E-handeln fortsätter att växa i omsättning. ”Mycket tyder på att detta är ett trendbrott”.
Efter två år med i huvudsak negativa tillväxttal verkar kunderna ha hittat tillbaka till e-handeln.
Svensk Handels E-handelsindikator för januari skattar att näthandeln upplevde den starkaste månadsutvecklingen sedan mars 2021.
E-handeln i Sverige minskade sin försäljning under 2023. Detta är anledningarna.
Den svaga decemberförsäljningen avslutade ett mycket svagt sista kvartal på året för e-handeln.
E-handelns omsättning minskade jämfört med samma månad föregående år. Men allt fler väljer att näthandla.
Näthandeln visar på en fortsatt svag utveckling. Andelen som e-handlade ökade dock något i både juni och juli i år.
E-handeln minskade i mars – men över tid förväntas den fortsätta växa kraftigt.
”E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handelns omsättning sjönk under december. Summerat innebar helåret 2022 en kraftig minskning för flertalet branscher.