Butiksdöden förklarad i två diagram

  Pro 3736 Internationellt 1020 Konsumentbeteende 234 Måsteläsning 159
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Pro 3736 Nyheter 2941 Undersökningar 299 Hållbarhet 124
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Påträngande personalisering skrämmer

  Undersökningar 299 E-handel 713 Pro 3736 Konsumentbeteende 234
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Dagligvarubutikens framtid är digital

  Konsumentbeteende 234 M-handel 111 Pro 3736 Undersökningar 299
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

  Pro 3736 Nyheter 2941 Konsumentbeteende 234 E-handel 713
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Måsteläsning 159 Trender 368 Analys 27 Konsumentbeteende 234
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

Ny teknik lockar millennials och generation Z

  Sociala medier 84 Måsteläsning 159 Undersökningar 299 Pro 3736
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

  Pro 3736 Nyheter 2941 Mode 217 Undersökningar 299
Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  E-handel 713 Undersökningar 299 Pro 3736 Konsumentbeteende 234
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Framtidens retail liknar pizzabranschen

  Kundupplevelser 136 Konsumentbeteende 234 Pro 3736 Måsteläsning 159
Kunderna vill ha lika snabb och bekväm leverans som när de beställer hämtpizza. Det ska dessutom vara gratis frakt, och de vill helst inte ha kontakt med några anställda. Det visar en ny undersökning.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

  Konsumentbeteende 234 Trender 368 Pro 3736 Måsteläsning 159
"Detaljhandeln beter sig som förnekande alkoholister, det är dags för rehab". Det menar en detaljhandelsexpert som spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

  Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234 Måsteläsning 159 Pro 3736
Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

  Undersökningar 299 Pro 3736 Konsumentbeteende 234 Trender 368
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Konsumentbeteende 234 Undersökningar 299 Pro 3736
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Pro 3736 Nyheter 2941 Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Därför e-handlar konsumenten utomlands

  E-handel 713 Konsumentbeteende 234 Pro 3736 Undersökningar 299
Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.

”See now, buy now, wear now”

  Undersökningar 299 Pro 3736 Konsumentbeteende 234 Måsteläsning 159
Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.

Framtidens nordiska handel kartlagd

  Trender 368 Ny teknik 341 Undersökningar 299 Pro 3736
Automatisk leverans inom två timmar, influencers, och blockade företag. Nya tekniska möjligheter och ett förändrat konsumentbeteende omformar nu den nordiska detaljhandeln. Det visar en ny studie.

”Vi vet mer än butikspersonalen”

  Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234 Kundupplevelser 136 Pro 3736
Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

  Pro 3736 Kundvård 59 Trender 368 Konsumentbeteende 234
Lojalitetsprogrammen, som vi känner dem, har mist sin kraft. Miljarder kronor läggs på program som inte längre fungerar. Här är fem sätt att bygga den nya tidens lojalitet, med siktet inställt på millennials.