Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Kundupplevelser 166 Undersökningar 320 Pro 3831 Måsteläsning 182
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  M-handel 121 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320 E-handel 748
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Undersökningar 320 Måsteläsning 182 Kundupplevelser 166 Pro 3831
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Omnichannel 260
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Personalen har blivit bättre på att ta kontakt och prata med kunderna om deras behov. Men man har trots detta inte lyckats sälja mer i slutändan. Det visar en ny mystery shopper-undersökning.

Fysiska butiker motor för tillväxt online

  Undersökningar 320 E-handel 748 Konsumentbeteende 251 Pro 3831
En ny studie visar på ett tydligt samband mellan ett varumärkes fysiska butiker och tillväxten online. I samband med butiksöppningar stiger onlinetrafiken markant.

Svensk e-handel slår nya omsättningsrekord

  Nyheter 3081 Pro 3831 E-handel 748 Undersökningar 320
Den svenska e-handelsmarknaden fortsätter att öka. I år omsätts totalt 109,5 miljarder kronor, en ökning med nio procent jämfört med föregående år. Trenden är att svenskarna handlar allt mer på nätet och allt fler olika typer av varor och tjänster.

Amazon i topp i millennials mobiler

  Nyheter 3081 M-handel 121 Undersökningar 320 Pro 3831
Man skulle kunna tro att det är Facebook, Snapchat eller Instagram som toppar listan över millennials favoritappar. Men i åldern 18–34 är det Amazon man använder allra mest. 

Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

  Nyheter 3081 E-handel 748 Undersökningar 320
Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer. 

Mobil i butik en svensk storfavorit

  Undersökningar 320 E-handel 748 Logistik 79 M-handel 121
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

  Undersökningar 320 Pro 3831 Måsteläsning 182 Kundvård 63
Kunskapsnivån om den nya dataförordningen är mycket låg inom retail. Detta trots att man riskerar straff i mångmiljonklassen. Så här kan detaljhandelsföretagen rusta för den nya GDPR-förordningen.

Det går bra för svenska stadskärnor

  Undersökningar 320 Cityhandel 171 Nyheter 3081
Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.

Early adopters mycket positiva till v-handel

  Ny teknik 359 Undersökningar 320 Kundupplevelser 166 Pro 3831
V-handel tilltalar verkligen konsumenter som är tidiga att testa nya företeelser. Åtta av tio vill gärna shoppa med en adderad dimension av virtuell verklighet. Det visar en färsk undersökning. 

Så lockar du de unga talangerna

  Nyheter 3081 Pro 3831 Undersökningar 320
Dagens unga talanger letar jobb i nya kanaler och efterfrågar andra förmåner än tidigare generationer. En undersökning visar att mer än hälften av dem letar anställning via internet. Lika många vill ha gym på jobbet.

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Undersökningar 320
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.

Fler handlar begagnat – men männen halkar efter

  Hållbarhet 141 Pro 3831 Nyheter 3081 Konsumentbeteende 251
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.

Unga konsumenter kräver mer information

  Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320 Pro 3831 Kundupplevelser 166
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.

Om Way Out West är det nya normala

  Undersökningar 320 Nyheter 3081 Konsumentbeteende 251
Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Allt fler män ansvarar för matinköpen

  Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182 Pro 3831 Undersökningar 320
Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.

Strategin som går hem hos Gen Z

  Konsumentbeteende 251 Pro 3831 Undersökningar 320 Måsteläsning 182
Varumärken som vill gå hem hos generation Z ska satsa på många möjligheter att interagera och transparenta relationer. Det visar en ny studie som målar upp bilden av en målgrupp som värdesätter hållbarhet och äkthet.