företag. Nya tekniska möjligheter och ett förändrat konsumentbeteende omformar nu den nordiska detaljhandeln. Det visar en ny studie.

”Vi vet mer än butikspersonalen”

  Kundupplevelser 127 Pro 3652 Konsumentbeteende 225 Undersökningar 286
Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

  Pro 3652 Kundvård 57 Undersökningar 286 Konsumentbeteende 225
Lojalitetsprogrammen, som vi känner dem, har mist sin kraft. Miljarder kronor läggs på program som inte längre fungerar. Här är fem sätt att bygga den nya tidens lojalitet, med siktet inställt på millennials.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

  Konsumentbeteende 225 Måsteläsning 145 Omnichannel 243 Pro 3652
Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Undersökningar 286 Konsumentbeteende 225 Nyheter 2838 Pro 3652
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Så når du generation Z via nya kanaler

  Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225 Måsteläsning 145 Undersökningar 286
Generation Z spenderar mycket tid på sociala medier, och det är också där man vill shoppa. En ny undersökning kartlägger en ålderskategori som skiljer sig markant från övriga. Även från millennials.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Omnichannel 243 Pro 3652 Måsteläsning 145 Undersökningar 286
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Personalen nyckel till bättre butiksupplevelser

  Kundupplevelser 127 Konsumentbeteende 225 Pro 3652
Professorn har sin uppfattning klar: Butikerna borde inte oroa sig så mycket för minskad trafik. Se till att locka rätt kunder och skapa berikande upplevelser. Nyckeln ligger i personalens beteende, menar han.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  Nyheter 2838 Pro 3652 E-handel 687 Undersökningar 286
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Hållbarhet 116 Pro 3652 Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

Åtta tunga måstefakta om millennials

  Konsumentbeteende 225 Måsteläsning 145 Pro 3652
För millennials är sociala medier ett verktyg, och man gillar inte att vänta på saker och ting. Det här är generation NU. I ett utdrag från vår trendrapport Millennials ger vi här en konkret bild av en viktig målgrupp de kommande åren.