Ikea fyller jämnt, i samband med detta finns chans att vinna eftertraktade vintageklassiker. Några av dem har blivit riktiga dyrgripar.
Varumärket har öppnat en pop upp byggd av is vid polcirkeln. Man menar att projektet representerar cirkularitet i sin renaste form.
Samarbetet mellan Ingka Group och H&M syftar till att främja lokala talanger. Efter hundra dagar har nu den första kollektionen lanserats.
Ikea lanserar en ny AI-driven kundupplevelse. Tjänsten använder sig av en teknik som finns i bland annat självkörande bilar.
Varumärket har ombildat en ikonisk byggnad i stadens historiska kvarter. Nu öppnas platsen för allmänheten för allra första gången.
Ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbara städer är en av vår tids stora utmaningar. Nu startas ett nytt utbildningsområde för Urban Design & Planning.
Lululemon går in i ny kategori med en mission. ”Sportskor ofta är designade för män och sedan anpassade för kvinnor. Det passar inte oss alls”.
Här väntar självbetjäning eller fullservice beroende på ärende. Designen ska underlätta för ett smidigt och ”flytande” butiksbesök.
Butiksverksamheten är egentligen avvecklad. Men nu har företaget renoverat sitt flaggskepp – en anrik gourmetpärla mitt i shoppingdistriktet.
”Vårt kafé är skapat med de finaste detaljerna och trendorienterad mat. Vi vill att våra gäster ska känna sig omgivna av magi och kärlek i vår lilla sagovärld.
Nytt koncept hyllar det unika i det lokala samhället och har en övergripande mission – att få kunderna att le och må bra under sin inköpsrunda.
Designtorget öppnar en ny fysisk butik där man erbjuder ett kuraterat sortiment som speglar vad varumärket står för.
Med en urban boutique för det egna varumärket vill man nå de som söker äventyr och vill ha koll på trender.
Erbjuder en butiksupplevelse laddad med driven arkitektur och hållbarhet. ”Nödvändigt med förnyelse”.
Har varit en del av Lindex sedan 2000 i flera olika designroller inom både dam, barn och underkläder.
Under temat ”Cirkulär ekonomi på riktigt” vill man skapa en plats för möten och samarbeten kring hållbar utveckling.
Arkitektritad butik förstärker varumärkets strategi för omnikanal. ”Den fysiska butiken har alltid varit viktig för oss”.
Butiken har funnits på samma plats sedan 1940 då Carl Malmsten själv slog upp dörrarna. I sommar flyttar Malmstenbutiken.
I sommar öppnar ett officiellt flaggskepp med fokus på Harry Potter. Se bilderna från butiken här.
Den är enkel att flytta, innehåller 5G-teknik och besökaren guidas av roboten Stanley.
Burger King har tagit fram ett nytt restaurangkoncept som ökar kundens valfrihet samtidigt som man minskar sitt eget fotavtryck.
Under sommaren har det – trots pandemin – öppnat ett helt nytt köpcentrum.
Uppdraget var tydligt; ”Make McDonald's cool again”. När många skriker allt högre har tystnaden fått en central plats i kedjans nya flaggskepp.
Vi har sammanställt bilder och länkar till världens bästa butiksdesign just nu. Följ med på en inspirerande butiksresa!
Den internationella bilden av Sverige som designnation ska stärkas. Regeringen investerar fem miljoner kronor i marknadsföring av svensk design.
Nordstan i Göteborg har fått ny entré. Tanken bakom den nya entré är, enligt ett pressmeddelande, att skapa en transparens och öppenhet.
Umeåbaserade Sigr tillverkar stilrena och funktionella cykelkläder. Nu tar man hjälp av en avatar för att bli ännu mer miljövänliga.
Forumtorget i Uppsala, gestaltat av White Arkitekter, har vunnit det prestigefyllda Architecture Master Prize i kategorin Small scale landscape projects.
Nu lanseras frimärken med illustrationer av plagg från Gudrun Sjödén, Arket, Whyred, Filippa K och Hope. De är illustrerade av konstnären Mats Gustafson.
I sin roll som designchef på Ikea of Sweden kommer Eva Lilja Löwenhielm att leda teamet av designer och ansvara för utvecklingen av företagets identitet.
Nelly.com öppnar sitt första fysiska showroom. Satsningen är ett led i att stärka kommunikationen gentemot medier och ska ge företaget en mötesplats.
McDonald’s har öppnat ett nytt flaggskepp i New York City vid Times Square. Här erbjuder man den senaste tekniken, men även en lugn och avslappnad miljö. Se bilderna här!
Ikea och designern Tom Dixon ska utforska möjligheterna och nödvändigheten av ett hållbart odlande i stads- och hemmamiljön.
Vad har Nils Holgersson, Körkarlen och Herr Arne gemensamt? Förutom att de alla är litterära karaktärer så pryder de nu också fasaden på ett handelshus.
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
På internationella kvinnodagen lanserar varumärket ett designsamarbete mer illustratören Cajsa Wessberg. Detta i syfte att hylla systerskap.
Muji och teknikföretaget Sensible 4 har skapat en robotbuss. Det sägs vara den första i världen som fungerar i alla väderförhållanden.
Disneys älskade mus gjorde entré med filmen Steamboat Willie 1928. Musses 90:e födelsedag firas nu med utställning mitt i New York, pop ups, samarbeten och nya produktlanseringar.
