Allt mer populärt med självscanning

  Pro 3652 Undersökningar 286 Nyheter 2838 Ny teknik 330
Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

  Undersökningar 286 Pro 3652 Ny teknik 330 Nyheter 2838
Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Sanningens ögonblick i den nya handeln

  Pro 3652 Undersökningar 286 Kundupplevelser 127 Kundvård 57
Konverteringen är avklarad och köpet genomfört. Då finns alla möjligheter att bygga en långsiktigt lönsam relation. Om du bara klarar av sanningens ögonblick i den nya handeln.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  E-handel 687 Pro 3652 Konsumentbeteende 225 Nyheter 2838
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

  Måsteläsning 145 Pro 3652 Undersökningar 286 Kundupplevelser 127
Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

  Konsumentbeteende 225 Pro 3652 Trender 358 Undersökningar 286
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Nu är Amazon störst även i Sverige

  Pro 3652 E-handel 687 Nyheter 2838 Undersökningar 286
Ikea, Netonnet och Elgiganten är de mest populära inhemska nätbutikerna. Men sett till antal besök är Amazon nu överlägset största e-handeln även i Sverige. Det visar en ny undersökning.

Fem mobildrivna trender inom retail

  Pro 3652 M-handel 109 Måsteläsning 145 Undersökningar 286
Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten – och nu förändrar det retail för alltid. En ny rapport sätter fingret på fem tongivande trender pådrivna av mobilen.

Gamla saker säljs på nytt sätt

  Pro 3652 Nyheter 2838 Cityhandel 136 Undersökningar 286
Retro- och hållbarhetstrenden ger gamla saker ett nytt och annorlunda värde. I en ny forskarstudie kring "re:heritage" har man studerat hur gamla saker nu säljs på ett nytt sätt där atmosfären är avgörande.

Stora förändringar med e-dagligvaror

  Undersökningar 286 Pro 3652 E-handel 687
I en ny rapport menar man att 2017 är året då e-dagligvarorna får sitt stora genombrott. Från väl inkörda rutiner ställs nu varumärken och kedjor inför utmaningen att hantera digitala frågor som sökrankningar och digitala röstassistenter.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

  Pro 3652 Undersökningar 286 Nyheter 2838 E-handel 687
En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Tekniken handlarna helst vill ha

  Undersökningar 286 Pro 3652 Ny teknik 330
En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Därför säljer vältränad personal bättre

  Undersökningar 286 Konsumentbeteende 225 Pro 3652
Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Allt fler köp via mobil i ökad onlineförsäljning

  Undersökningar 286 Pro 3652 Nyheter 2838 E-handel 687
E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars, och en allt större del av köpen sker via mobilen.

Konsumenten positiv till AI-personalisering

  Pro 3652 E-handel 687 Undersökningar 286 Kundupplevelser 127
En ny undersökning visar att tre av fyra svenska konsumenter är positivt inställda till budskap och tips som genererats artificiell intelligens (AI). Mest positiva är inte helt oväntat millennials.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

  Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225 Pro 3652 Undersökningar 286
Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Lindex slår rekord i engagemang

  Nyheter 2838 Pro 3652 Mode 204 Undersökningar 286
Lindex lyckas väl med att engagera sina medarbetare, avsevärt bättre än andra företag i motsvarande storlek. Det visar en ny undersökning. Man lyfter fram information och ledarskapet som viktiga faktorer.

Därför e-handlar konsumenten utomlands

  E-handel 687 Pro 3652 Undersökningar 286 Konsumentbeteende 225
Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.

”See now, buy now, wear now”

  Undersökningar 286 Måsteläsning 145 Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225
Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.

Svenskarna laddar för vegopåsk

  Nyheter 2838 Trender 358 Produktutveckling 242 Undersökningar 286
Nu syns vego- och hälsotrenderna även på påskbordet. Recept på köttbullar är fortfarande det mest efterfrågade inför påsken, men veckorna före påsk steg sökningarna på ica.se efter vegorecept med hela 140 procent.