Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden.
Tiger of Sedens nya koncept hämtar inspiration från svunna tider. Butiksytan är tänkt att reflektera varumärkets historia och rötter.
NK i Stockholm utvecklar sitt erbjudande av mat och dryck. Under senhösten öppnar en matbutik med noga utvalda dagligvaror.
Dag Agård kommer tillbaka till NK och rollen som varuhuschef i Göteborg.
Den 1 april tillträder Susanne Ekendahl Weisten som ny VD på NK Retail.
När Nordiska Kompaniet – och därmed Hufvudstaden – förvärvar Departments & Stores Europe blir man också del av en större trend.
”Vi vill skapa en livsstil runt padeln med NK Parkadens tak och varuhuset som hemvist”.
Inleder en stegvis lansering där produktkategorier och varumärken löpande adderas.
Nu har NK Glas, Porslin & Kök förvandlats till NK Kök & Design och i samband med namnbytet har man även tagit ett nytt grepp kring konceptet.
Nu öppnar Nordiska Kompaniet sin nya sportdestination. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan. Se bilderna här!
I november tillträder Karin Wickberg som ny marknadschef på Nordiska Kompaniet (NK). Karin kommer närmast från rollen som marknadschef på Kasthall.
Den 15 augusti inviger Kronans Apotek ett nytt apotek på varuhuset Nordiska Kompaniet i Stockholm. Detta blir företagets femte cityläge i Stockholm.
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
När kunden riktar sin mobilkamera mot skyltfönstret och på vissa platser i ljusgården kommer figurerna i skyltningen till liv.
Som vi berättat tidigare genomgår NK Saluhall just nu sin stora omvandling för att i vinter öppna under nytt koncept. Nu presenterar man de samarbetspartners som ska bidra till att skapa en gastronomisk hubb.
NK Saluhall ska byggas om för att bereda plats för några av Sveriges vassaste matentreprenörer. Ambitionen är att skapa en helt ny kundupplevelse. Här är planen.
I maj intar Magnum Pleasure Store Ljusgården på NK i Stockholm. Både Magnum och NK vill stå för att sätta guldkant på vardagen, och visar detta genom att tillsammans öppna Magnum Pleasure Store i Ljusgården.
Öppnar inom kort på NK i Stockholm. Historien började med en blogg och har nu växt till ett mycket populärt Instagramkonton med eget klädmärke.
Henrik Andréasson utses till VD på Nordiska Kompaniet. Han kommer att leda NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg och ingå i Hufvudstadens koncernledning.
Hufvudstaden ska nu utveckla NK till ett varuhus i världsklass. Förnyelsearbetet innefattar den fysiska miljön, den digitala närvaron samt ett utökat serviceutbud. Delar av Parkaden blir en del av NK – med utegym och löparbanor på taket.
Nu kan du se den långbrättade hatten, cocktialkänningen, stilettklackarna och flugan i ny form. I utställningen Artificiella ikoner har NK återskapat några av modehistoriens mest ikoniska plagg med hjälp av 3D-skrivare.
NK fortsätter att satsa på tjänster. Efter att ha infört personal shopping, bröllopsservice, personal shopping home och style academy presenteras nu ytterligare en service: NK personal shopping man.
Det blir hälsa på menyn när Nordiska Kompaniet öppnar ett nytt café i början av juni. Konceptet är helt nytt och erbjuder bland annat hälsopizza.
Som en del av NK Personal Shopping och NK Beauty Lounge ska Colourbar av Antonio Axu erbjuda exklusiv hårfärgning och slingning av några av Sveriges mest erfarna hårexperter.
NK instiftar ett pris som belyser namnkunniga personligheter och inspirerande varumärken inom mode och design. Priserna delas ut under en gala på Stockholm Stadsteater den 20 september.
NK Personal Shopping Kids är en service som vänder sig till föräldrar med barn i åldrarna 6–15 år.
Det finska varumärket Marimekko presenterar sin vår- och sommar kollektion på Nordiska Designers hos NK i Stockholm. Och man gör det i en tillfällig pop up-butik.
Mall of Scandinavia slog upp portarna den 12 november förra året. Nu har stockholmarna utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum – alla kategorier, följt av Täby Centrum och Nacka Forum.
I helgen nyöppnade NK Stockholm sin avdelning för damunderkläder. I samband med detta presenterade man också ett nytt varumärke: det italienska varumärket La Perla.
I går slog dörrarna upp igen till Magnum Pleasure Store på NK. Pop up-glassbaren som erbjuder besökarna att designa sina egna Magnum-glassar med en personlig touch.
För åttonde året utsågs igår kväll detaljhandelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Cirkus i Stockholm. Bakom galan står Svensk Handel.
En digital spegel lanseras nu på den svenska marknaden. Spegeln tillför en ny dimension vid butiksbesöket, en tidsfördröjning ger kunden en 360-gradersvy vid provning. Eftersom spegeln har en tidsfördröjning på ett par sekunder, så får kunden även en vy från baksidan samt en rörelsevy.
Skånemejerier har vuxit starkt i Stockholmsområdet under senare tid.
Stockmanns kollega i Stockholm, NK, har rapporterat rekordbra försäljningssiffror, medan varuhuset i Helsingfors kämpar med att locka kunder.