Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Konsumentbeteende 313 Kundupplevelser 314 Köpcentrum 656 Butikskoncept 802
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Konsumentbeteende 313 Undersökningar 419 Måsteläsning 290 Hållbarhet 219
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  M-handel 144 Konsumentbeteende 313 Undersökningar 419 E-handel 933
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

  Hållbarhet 219 Konsumentbeteende 313 Mode 375 Pro 4503
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Köpcentrum 656 Personer 308 Konsumentbeteende 313 Måsteläsning 290
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Måsteläsning 290 Konsumentbeteende 313 Kundupplevelser 314 Analys 43
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Konsumentbeteende 313 Undersökningar 419 E-handel 933 Pro 4503
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Pro 4503 Trender 447 Undersökningar 419 Konsumentbeteende 313
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Trender 447 Nyheter 3694 Ny teknik 497 Undersökningar 419
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Konsumentbeteende 313 Internationellt 1314 Trender 447 Sociala medier 100
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Pro 4503 Undersökningar 419 Konsumentbeteende 313 E-handel 933
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

  Ny teknik 497 M-handel 144 Konsumentbeteende 313 Pro 4503
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

  Nyheter 3694 E-handel 933 Undersökningar 419 Konsumentbeteende 313
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

  Undersökningar 419 Pro 4503 Cityhandel 271 Konsumentbeteende 313
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Undersökningar 419 Pro 4503 E-handel 933 Konsumentbeteende 313
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Undersökningar 419 Konsumentbeteende 313 Pro 4503 Internationellt 1314
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Ny teknik 497 Pro 4503 Konsumentbeteende 313 Måsteläsning 290
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Konsumentbeteende 313 Trender 447 Måsteläsning 290 Pro 4503
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Undersökningar 419 Konsumentbeteende 313 E-handel 933 Pro 4503
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

  Måsteläsning 290 Konsumentbeteende 313 Kundupplevelser 314 Kundvård 67
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!