E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Nyheter 3638 Pro 4417 E-handel 912 Undersökningar 406
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Pro 4417 Konsumentbeteende 308 Undersökningar 406 E-handel 912
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Konsumentbeteende 308 Pro 4417 Trender 438 Undersökningar 406
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Pro 4417 Undersökningar 406 Omnichannel 319 E-handel 912
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Pro 4417 Konsumentbeteende 308 Ny teknik 480 Nyheter 3638
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Konsumentbeteende 308 Pro 4417 E-handel 912 Undersökningar 406
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

  Undersökningar 406 Logistik 122 Pro 4417 E-handel 912
Nu studie visar: det ska det vara så bekvämt som möjligt. Här är kundens favoritkoncept för BOPIS – Buy Online Pickup In Store.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

  Undersökningar 406 Pro 4417 Handelsplatser 138 Köpcentrum 634
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

  Undersökningar 406 Nyheter 3638 E-handel 912 Konsumentbeteende 308
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

  Undersökningar 406 Cityhandel 266 Konsumentbeteende 308 Pro 4417
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Pro 4417 E-handel 912 Undersökningar 406 Konsumentbeteende 308
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Pro 4417 Måsteläsning 279 Kundupplevelser 294 E-handel 912
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Ny teknik 480 E-handel 912 Undersökningar 406 Pro 4417
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Undersökningar 406 Trender 438 Ny teknik 480 Nyheter 3638
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Undersökningar 406 Internationellt 1288 Konsumentbeteende 308 Pro 4417
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Data primär konkurrensfördel i handeln

Data primär konkurrensfördel i handeln

  Ny teknik 480 Pro 4417 Trender 438 Undersökningar 406
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Undersökningar 406 Internationellt 1288 Pro 4417 Måsteläsning 279
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Konsumentbeteende 308 Ny teknik 480 Pro 4417 Undersökningar 406
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Pro 4417 Undersökningar 406 Konsumentbeteende 308 E-handel 912
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Uppåt för Sveriges stadskärnor

Uppåt för Sveriges stadskärnor

  Nyheter 3638 Undersökningar 406 Pro 4417 Cityhandel 266
Befolkningsmässigt stora städer uppnådde överlag en bättre utveckling än städer med en liten befolkning. Det visar Cityindex som mäter den kommersiella utvecklingen i 104 stadskärnor 2016–2017.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!