Danska Jysk satsar på AI och maskininlärning för sina allt mer komplexa kort- och långsiktiga efterfrågeprognoser.
Forskare uppmanar detaljhandeln att använda AI-kopplade kameror för att skräddarsy butikslayouter och maximera försäljningen.
I sitt gröna butikskoncept satsar Starbucks på minimalism, hållbarhet och ny teknik som bidrar till att sätta fokus på hantverket – och på kunderna.
Butikskedjan fortsätter att satsa stort på automatiska och kassalösa butiker. Nu har man öppnat 50 enheter.
Conversational commerce är hett. En ny startup använder SMS som försäljningskanal, utan traditionell e-handel.
Aldi öppnar ytterligare en kassalös butik. ”Det stödjer vår kärnstrategi och gör inköpen ännu enklare för våra kunder”.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Kunderna plockar de produkter man vill ha och betalningen sker med automatik.
Amazon har nu öppnat en fullstor butik med Just Walk Out-teknik. De första reaktionerna är mycket positiva.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.
En ny plattform använder sig av artificiell intelligens för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser.
Ny teknik ska bistå fordonsansvariga att upprätthålla kontinuitet vid övergången till att köra helt på el.
Coop har tagit fram en digital assistent. Den baseras på AI-teknologi och utvecklas i takt med att den får fler frågor och utmaningar från kunderna.
Varumärket presenterar ett AI-baserat system för framställning av personaliserad kosmetik. Användaren får en anpassad produkt direkt från behållaren.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden.
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln.
Det gränsar till nörderi, ja. Men den som gjort sin läxa vet att framtidens handel bygger på data och ny teknik. Alibabas forskare lyfter fram tio tekniktrender.
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Algoritmer som tar hänsyn till det lokala vädret skapas när försörjningskedjorna ska optimeras. Det är ett av resultaten när ett innovationslabb för AI inom retail nu drar igång sin verksamhet.
När Amazon fördubblar sitt team i sitt center för ny teknik är det ett tydligt tecken på var detaljhandeln är på väg. Typen av tjänster avslöjar också vilka områden man satsar mest på.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".