
#logistik


Från truckförare till truckninja

Här är Amazons nya drönare för leveranser
Amazon visade under re:MARS Conference upp sin senaste drönare. Man ska börja leverera paket till konsument med drönaren inom ett par månader.

Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl.

Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.

Testar tysta eldrivna nattleveranser
McDonald’s har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.

Lidl siktar på fossilfritt 2025
Lidl Sverige antar Fossilfritt Sveriges transportutmaning. Som första dagligvarukedja sätter Lidl målet att genomföra fossilfria transporter 2025.

Tio digitala spådomar om detaljhandeln
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.

Zaras butiker blir leveranshubbar
Stora satsningar är redan sjösatta för att öka snabbhet, precision och effektivitet. Nu berättar Inditex VD Pablo Isla att Zara ska göra sina butiker till hubbar för leveranser.

Ny logistikdirektör på Netto Sverige
Andreas Jakobsson har utsetts till ny logistikdirektör för Netto Sverige. Andreas kommer från de egna leden och har arbetat på Netto i 14 år.

E-handeln påverkar städers utformning
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. ”Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet”.

Coop levererar med ny el-lastbil
Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.

McDonald’s högt flygande butiksdesign
Den gula transparenta boxen syns på långt håll inne i terminalen på flygplatsen. McDonald’s har skapat en unik kundupplevelse med spektakulära och högt flygande leveranser.

Samarbete för fossilfria transporter
Representanter från olika delar av näringslivet, däribland detaljhandeln, går nu samman för att samlas kring en gemensam mission. Målet är att skapa fossilfria transporter inom tidsramen för Parisavtalet.

Zara vässar kundupplevelsen med RFID
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.

Klartecken för e-handelns tusentals drönare
Himlen kommer få ett nytt inslag framöver. E-handelsplattformen har fått tillstånd att bygga tiotusentals landningsplatser för drönare. Tanken är att dessa ska leverera beställningar till företagets kunder inom 24 timmar.

Lidl Sverige rustar för expansion

Online to offline för ny dagligvarukedja
Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.

”Försörjningskedjan måste digitaliseras”
SHOPTALK EUROPE. Spencer Fung, VD på Li & Fung, satte fokus på framtidens försörjningskedja. Han menar att det finns en stor utmaning i att digitalisera hela kedjan.

Nu rullar Sveriges första batteridrivna lastbil

Postnord öppnar helgen för e-handel
PostNord lanserar kvällsleveranser utan tilläggsavgift som ny standard. Samtidigt införs lördagsleveranser vilket utökar möjligheten att e-handla inför helgen.

Posten först ut med RFID-spårning
Som första aktör i världen lanserar man nu spårning av e-handelspaket med hjälp av RFID-teknik. Lösningen ska öka valfriheten, säkerställa kedjan och minska kostnaderna.

Postnord låter konsumenten bestämma
Postnord vill göra e-handeln enklare, därför lanseras nu en ny lösning med tre val som mottagaren kan göra direkt i sin mobiltelefon.

Tre sätt att möta flexkundens krav
En ny undersökning visar att butiker i Europa bör bli mer innovativa inom logistik för att öka den globala konkurrenskraften. Här är tre områden att fokusera på för den som vill tillgodose den moderna flexkundens krav.

Gap levererar mode till hotellrummet
”Online till offline” för Alibaba
E-handelsföretaget Alibaba satsar nu på hälso- och sjukvårdsprodukter – med supersnabb leverans. Inom tre timmar ska kunden ha de beställda varorna.