
Årets 10 tyngsta buzzwords inom retail
Vi har listat de buzzwords som i våra ögon har präglat detaljhandeln – och kommer göra det även kommande år.
Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln. Självklart bevakar vi även rekryteringar.
Vi har listat de buzzwords som i våra ögon har präglat detaljhandeln – och kommer göra det även kommande år.
Kedjan sätter samman en Innovation Hub, ett nytt team av specialister.
Ett nytt decennium har inletts. Här är de trender som redan börjat påverka detaljhandeln – och som kommer förändra retail de kommande åren.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av mer hållbara material.
Lidl växer med en hög expansionstakt. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i köpcentrumet med beräknad öppning under första kvartalet 2019.
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema.
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
London Bridge Station i London genomgår en förvandling som bland annat innefattar ett uppdaterat retailutbud. Ambitionen är att skapa ett flaggskepp bland stationer.
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande faktorer för att locka den nya tidens konsument.
Kedjan erbjöd en ljudsatt shoppingupplevelse i sitt flaggskepp. Efter att ha beskrivit sitt humör och vad man letade efter strömmade anpassade spellistor i kundernas lurar.
Uniqlo öppnar inom kort i Sverige, närmare bestämt den 24 augusti. Nu står det klart att varumärket skaffat sig en ny ambassadör. Tennisspelaren Roger Federer blir Global Brand Ambassador.
Tesco och Carrefour har inlett ett strategiskt samarbete. Detta är anledningen.
Pop up-butiker i butiken. Det är varumärkets recept för att skapa variation och nya upplevelser. Efter en tids testande lanserar man nu strategin på bred front i fler butiker.
Andreas Jakobsson har utsetts till ny logistikdirektör för Netto Sverige. Andreas kommer från de egna leden och har arbetat på Netto i 14 år.
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Det nya köpcentrumet mixar boende med shopping och upplevelser. Man utlovar dessutom ett mixat food & beverage-erbjudande i en spektakulär miljö.
Kedjan lanserar nu en tjänst som ska addera en ny dimension till e-shoppandet. Ett 70-tal inredningsartiklar presenteras virtuellt i 3-D och i en relevant miljö.
NCSC har utsett Kajsa Hernell till ny VD. Hon kommer närmast från Sveriges Textilhandlare där hon varit kanslichef. Kajsa efterträder Marika Wærn som lämnar NCSC efter fem år.
Styrelsen i Landskrona Stadsutveckling har utsett Hampus Trellid till ny VD efter Joakim Ahlin. Hampus kommer närmast från en tjänst som förvaltningschef för serviceförvaltningen i Eslövs kommun.
Kedjan grundades redan för 40 år sedan. Med ett nytt butikskoncept lyfter man nu upplevelsen och underlättar för kunden. ”Det är kombinationen av ny teknik och butiksteamet som skapar den verkliga kraften”.
I sommar genomförs extra insatser för att göra Sergels Torg säkrare, tryggare och attraktivare. Daglig tillsyn och en gemensam plattform är några av åtgärderna.
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Det blev succé när Wayne’s Coffee öppnade sitt första kafé i Vietnam. Nationella medier uppmärksammade öppningen, som bland annat bevistades av den svenska ambassadören i Vietnam. Nu väntar etableringar i nästa land.
Köpcentrumet är mångfaldigt prisbelönat, bland annat för sitt utbud. Nu skruvar man på erbjudandet för att möta en allt hårdare konkurrens. Så här ska man lyckas tilltala den nya tidens konsument.
Fastighets AB L E Lundberg tillsätter två nya tjänster. Man rekryterar från de egna leden men också från IFK Norrköpings marknadsavdelning.
Krämer och andra kosmetikprodukter absorberas av kroppen när de appliceras. Precis som det vi äter (nåja, men vi förstår andemeningen), menar man på Creams of the stone age.
Som vi berättat tidigare genomgår NK Saluhall just nu sin stora omvandling för att i vinter öppna under nytt koncept. Nu presenterar man de samarbetspartners som ska bidra till att skapa en gastronomisk hubb.
Under hösten 2018 öppnar Fabrique en ny butik. Företagets konceptidé bygger på stenugnsbakat surdegsbröd som bakas med rena och naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.
Sveriges mest optimistiska småföretagare är verksamma inom handel. Sex av tio småföretagare i handeln tror att deras försäljning kommer öka under det kommande halvåret.
Uniqlo, den japanska globala klädkedjan, ska öppna en butik i Köpenhamn våren 2019. Etableringen sker i en historisk byggnad från mitten av 1700-talet och i hjärtat av staden.
