Tio spådomar om framtidens retail

  Måsteläsning 182 Trender 373 Omnichannel 260 Konsumentbeteende 251
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Pro 3831 E-handel 748 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 Pro 3831 Måsteläsning 182
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Konsumenterna vill ha mänsklig kontakt

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Konsumentbeteende 251
Intresset för ny teknik och obemannade automatiska butiker är stort. Men faktum kvarstår: konsumenterna vill ha mänsklig kontakt när de shoppar. Det visar en ny undersökning.

Fysiska butiker motor för tillväxt online

  Pro 3831 E-handel 748 Undersökningar 320 Omnichannel 260
En ny studie visar på ett tydligt samband mellan ett varumärkes fysiska butiker och tillväxten online. I samband med butiksöppningar stiger onlinetrafiken markant.

Mobil i butik en svensk storfavorit

  Undersökningar 320 E-handel 748 Pro 3831 Måsteläsning 182
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.

Tio säljdrivande insikter om millennials

  Pro 3831 Måsteläsning 182 Sociala medier 88 Konsumentbeteende 251
De är präglade av Snapchat-effekten, älskar det lokala och äkta samt går i gång på spel och interaktion. Här är tio tunga fakta om millennials som hjälper dig att sälja mer och bygga starkare lojalitet. 

Så utvecklas framtidens delningsekonomi

  Pro 3831 Nyheter 3081 Konsumentbeteende 251 Trender 373
Tjänster som Uber och Airbnb är tunga drivkrafter bakom delningsekonomins tillväxt. I ett white paper om dess framtid ser man en potential som kommer förändra verksamheters affärsmodeller.

Peak Performance analyserar kundflöden

  Konsumentbeteende 251 Pro 3831 Nyheter 3081 Ny teknik 359
Peak Performance och Bumbee Labs inleder ett samarbete kring att mäta kundflöden. Ambitionen är att skapa större insikt om flöden i butik och vilka kampanjer som fungerar bäst.

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Konsumentbeteende 251
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

  Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182 Kundupplevelser 166
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier. 

Fler handlar begagnat – men männen halkar efter

  Pro 3831 Hållbarhet 141 Mode 242 Undersökningar 320
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.

Unga konsumenter kräver mer information

  Kundupplevelser 166 Pro 3831 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.

Om Way Out West är det nya normala

  Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 Nyheter 3081
Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Allt fler män ansvarar för matinköpen

  Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182 Undersökningar 320
Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.

Strategin som går hem hos Gen Z

  Pro 3831 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182
Varumärken som vill gå hem hos generation Z ska satsa på många möjligheter att interagera och transparenta relationer. Det visar en ny studie som målar upp bilden av en målgrupp som värdesätter hållbarhet och äkthet.

Den nya tidens konsument kartlagd

  Sociala medier 88 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 Pro 3831
Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.

Butiksdöden förklarad i två diagram

  Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182 Internationellt 1059
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Nyheter 3081 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320 Pro 3831
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Påträngande personalisering skrämmer

  Pro 3831 Undersökningar 320 E-handel 748 Konsumentbeteende 251
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.