Kedjan investerar i större och bättre, sömlösa butiker. Detta efter att en första fas visat sig påverka försäljningen mycket positivt.
Cerveras nya butik blir den första att presentera varumärkets uppdaterade koncept. Den fygitala upplevelsen är en viktig del av strategin.
Verksamheter säkras nu för framtidens digitala detaljhandel – i samtliga kanaler. Fyra ingredienser gör företaget digitalt snabbfotade och sömlösa.
Butikens roll har förändrats. Mobilen är en avgörande faktor för framgång för den fysiska butiken, enligt en ny studie.
Den nya tidens detaljhandel är inte enbart beroende av ett fysiskt avtryck. Dessa faktorer är avgörande i ”unboxed” retail.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
Konsumenterna förväntar sig att kunna bygga sin egen köpresa. Och man vill att produkterna ska vara hållbara. Det visar en ny global studie.
De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
Bristen på varor är en av bakomvarande anledningar. Hybridshoppingen kommer bli ännu mer dominerande i årets julhandel.
Kunder i fysiska modebutiker vill ha mer integration mellan online och offline. Den här artikeln handlar om vad man efterfrågar mest i butik.
”Vi vill vara exakt där kunden vill att vi ska vara. Det vill säga online, i butik eller till och med i hemmet”.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
Morgondagens vinnare omfamnar den nya hybridkundens behov. Så här går det till.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Nike vill skapa en brygga mellan digital och fysisk handel. Här är nyheterna i varumärkes senaste och digitalt laddade butikskoncept.
Den danska kedjan Søstrene Grene öppnar e-handel. Det är en del av företagets pågående digitalisering.
Cervera skapar en sömlös upplevelse där kanalerna samverkar. Man har valt att göra det med befintliga system. Så här går det till.
Fredells Byggvaruhus lanserade sin e-handel under 2017. Nu tillsätts en nyckelroll i Fredells fortsatta utveckling av digitala tjänster. Erika Skalman blir ny e-handelsansvarig.
Ikea öppnar en ny butik med ett anpassat citykoncept mitt i stadskärnan. Det är en del av en global satsning på stadskärnor och e-handel. "Förändringarna vi nu gör är en förutsättning för att överleva på lång sikt", säger landschefen.
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik.
Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut.
Lindex släpper en ny mobilapp för att erbjuda sina kunder en smartare och sömlös shoppingupplevelse. Målet är att erbjuda en inspirerande och personlig tjänst.
Tillsammans blir man starkare. Det största e-handelsföretaget har inlett ett samarbete med den största fysiska butikskedjan. Med gemensamma krafter skapar man nu "New retail".
Jag hör en del kommentarer om att Omnichannel är passé. Låt oss en gång för alla avfärda det som en elitistiskt jargong. För ingenting kunde vara med felaktigt. Den som kan bevisa motsatsen är välkommen att höra av sig. När ni nyktrat till.
Kundupplevelser är detaljhandelns nya mantra. Nyckeln till framgång ligger i att lyckas omfamna hela kundresan – och att ladda den med rätt upplevelser. Här är 15 heta snackisar inom CX just nu.
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.
Svenska företaget Heads tecknar distributionsavtal med Solteq – Finlands största systemleverantör inom retail.
Ökad e-handel har lett till hål i hyllan i de fysiska butikerna. Nu ska kedjan försöka komma tillrätta med problemet genom att se över och minska antalet produkter i sortimentet.
Studie efter studie visar att en fungerande närvaro i flera kanaler är avgörande för framgång i detaljhandeln. Trots detta är fyra av fem satsningar på digitalisering rena chansningar. Det visar en ny undersökning.
En global undersökning visar att 75 procent av detaljhandelsföretagen fortfarande driver den fysiska verksamheten och onlineverksamheten separat. Man ser det som isolerade silos, inte som en gemensam enhet.
Europeiska konsumenter handlar på nättet för att det upplevs som underhållande och för att få bra priser. Mer än varannan konsument anger att onlineupplevelsen påverkar viljan att besöka en fysisk butik. Det visar en ny undersökning som ger en bild av europeisk omnichannel.
Butiker som bara har närvaro på nätet kommer att dö ut. Kostnaden för marknadsföring och leveranser tar kål på dem. Vinnaren är den som erbjuder både e-lösningar och fysiska butiker.
Med start i november lanserar Instabox smarta skåp i en pilot med utvalda Pressbyrån-butiker i Stockholm. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp för iPhone och Android, kommer man bland annat kunna hämta ut eller returnera e-handelspaket.
Vartannat detaljhandelsföretag ger sina kunder möjlighet att se lagerstatus online. Och 84 procent ger registrerade kunder möjligheten att se varor som lagts i varukorgen i flera olika plattformar. Här är en statuscheck på branschens mognad gällande omnichannel.
Den svenska detaljhandeln ligger är den näst mest molntjänstmogna sektorn efter finanssektorn. Här listar Niraj Sood, affärsutvecklingschef molntjänster på Tieto, sju sätt detaljhandeln kan dra nytta av molnlösningar.
I ett strategiskt samarbete lanserar Resurs Bank och Jetshop betallösningar för omnichannel i Norden. Resurs Banks erbjudande inom kanaloberoende finansiering blir därmed tillgängligt för många e-handlare som bygger sin handel på Jetshops plattform.
McDonald’s har nu testat beacons med framgång. Resultatet visar att tekniken numera även handlar om tvåvägskommunikation.
Analytiker menar nu att varumärken med fysiska butiker har en stor konkurrensfördel i kampen om onlinekunderna. Det är butiksnätet som är nyckeln till den framtida framgången.
I höst öppnar RoyalDesign.se en multikanalbutik i Nacka Forum. Det blir kedjans tredje butik i Stockholm.
I början av mars slår en av Nordens största nätjättar upp dörrarna till en ny butik i Kista galleria.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
Omnichannel, personalisering och Big data. Läs om näthandelns tyngsta trender.
Interaktiva digitala väggar och RFID-teknik skapar sömlös shoppingupplevelse.
E-handeln ställer nya krav på den fysiska butiken. Här är detaljhandelns 10 största utmaningar.
Den brittiska kedjan Waitrose har inlett ett samarbete med amerikanska Hiku för att få fram en scanner som kunderna ska använda i hemmet.
Den amerikanska kedjan Anthropologie har gjort sig kända för en extremt driven varuexponering och inredning i sina fysiska butiker. Online har man dock inte lyckats skapa samma levande känsla.