Här är provrummen butikens självklara mötesplats

 

Varuhuset designades för en helt ny marknad, dryga 300 mil från de övriga butikerna i kedjan. En djuplodande målgruppsundersökning blev grunden till en unik och numera prisbelönad butik, Simons i West Edmonton Mall. Simons i Edmonton är sista butiken ut i vår lilla serie om butiker som belönades med Euroshop Retail Design Award. Simons är … (läs mer)




Coop i Florens – ett givet studiebesök i sommar

 

Under detaljhandelsmässan Euroshop i Düsseldorf delades priset Euroshop Retail Design Award ut för åttonde gången. Bakom priset står  EHI Retail Institute och i tävlingen deltog 84 olika detaljhandelskoncept. En av vinnarna var Coop.fi Novoli i Florens, Italien. Butiken ligger på ett före detta industriområde och bland dess mest karakteristiska drag märks generöst tilltagna eventytor, en hög … (läs mer)




En liten pärla iklädd serveringsvagnar

 

Numera finns Mykita, som säljer designade glasögon, även i New York. Också den butiken har ett charmigt igenkänningstecken: Exponering och förvaring sker delvis i ombyggda före detta serveringsvagnar från flygplan. Berlinbutiken ligger på Rosa-Luxemburg-Strasse, en gata fulllastad med små kreativa butikskoncept. Här ligger dessutom Lux 11, ett väldesignat hotell med perfekt läge i Mitte. (Bilder från http://blog.mykita.com) … (läs mer)




Här blev stadens marknadsplats en traditionell gård av glas

 

Den holländska staden Schijndels torg och marknad förstördes under andra världskrigets bombningar. Sedan dess har det pågått en debatt om vad man ska göra med ytan. Redan 1985 dök den första idén om en byggnad på det gamla torget upp, och år 2000 godkändes idén av stadens styre. Designfirman MVRDV har sedan dess jobbat med att … (läs mer)




Yotel förstärker sitt erbjudande med extremt driven paketering

 

Hotellkedjan Yotel erbjuder lyx på liten yta. Här finns mycket inspiration att hämta för dig som vill bli tydligare i hur erbjudandet paketeras och varumärket presenteras. Framgång i detaljhandeln handlar mer och mer om förmågan att paketera sitt erbjudande. Det ska framstå som aptitligt samtidigt som det framhäver varumärkets unika kärnvärden. Ingen lätt uppgift, men … (läs mer)