Butiksdöden förklarad i två diagram

  Måsteläsning 159 Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234 Pro 3736
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

  Pro 3736 Måsteläsning 159 Undersökningar 299 E-handel 713
Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Undersökningar 299 Pro 3736 Nyheter 2941 Konsumentbeteende 234
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Påträngande personalisering skrämmer

  Pro 3736 Konsumentbeteende 234 E-handel 713 Undersökningar 299
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Utlandet står för 20 procent av e-handeln

  E-handel 713 Nyheter 2941 Undersökningar 299 Pro 3736
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.

Mindre varumärken bryr sig mer

  Undersökningar 299 Nyheter 2941 Kundvård 59 Kundupplevelser 136
Majoriteten av europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än vad större gör. Hemligheten finns i smart användning av ny teknik.

Dagligvarubutikens framtid är digital

  Pro 3736 Konsumentbeteende 234 M-handel 111 Trender 368
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

  Konsumentbeteende 234 Pro 3736 Nyheter 2941 Undersökningar 299
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Handeln – en kamp utan tydlig vinnare

  Pro 3736 E-handel 713 Nyheter 2941 Undersökningar 299
I dag läggs en ny rapport fram: Handelns betydelse – förr, nu och i framtiden. Rapportförfattarna menar att strukturomvandlingen inom handeln påskyndas av digitaliseringen – och att det inte finns någon tydlig vinnare.

Ny teknik lockar millennials och generation Z

  Pro 3736 Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234 Sociala medier 84
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

  Mode 217 Nyheter 2941 Pro 3736 Konsumentbeteende 234
Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.

Inredning och livsmedel ökar mest online

  Pro 3736 E-handel 713 Nyheter 2941 Undersökningar 299
E-handelskonsumtionen ökade med 14 procent under april jämfört med samma period i fjol. Inredning och livsmedel ökar allra mest.

Här är världens hetaste retailstäder

  Pro 3736 Destinationer 131 Internationellt 1020 Undersökningar 299
Europa är förstahandsvalet för internationella kedjors globala expansion. Men världsmetropolen som toppar listan över de hetaste detaljhandelsstäderna hör hemma på en annan kontinent. Det visar en ny studie.

Allt mer populärt med självscanning

  Ny teknik 341 Pro 3736 Nyheter 2941 Undersökningar 299
Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

  Pro 3736 Ny teknik 341 Undersökningar 299 Nyheter 2941
Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Sanningens ögonblick i den nya handeln

  Pro 3736 Kundvård 59 Undersökningar 299 Kundupplevelser 136
Konverteringen är avklarad och köpet genomfört. Då finns alla möjligheter att bygga en långsiktigt lönsam relation. Om du bara klarar av sanningens ögonblick i den nya handeln.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  Nyheter 2941 Pro 3736 Undersökningar 299 E-handel 713
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

  Måsteläsning 159 Pro 3736 Undersökningar 299 Konsumentbeteende 234
Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

  Undersökningar 299 Pro 3736 Trender 368 Konsumentbeteende 234
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Nu är Amazon störst även i Sverige

  Undersökningar 299 Pro 3736 E-handel 713 Nyheter 2941
Ikea, Netonnet och Elgiganten är de mest populära inhemska nätbutikerna. Men sett till antal besök är Amazon nu överlägset största e-handeln även i Sverige. Det visar en ny undersökning.