Boom för click & collect inom dagligvaror

Boom för click & collect inom dagligvaror

 
Näthandeln av livsmedel ökade kraftigt under april. Allra mest gällde det click & collect, upphämtning av matkassar i butik som mångdubblats.
Studie kartlägger svenskarnas nya köpvanor

Studie kartlägger svenskarnas nya köpvanor

 
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.
Så konsumerar vi under coronakrisen

Så konsumerar vi under coronakrisen

 
Pandemin har medfört konsumtionsmönster indelade i tre faser. Var och en med koppling till konsumentens mindset och de kategorier man är intresserad av.
Här är åtgärderna kunderna vill se i butik

Här är åtgärderna kunderna vill se i butik

 
I en ny studie rankar konsumenterna själva vilka åtgärder man vill se i butik. Detta för att man i coronatider ska känna förtroende och vilja besöka lokalen.
Varannan konsument ändrar sitt köpbeteende

Varannan konsument ändrar sitt köpbeteende

 
Utbrottet av COVID-19 påverkar konsumenternas köpbeteenden. Varannan kommer på olika sätt göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.
Nio av tio köper från varumärken man följer

Nio av tio köper från varumärken man följer

 
Konsumenter som engagerar sig i varumärken vill handla från dem. Nio av tio köper varor eller tjänster från varumärken de följer i sociala kanaler.
Coronapandemin förändrar butikens roll

Coronapandemin förändrar butikens roll

 
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.
Svenskarna i topp för hållbara e-leveranser

Svenskarna i topp för hållbara e-leveranser

 
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
Digitala inköp av nödvändiga varor ökar

Digitala inköp av nödvändiga varor ökar

 
En global analys visar på stora förändringar i konsumentbeteendet. Digitala inköp av nödvändiga produkter ökade med 200 procent under slutet av mars.
Konsumtionen följs i global coronastudie

Konsumtionen följs i global coronastudie

 
En internationell studie ska löpande följa coronavirusets påverkan på konsumtionen. Här är resultaten gällande svenska konsumenters agerande.