Dagligvarukedjan och stadens kommunfullmäktige lanserar autonoma leveranser med robotar. Tjänsten blir till en början tillgänglig för 20 000 invånare.
Kedjan fortsätter att utveckla automatiserat varuplock i befintliga butiker. Nu har man köpt upp ett techbolag inriktat på robotteknik.
Dagligvarukedjan testar att sälja varor med en självgående robot. Uppmärksamhet och rörlighet är två fördelar man lyfter fram.
Nätapoteket har under sommaren har man byggt och startat upp en helt ny del av automationskedjan, en ”Autostore”.
Ett nytt butikskoncept är fött – eller rättare sagt två som är varandras raka motsats. Det ena manuellt, det andra är fullt automatiserat och sköts av robotar.
Bilden av framtidens retail växer fram – präglad av en mer agil och resurssnål detaljhandel centrerad kring individ och samhälle. Här är fem tunga trender.
Företaget testar nu självservice av paketutlämning i en egen lokal i centrala Malmö. Det tar tio sekunder att få sitt paket.
En satsning på micro fulfillment centers ska vässa företagets fulfillment – och frigöra tid för medarbetare i butik.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Med en 3D-utskrivande ABB-robot, nyskapande material och innovativa produkter skapas här framtidens butik. Fokus är satt på hållbarhet.
En storsatsning ska pånyttföda kundupplevelsen på campus. Detta med automatiska kassalösa butiker, high tech-automater och robotleveranser.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Kunderna kan numera köpa med sig pizza i lågprisbutiken – tillagad av en robot.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
En av detaljhandelns tydligaste trender ligger därmed till grund för satsningen – viljan att komma närmare kunderna.
Världens första storskaliga restaurangrobot har installerats. Rätterna kan tillredas i närmare tre tusen olika varianter.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Ska öka effektiviteten och komma närmare sina kunder med två typer av distributionscentraler.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.
En helautomatisk paketrobot ska minska köer i butik och bädda för ett bättre kundmöte.
Med 149 robotar som hjälper personalen siktar Matsmart på uthållig lönsamhet.
Robotarna har redan utfört 6 000 leveranser från caféer och restauranger. Nu hakar detaljhandelskedjorna på.
En ny paketrobot ska optimera lagring och göra kundservice snabbare och smidigare. Upp till 170 paket kan lagras på en kvadratmeter.
Automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens testas i verkliga förhållanden.
Dagligvarukedjan Auchan låter robotar skanna av hyllor och gångar i kedjans 34 hypermarkets. Målet är att optimera butiksdriften.
Dagligvarubutiken har en anrik historia som går 100 år tillbaka i tiden. Nu tar man hjälp av hypermoderna robotar för att leverera varor till sina lokala kunder.
Med hjälp av robotar kan kedjan effektivisera plock av e-ordrar i fysiska butiker. Systemet är självlärande och bidrar till en mer intelligent lagerhållning.
Automater där man kan köpa högkvalitativt kaffe har vi rapporterat om ett flertal gånger. Nu har trenden tagit ny fart, bland annat på flygplatser.
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Nu lanseras en ny robot som skurar butiksgolvet och därmed frigör tid för personalen att göra annat. Den kan också samla information om statusen i butiken.
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
E-handelsföretaget Jollyroom berättar att man investerar 80 miljoner kronor i en helautomatisk logistiklösning. Man dubblar därmed sin kapacitet
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
När Amazon fördubblar sitt team i sitt center för ny teknik är det ett tydligt tecken på var detaljhandeln är på väg. Typen av tjänster avslöjar också vilka områden man satsar mest på.
Med algoritmer planeras de optimala leveransrutterna. Satsningen på New Retail handlar inte bara om Kina, Alibaba ska leverera snabbt till hela världen.
Automation är fortsatt en av de tydligaste och mest omvälvande trenderna inom detaljhandeln. Från Kalifornien kommer ett självkörande exempel. Säg hej till Robotmart, en mobil och helautomatisk butik.
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Den som vill rusta sig för framtidens drömjobb bör satsa på till exempel virtuell butikschef eller kanske robottränare. Här är sex yrken, varav flera berör retail, som kommer vara riktigt heta år 2040.
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Media Markt har gått från uträknad dinosaurie till en innovativ kraft på bara några år. Under Shoptalk Europe i Köpenhamn berättade kedjan om sina nya satsningar på digitala upplevelser i butik.
Dagligvarukedjan med hundratalet butiker satsar nu på en robot som ska optimera verksamheten och fyllnadsgraden i hyllorna. I utvecklingsarbetet deltar även ett universitet.
Dagligvarukedjan tar nu hjälp av ett högteknologiskt företag för att ta fram en teknisk assistent – robotkundvagnen. Allt för att skapa en bättre upplevelse under inköpsrundan.
Säg hej till butiksroboten. Den kan skanna en hel butik på en timme, analysera disponeringen och sedan leverera förslag på den ultimata placeringen av produkterna.