Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

  Konsumentbeteende 255 E-handel 758 Pro 3871 Undersökningar 325
Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Konsumentbeteende 255 Undersökningar 325 Måsteläsning 188 Pro 3871
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Måsteläsning 188 Undersökningar 325 Pro 3871
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Undersökningar 325 Trender 376 Pro 3871 Konsumentbeteende 255
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Prognos spår avmattning för köpcentrum

Prognos spår avmattning för köpcentrum

  Undersökningar 325 Köpcentrum 494 Handelsplatser 93 Nyheter 3124
Försäljningen i köpcentrum och handelsområden fortsatte den positiva trend som pågått sedan mätningarna började 1988. Tillväxten summerades enligt HUI till fyra procent avseende 2016. Men en avmattning skymtar vid horisonten. Tillväxttakten drivs på av nya köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion Shopping samt av omfattande utbyggnationer av befintliga handelsplatser. Samtidigt kan HUI Resarch konstatera att … (läs mer)
Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Undersökningar 325 Måsteläsning 188 Pro 3871 Kundupplevelser 175
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  E-handel 758 Konsumentbeteende 255 Pro 3871 M-handel 122
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framgång via sömlöshet och personalisering

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Kundupplevelser 175 Omnichannel 263 Måsteläsning 188 Pro 3871
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Konsumentbeteende 255 Omnichannel 263 Måsteläsning 188 Pro 3871
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

  Undersökningar 325 Kundupplevelser 175 Pro 3871
Personalen har blivit bättre på att ta kontakt och prata med kunderna om deras behov. Men man har trots detta inte lyckats sälja mer i slutändan. Det visar en ny mystery shopper-undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska butiker motor för tillväxt online

Fysiska butiker motor för tillväxt online

  Undersökningar 325 Pro 3871 Omnichannel 263 E-handel 758
En ny studie visar på ett tydligt samband mellan ett varumärkes fysiska butiker och tillväxten online. I samband med butiksöppningar stiger onlinetrafiken markant.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Svensk e-handel slår nya omsättningsrekord

Svensk e-handel slår nya omsättningsrekord

  E-handel 758 Undersökningar 325 Pro 3871 Nyheter 3124
Den svenska e-handelsmarknaden fortsätter att öka. I år omsätts totalt 109,5 miljarder kronor, en ökning med nio procent jämfört med föregående år. Trenden är att svenskarna handlar allt mer på nätet och allt fler olika typer av varor och tjänster.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon i topp i millennials mobiler

Amazon i topp i millennials mobiler

  Undersökningar 325 Pro 3871 Nyheter 3124 E-handel 758
Man skulle kunna tro att det är Facebook, Snapchat eller Instagram som toppar listan över millennials favoritappar. Men i åldern 18–34 är det Amazon man använder allra mest. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

  Nyheter 3124 Undersökningar 325 E-handel 758
Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer. 
Mobil i butik en svensk storfavorit

Mobil i butik en svensk storfavorit

  M-handel 122 Logistik 85 Måsteläsning 188 E-handel 758
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

  Måsteläsning 188 Kundvård 64 Undersökningar 325 Pro 3871
Kunskapsnivån om den nya dataförordningen är mycket låg inom retail. Detta trots att man riskerar straff i mångmiljonklassen. Så här kan detaljhandelsföretagen rusta för den nya GDPR-förordningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Det går bra för svenska stadskärnor

Det går bra för svenska stadskärnor

  Undersökningar 325 Cityhandel 178 Nyheter 3124
Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.
Early adopters mycket positiva till v-handel

Early adopters mycket positiva till v-handel

  Ny teknik 366 Pro 3871 Undersökningar 325 Kundupplevelser 175
V-handel tilltalar verkligen konsumenter som är tidiga att testa nya företeelser. Åtta av tio vill gärna shoppa med en adderad dimension av virtuell verklighet. Det visar en färsk undersökning. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så lockar du de unga talangerna

Så lockar du de unga talangerna

  Pro 3871 Undersökningar 325 Nyheter 3124
Dagens unga talanger letar jobb i nya kanaler och efterfrågar andra förmåner än tidigare generationer. En undersökning visar att mer än hälften av dem letar anställning via internet. Lika många vill ha gym på jobbet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

  Undersökningar 325 Kundupplevelser 175 Pro 3871 Måsteläsning 188
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!