Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  E-handel 881 Pro 4349 Undersökningar 396 Konsumentbeteende 297
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Pro 4349 Omnichannel 312 Internationellt 1268 Konsumentbeteende 297
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Undersökningar 396 Pro 4349 Måsteläsning 267 Ny teknik 465
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Måsteläsning 267 Trender 426 Pro 4349 Personer 260
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Pro 4349 Undersökningar 396 E-handel 881 Konsumentbeteende 297
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

  Konsumentbeteende 297 Måsteläsning 267 Pro 4349 Kundvård 67
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

  Ny teknik 465 Pro 4349 Måsteläsning 267 Trender 426
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

  Shoppingturism 50 Pro 4349 Internationellt 1268 Konsumentbeteende 297
Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvaror spås öka 25 procent online

Dagligvaror spås öka 25 procent online

  Pro 4349 Måsteläsning 267 Undersökningar 396 Konsumentbeteende 297
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Konsumentbeteende 297 Måsteläsning 267 Pro 4349 Trender 426
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

  Hållbarhet 201 Undersökningar 396 Konsumentbeteende 297 Pro 4349
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Undersökningar 396 Nyheter 3578 Konsumentbeteende 297 Pro 4349
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Pro 4349 Undersökningar 396 Köpcentrum 611 Konsumentbeteende 297
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala inköpen ökar dramatiskt

Digitala inköpen ökar dramatiskt

  Nyheter 3578 Konsumentbeteende 297 Undersökningar 396 Pro 4349
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Kundupplevelser 281 Måsteläsning 267 Konsumentbeteende 297 Undersökningar 396
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är varorna som lockar mest

Här är varorna som lockar mest

  Undersökningar 396 Konsumentbeteende 297 Pro 4349
Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Pro 4349 Undersökningar 396 Måsteläsning 267 Konsumentbeteende 297
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Ny teknik 465 Pro 4349 Trender 426 Konsumentbeteende 297
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju steg för relevans hos konsumenten

Sju steg för relevans hos konsumenten

  Måsteläsning 267 Pro 4349 Konsumentbeteende 297 Kundupplevelser 281
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Konsumentbeteende 297 Hållbarhet 201 Pro 4349 Undersökningar 396
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!