Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

 

Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)

ProNyheterInternationellt


Högre lön och utbildning vände trenden

Högre lön och utbildning vände trenden

 

Walmart har på relativt kort tid lyckas vända en sviktande försäljning och dessutom fått renare och mer välskötta butiker. Lösningen: Man betalar sina anställda bättre och satsar på utbildning. Det kom in allt mer klagomål på smutsiga provrum och sunkiga butiker. Hyllorna gapade tomma och kassaköerna var alldeles för långa. Walmart kom för ett par … (läs mer)

NyheterProInternationellt


Så ska världens största kedja digitaliseras

Så ska världens största kedja digitaliseras

 

Walmart har investerat i höjda löner och utbildning men också trimmat varuflödet och stärkt butiksbeståndet. Nu kopplar man samman delarna i verksamheten digitalt för att skapa en sömlös shoppingupplevelse. Världens största detaljhandelskedja satsar nu på att stärka sin digitala närvaro. Nyligen offentliggjordes siffror som visar på en försäljningsökning online med sju procent jämfört med föregående … (läs mer)

OmnichannelKundupplevelserNyheter


Walmart ger MasterPass tummen upp

Walmart ger MasterPass tummen upp

 

Vi får anta att det har druckits en hel del champagne på MasterCards kontor i dagarna. Företagets betalningstjänst MasterPass har nämligen fått tummen upp av världens största detaljhandelskedja, Walmart. Kedjan har offentliggjort att man med start under 2016 kommer acceptera betalningssättet i sina inhemska verksamheter online. Masterpass är ett digitalt betalningssätt framtaget för betalningar online och i … (läs mer)

ProInternationelltE-handel


10 trender som formar framtidens retail

10 trender som formar framtidens retail

 

“And the first one now, Will later be last, For the times they are a-changin’.” Bob Dylans text från 1964 känns på flera sätt mer aktuell än någonsin. Så också i detaljhandeln. Här är tio pågående trender som formar morgondagens detaljhandel.  I USA har kedjor som Seal, RadioShack, Zulily och C. Wonder antingen gått i konkurs … (läs mer)

AnalysOmnichannelKonsumentbeteende


Bensinstationer byggs om för Click & Collect

 

Click & collect är hetare än någonsin. På den svenska marknaden blir företeelsen, det vill säga att kunden köper online och hämtar varorna själv, allt vanligare. I Storbritannien stärker nu Asda sitt erbjudande genom att bygga hämtcentraler på bensinstationer.  Hemma i Sverige har flera av de ledande kedjorna nu inlett satsningar på försäljning av dagligvaror … (läs mer)

ProTrenderOmnichannel


Walmart expanderar i norr

 

Amerikanska kedjan Walmart växer nu i nordlig riktning. Världens största detaljhandelskedja öppnar elva nya supercenters i Kanada nu under januari. Sammanlagt har då kedjan 394 butiker i landet, och av dessa är 280 så kallade supercenters. Detta är en del i ett större projekt som syftar till öppna 35 supercenter i år. Totalt investerar Walmart 500 miljoner dollar … (läs mer)

InternationelltProNyheter


De är kundernas största favoriter i USA

 

Nordstrom har rankats som konsumenternas favoritkedja (mode) nummer ett i USA. Det är tredje året i rad Nordstrom hamnar i topp på Market Force lista över de mest populära butikskoncepten. Därefter kommer Kohl’s, T.J. Maxx, Macy’s och Dillard’s. Bland andra resultat syns att Foot Locker är populäraste skokedjan, följda av Sketcher, Nike, DSW och Famous Footwear. Undersökningen visar också att … (läs mer)

ProNyheterInternationellt


Lågpriskedjan Asda tar hand om kundernas smutstvätt

 

Lågpriskedjan Asda utökar nu sitt erbjudande genom att ta hand om kundernas smutstvätt. Brittiska lågpriskedjan Asda, som ägs av Walmart, testar nu en tjänst som ska underlätta för kunderna. I ett samarbete med Timpson Dry Cleaners erbjuder man kunderna i London att få sina kläder tvättade i samband med att inköpen görs. Ambitionen är att skapa … (läs mer)

KundvårdProNyheter


Ombytta roller – stormarknaden blir komplementbutik

 

