Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Framtiden är här. I dagarna passerar företaget 100 000 genomförda hemleveranser, bland annat i Finland.
Världens första körkort för fjärrstyrda förarlösa leveransfordon har delats ut. Ambitionen är att öka effektiviteten under last mile.
Ska öka effektiviteten och komma närmare sina kunder med två typer av distributionscentraler.
En helautomatisk paketrobot ska minska köer i butik och bädda för ett bättre kundmöte.
Kunderna har sagt sitt gällande Buy Online Pickup In Store. Detta är lösningen man efterfrågar.
Early Bird vill erbjuda sina kunder ytterligare ett leveranssätt – ansluter till iBoxen.
Effektiv last mile. Det semi-automatiska fordonet har tillstånd att leverera i stadsmiljöer.
Som marknadsplats med ultrasnabba leveranser utmanar man traditionell handel.
Lönsamheten påverkades positivt – nu införs automatiserat e-plock i ytterligare sju butiker.
Kan samlade leveranser en gång i veckan bidra till en mer hållbar e-handel? Det menar en ny startup.
Tillsammans ska man verka för att butiker, restauranger och caféer får enkel tillgång till finansiering.
Med en smart box i anslutning till kundens bostad vill Walmart skapa en mer friktionsfri hemleverans av dagligvaror.
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.
Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.
Under september och oktober startar PostNord sitt pilottest av 100 paketboxar. Responsen är positiv.
Nu spekuleras det i att Amazon vill konvertera ytor i klassiska köpcentrum till fulfillment centers.
Efter sommaren utökar PostNord sina leveranssätt med paketboxar för att möta den växande e-handeln.
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.
En ny tjänst gör det möjligt att beställa dagligvaror från valfri e-handlare och få dem levererade hem till sitt kylda leveransskåp utanför dörren.
Nu startar Clas Ohlson och foodtechbolaget Wolt ett pilotsamarbete som gör det möjligt för kunder att snabbt få produkter levererade hem till dörren.
Atrium Ljungbergs koncept Leveriet tas nu till nästa nivå. Tjänsterna utökas med ett utskjutet lager och en ny e-handelsaktör ansluter till lösningen.