Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.
Med en liten men avgörande förändring på kundvagnens design kan man öka försäljningen med upp till 25 procent. Det visar ny forskning.
”Aldrig tidigare har branschens behov av ny kunskap, och därmed av handelsforskningen, varit större”.
Ny forskning betonar vikten av att medarbetare befinner sig på ”rätt” avstånd till kunden. Detta är vad man rekommenderar.
Förslag på inköp från sällskapet – på plats i butiken – påverkar vad man köper. Ny forskning visar vilka man lyssnar mest på.
Sju forskningsprojekt ska bland annat ge insikter kring pandemins konsekvenser för handeln.
Det finns fem faktorer bakom ett levande shoppingstråk. Det visar en färsk avhandling.
Forskning visar att onlinekunden trycker på paus i sin köpprocess. Denna viloperiod verkar ha en positiv påverkan på konverteringsgraden.
En ny forskarrapport visar vad som driver konsumenten att prova att e-handla från Amazon.se.
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.
Drygt tolv miljoner anslås till sju forskningsprojekt inom handel. Här är de utvalda projekten.
Beteendepsykologiska teorier ska få AI-algoritmer att fungera bättre inom e-handeln.
Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem.
Nu står det klart att 13 miljoner kronor går till forskning inom handeln. Det är resultatet när sju forskningsprojekt får forskningsanslag från Handelsrådet.
En grupp forskare har tagit fram en modell för varumärkens ”coolness”. Den består av en skala uppbyggd av tio egenskaper. Modellen är central för alla som vill utveckla sina varumärken, menar man.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Ny forskning visar att digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. "Digital visualisering blir ett viktigt steg".
En nystartad tävling ska trigga team runtom i världen att skapa nya kreativa idéer inom retail. Syftet är att hitta fungerande koncept för en cirkulär ekonomi.
Algoritmer som tar hänsyn till det lokala vädret skapas när försörjningskedjorna ska optimeras. Det är ett av resultaten när ett innovationslabb för AI inom retail nu drar igång sin verksamhet.
Visste du att kunder som använder mobilen i butiken handlar för 30 procent mer än andra kunder? Eller att man underskattar rabattens storlek om prisskylten med rabatten är skriven ovanför det ordinarie priset? Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga.
Nu ska 14,5 miljoner kronor gå till forskning inom handeln. Sju nya forskningsprojekt har fått anslag. Ett av dem handlar om tillit för datadriven handel.
För att stärka sin expertis inom området artificiell intelligens har Tieto rekryterat experten Christian Guttmann som globalt ansvarig för AI.
Nu är det klart att Retail House med stöd av Handelns Utvecklingsråd, ska arrangera Forskarfrukostar.