Ny data visar att en överväldigande majoritet av konsumenterna kommer göra inköp via sociala medier i år.
Ändrade konsumentbeteenden är en konsekvens av inflation och höjda kostnader. Här är kategorierna som drabbas mest.
Millennials ställer mest krav på arbetsgivare och visar engagemang i klimatfrågan. Men flest miljösmarta val gör en annan åldersgrupp.
Konsumenterna har fått nog – 94 procent anser att det görs för lite inom hållbarhet. Man förväntar sig att företag nu tar större ansvar och verkligen agerar.
En ny studie visar att brister i det digitala förtroendet skrämmer bort kunder. Men det finns konkreta faktorer som kan stärka varumärkets position.
Besökare i det moderna köpcentrumet förväntar sig en grön upplevelse. Så här resonerar man, enligt en ny undersökning.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Hållbara insikter. En studie har undersökt hur livscykelanalys kan användas inom detaljhandeln. Detta i syfte att minska klimatpåverkan.
Tekniklösningar kan förbättra kundupplevelsen avsevärt, enligt en ny studie. De som kommit längst med dataanalys och AI är också de mest framgångsrika.
Sveriges mest hållbara varumärken utsetts. Årets lista innehåller en nykomling – företaget rankas som nummer fyra av 410 listade varumärken.
Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.
Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.
Uppkopplade, engagerade och villiga att göra research inför köp. Här är nio fakta kring beteendet i en allt mer betydelsefull ålderskategori.
De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
Pandemins ekonomiska konsekvenser har påverkat generation Z i stor utsträckning. Men man har egenskaper som gör att man klarar förändringarna bra.
Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
En ny studie visar vad som får konsumenten att vända sig till företaget för sina inköp. Här är resultatet.
Sedan utbrottet av pandemin har många svenskar blivit mer priskänsliga – och man spenderar mer tid vid butikshyllorna.
Under årets tredje kvartal fortsatte e-handeln att växa. Detta trots att handeln har uppnått ett nytt normalläge under kvartalet.
Millennials och Generation Z känner en djup oro för klimat och samhälle. Man förväntar sig ett förändrat beteende med fokus på ansvar.
En ny rapport kartlägger vilka faktorer som är mest avgörande vid ett köpbeslut. Här är det svenskarna menar är allra viktigast.
Kunder i fysiska modebutiker vill ha mer integration mellan online och offline. Den här artikeln handlar om vad man efterfrågar mest i butik.
Gen Z ser shopping som en upplevelse – och man föredrar onlinehandel. Men det är lätt att bli ”cancelled”.
En ny rapport visar att antalet installationer av shoppingrelaterade appar har ökat kraftigt under 2021.
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
En färsk undersökning visar att konsumenter föredrar mejl och telefon som kontaktmetoder. Men nya kanaler vinner mark.
Förslag på inköp från sällskapet – på plats i butiken – påverkar vad man köper. Ny forskning visar vilka man lyssnar mest på.
Pandemin har accelererat utvecklingen av teknikrelaterade lanseringar. Det visar en ny studie.
Det finns fem faktorer bakom ett levande shoppingstråk. Det visar en färsk avhandling.
Trots pandemins begränsningar har många valt att handla i fysisk butik. Här är de vanligaste orsakerna till detta.
En ny undersökning visar vilka åtgärder som är mest angelägna. Man har dessutom kartlagt den svenska medvetna konsumenten.
Det finns ett växande intresse för prenumerationstjänster runt om i Europa.
En ny undersökning kartlägger svenskarnas kunskap om och förväntningar på Amazon. Det visar sig att majoriteten kan tänka sig att handla från företaget.
Om coronaviruset skulle spridas i stor omfattning vore det riktigt dåliga nyheter för köpcentrumen. Redan nu begränsar fyra av tio antalet besök i USA enligt en studie.
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.
De teknikdrivna konsumenterna leder utvecklingen framåt och tar kontroll med sina smartphones. Och för första gången någonsin görs fler köp online än i fysiska butiker. Det visar en färsk undersökning som kartlägger den moderna omnikanalkunden.