Under gårdagen öppnade McDonald’s ett nytt flaggskepp som inte liknar något man gjort hittills. Här tas kundupplevelser och energieffektivitet till nya nivåer.
Stora butikslokaler må vara effektiva och rymma ett brett sortiment – men de har en tendens att bli sterila. Hos Loblaws löste man det genom att lyfta in den lokala konstvärlden.
För att öka effektiviteten och därmed försäljningen togs en ny kiosk fram till två klassiska teatrar i London. En viktig ingrediens i konceptets framgång är lösningens 80:20-design.
Bergdorf Goodman i New York har förvandlat ett café till en helt ny kundupplevelse. Inredningen – och vissa delar av menyn – har fått en rejäl Instavänlig makeover av konstnären Ashley Longshore.
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Marbodal har lanserat ett nytt koncept. Här vill man dra nytta av såväl den fysiska som den digitala kanalen för att skapa en smartare butik.
Ska du åka till London? Då är det absolut läge för ett besök i allt hetare Covent Garden. Den här butiken erbjuder en upplevelse utöver det vanliga – i en klassisk byggnad.
Svenskt Tenn har öppnat en pop up-butik i ett av stadens mest anrika landmärken. Samtidigt pågår två parallella utställningar om varumärket i närheten.
UPPLEVELSER. Kedjan är känd för sina spektakulära etableringar. Detta är den senaste.
Företaget belönas för sin design i den internationella tävlingen som utser årets bästa produkter. En av dem har Ikea tagit fram tillsammans med stjärndesignern Tom Dixon.
Karin Ward har rekryterats till tjänsten som Åhléns nya designchef inom heminredning. Karin kommer närmast från Linum design där hon var kreativ chef.
Visonen är att Gamla Brogatan ska bli Stockholms nya independent-distrikt. Under försommaren öppnar två nya butiker som stärker den profilen.
I samband med Norrgavels 25-årsjubileum öppnar företaget en ny butik. "Vi vill komma närmare våra trogna och nya kunder", säger grundaren Nirvan Richter.
Mood Stockholm inleder ett samarbete med Swedish Fashion Talents. Fysiska aktiviteter på handelsplatsen och digitalt innehåll ska synliggöra nya varumärken.
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Svenssons i Lammhult slog i helgen upp dörrarna för sin nya butik i Sickla köpkvarter i Stockholm. I det nya konceptet stannar kunderna 30 procent längre än tidigare.
Designvarumärket öppnar en pop up i centrala Stockholm. Ägarna är måna om att företaget blir en del av kundernas vardag – därför väljer man också att flytta in i butiken.
Temat för klustret har nu uppdaterats och under hösten kompletteras utbudet när Whyred öppnar en permanent butik i Mall of Scandinavia.
PUF Design Market är en Åbo-baserad konceptbutik inom mode och design. I samband med festivalen STHLM/SUOMI öppnar man en pop up-container med ett handplockat sortiment.
Modevarumärket Missguided har öppnat sin andra fysiska butik. Det är en upplevelse fylld av driven visual merchandising, spegeltrick och Instavänliga scener.
Sweden Green House har öppnat webbshop och fyllt den med noggrant utvalda produkter för växthus, orangerier och trädgård.
Nyligen delades pris för årets bästa butiksdesign ut. Inte mindre än 42 vinnare korades, vi har sammanställt bilder och länkar till vad som klassas som världens bästa butiksdesign just nu. All aboard, häng med ut på en designresa!
Clare Johnston utses till högskolans första hedersdoktor. Hon promoveras till konstnärlig hedersdoktor i textil och mode vid Högskolan i Borås i samband med årets professorsinstallation och doktorspromotion den 5 maj.
Det här är långt mycket mer än en butik. Denna spektakulära bokhandel innehåller flera olika världar som alla på sitt sätt hyllar läsandet. I den första av tre delar visar vi hur man med design kan skapa en miljö som erbjuder helt unika upplevelser.
Abbey Road Studios är världens mest kända musikstudio. Nu har den begåvats med en butik där musikreferenserna är många och entrén har inspirerats av ett Beatlesomslag.
Ikea presenterar en ovanlig kollektion för barn lagom till julhandeln. Produkterna är ritade av väldigt unga formgivare, nämligen barnen själva.
Gillar du teater, detaljhandel och design är detta ett besöksmål för dig. National Theatre i London har berikats med en ny butik. Förutom böcker och presentartiklar erbjuder man även en yta att andas i.
Den japanska kedjan Muji öppnar sin första butik med en egen extern entré i ett köpcentrum på den nordamerikanska marknaden, närmare bestämt i Stanford Shopping Center i Palo Alto. Samtidigt passar man på att utveckla koncept och sortiment.
I går slog dörrarna upp igen till Magnum Pleasure Store på NK. Pop up-glassbaren som erbjuder besökarna att designa sina egna Magnum-glassar med en personlig touch.
I går inleddes Visby Fashion Weekend.
I höst öppnar RoyalDesign.se en multikanalbutik i Nacka Forum. Det blir kedjans tredje butik i Stockholm.
Georg Jensen öppnar nytt. Det danska designföretaget öppnar denna månad en ny butik i The Royal Exchange i London.
Designtorget byter utseende med en ny varumärkesidentitet. Designbyrån Kurppa Hosk står bakom den nya profilen som nu är färdig efter ett års arbete.
Väggarna är dämpade i en grå ton, hela lokalen är avskalad till ett minimum. I de fristående diskarna ståtar de vackra bakverken – färdiga att ätas med såväl ögon som mun.