Aldi slår Walmart på fingrarna i ny prisjämförelse. Och när kunden gör sina basinköp i lågprisbutiken förvandlas den stora jätten till komplementbutik.  I USA, närmare bestämt i Manhattan i Kansas, har bloggaren Erin Kelly jämfört priserna på basprodukter hos tyska Aldi och den amerikanska kedjan Walmart. Det visade sig att Aldi var avsevärt billigare, hela 22 procent. … (läs mer)

TrenderKonsumentbeteendeInternationellt


Kedja storsatsar på Cyber Week

 

Cyber Monday infaller i år den 1 december i USA. Men för Walmart räcker det inte med en dag, nu satsar kedjan på en hel Cyber Week.  Världens största detaljhandelskedja, amerikanska Walmart, inleder sin Cyber Week-kampanj den 29:e november. Och man gör det i en rejäl omnichannelsatsning. inte mindre än 500 erbjudanden kommer lanseras onlin … (läs mer)

E-handelOmnichannelNyheter


Dagligvarukedja har öppnat pick up-butik

 

Kunderna beställer online och kan sedan svänga in vid pick up-butiken när det passar. Efter en testperiod är dagligvarukedjans pickup-butik nu öppen. Amerikanska Walmart, världens största detaljhandelskedja, har nu öppnat sin första renodlade uthämtningsbutik för onlinebeställningar. Ambitionen är att länka samman den digitala och den fysiska detaljhandeln och därmed underlätta för kunderna i vardagen. Butiken … (läs mer)

InternationelltProButikskoncept


Dagligvarukedja lanserar ny enklare prisstrategi

 

Ny prisstrategi. Brittiska kedjan Sainsbury’s lanserar en ny rikstäckande kampanj där man introducerar ett nytt sätt att prissätta sina varor. Samtidigt sänker man priserna på ett stort antal produkter. Detta är ett resultat av en 18 månader långt arbete som strävar efter att sänka ordinariepriserna på matsortimentet. Strategin innebär att man slopar kampanjpriserna till förmån för ett … (läs mer)

NyheterProInternationellt


Walmart skrotar app som skulle snabba upp kassaflödet

 

Walmart hade tänkt sig att kunderna skulle uppskatta möjligheten att snabba upp kassaproceduren genom en app för skanning av varor. Problemet vara bara att ingen förstod hur det fungerade. Det är Pioneer Press Business som berättar hur Walmart, världens största detaljhandelskedja, har testat appen i 200 butiker, och att man nu väljer att skrota den. … (läs mer)

InternationelltNy teknikPro


Walmart flyttar in till stan

 

Walmart, världens största dagligvarukedja, har öppnat en butik i centrala delarna av Washington. Den 7 400 stora butiken (vilket är en garderob i Walmart-mått) har fyra våningar med bostäder ovanför sig och sätter fingret på en fortsatt stark trend – de stora aktörernas jakt på urbana etableringslägen. En växande del av marknaden som förväntas ta … (läs mer)

ProInternationellt


Less is more för världens största detaljhandelskedja

 

Walmart är världens största detaljhandelskedja med en omsättning större än Sveriges BNP. Men i sin satsning inför framtiden väljer man att prioritera de mindre formaten. – Konsumenternas behov och förväntningar förändras. De vill handla när de känner för det, på det sätt som passar dem, och vi förändrar nu vår verksamhet för att möta deras … (läs mer)

ProInternationelltNyheter


Ny studie: Detaljhandeln blir allt mer internationell

 

Europeiska kedjor har nu 40 procent av sin omsättning utanför hemmamarknaden. E-handeln i Europa och USA tar också ett rejält kliv framåt med nästan 30 procent. De stora tillväxtmarknaderna är Latinamerika och Afrika/Mellanöstern som visar en tillväxt på cirka 15 procent och en lönsamhet på 5 procent. Detta enligt den årliga rapporten Global Powers of … (läs mer)

ProInternationelltNyheter


Detaljhandelskedja bland de allra starkaste på Facebook

 

Nya mätningar visar vilka varumärken som lyckas bäst på Facebook. Bland de mest framgångsrika finns två av världens största detaljhandelskedjor. I Fathom Analytics nya Relationship Quality Index listas de varumärken som är högst rankade på Facebook. Vanligtvis är detta lika med de varumärken som har flest gillare. I det här fall tar Fathom Analytics dock … (läs mer)

VarumärkenProSociala medier