Det brittiska onlinebaserade modevarumärket Boohoo har inlett ett samarbete med Paris Hilton. Hon står som meddesigner för en kollektion som nu har lanserats globalt.
Dagligvarukedjan Netto har utsett en ny etableringschef för sin verksamhet i Sverige. Tillträdande Peter Ekström kommer närmast från Hemköp.
Allt fler kunder väljer att lägga sin beställning online för att sedan hämta upp varorna i närmaste Media Markt-varuhus. Därför lanserar nu kedjan tjänsten boka och hämta i varuhus efter 30 min.
Vi har redan tidigare berättat om trenden med ”prova-innan-du-köper”-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
Whyred satsar på inspirerande digital signage i butik. Den interaktiva skärmen aktiveras automatiskt när en person närmar sig. Med hjälp av mobilen kan kunden ta över skärmen där information, inspiration och shopping väntar.
Kedjan har i hemlighet skapat ett helt nytt koncept där man just nu testar både nya strategier och ny teknik. Sortimentet är fokuserat kring färskvaror och färdiga rätter enkla att ta med.
Mariette Kristensson är utnämnd till ny VD för Reitan Convenience Sweden från 1 oktober. Nuvarande VD Magnus Carlsson går över i en ny roll som affärsutvecklingsdirektör.
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Nu ska planen för West Coast Plaza vid Landvetter flygplats utvecklas. Här planerar man nu för Västsveriges nya flaggskepp inom handel och upplevelser.
Den 1 augusti tillträder Lennart Karlsson sin nya tjänst som VD. Han har en lång bakgrund inom företaget där han bland annat bidragit till skapandet av logistiklagret i Skara.
Nycirkusen Cirque du Soleil satsar på ett upplevelsekoncept för köpcentrum. Företaget har utvecklat en innovativ destination – speciellt utformad för retailanläggningar.
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Einar Mattssons 1960-talsfastighet ges nu nytt liv när hela byggnaden totalrenoveras. Under namnet S:t Paul blir det både en modern kontorsarbetsplats och en ny destination för shopping och uteätande.
Apoteksgruppen driver idag 185 apotek i Sverige har cirka 700 anställda och är sedan mars 2018 en del av apotekskedjan Euroapotecha. Nu står det klart att Sara Mohammar tillträder som HR-chef i september.
Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften.
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln.
Underklädeskedjan Twilfit rekryterar tre personer. Företaget laddar för en offensiv tillväxt där målet är att bli ledande aktör i Norden inom underkläder och loungewear i alla kanaler.
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. ”Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker”.
Nu har Unibail-Rodamco offentliggjort förvärvet av Westfield. Den nya gruppen beskrivs som en världsledande utvecklare och operatör av shoppingdestinationer.
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
I samband med World Ocean Day berättade American Express att man skapat ett kreditkort som till största delen består av plastavfall från haven. Man gör det i samarbete med Parley, en organisation som vill stoppa förstörelsen av världens hav.
Den före detta chefen för Harrods och VD:n på Selfridges har en minst sagt gedigen meritlista. Nu har han utsetts till Chief Operating Officer för det som spås bli en av de tio bäst säljande anläggningarna i sitt slag.
Varuhuskedjan kommer stänga 31 av sina 59 varuhus. I förlängningen leder det till att 6 000 arbetstillfällen påverkas. Detta är en del av en plan för att rädda det som kan av kedjan.
Under Democratic Design Days i Älmhult presenterade Ikea nya designsamarbeten och produktlanseringar. Lego, Adidas, Byredo och Colettes grundare finns bland Ikeas samarbetspartners. Se produkterna här!
Här ska samtliga produkter säljas utan förpackning och nu utmanar man resten av branschen att ”go naked”. Detta är en del av större satsning på att minska kedjans påverkan på miljön.
Ny forskning visar att digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. ”Digital visualisering blir ett viktigt steg”.
Jernhusen fortsätter utvecklingen av stationsnära stadsområden. I Malmö börjar Sara MacDonald efter sommaren som ny regionchef inom affärsområde Stadsutveckling.
Bergdorf Goodman i New York har förvandlat ett café till en helt ny kundupplevelse. Inredningen – och vissa delar av menyn – har fått en rejäl Instavänlig makeover av konstnären Ashley Longshore.
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Den gula transparenta boxen syns på långt håll inne i terminalen på flygplatsen. McDonald’s har skapat en unik kundupplevelse med spektakulära och högt flygande leveranser.
I oktober firar kosmetikvarumärket Sephora att man funnits i landet i 20 år. Man gör det genom att lansera ett tvådagars event som döpts till Sephoria. En unik upplevelse utlovas under evenemanget. Läs mer om det här!