För första gången i E-barometerns historia noterar man en en negativ årstillväxt. Det finns fler anledningar till detta, menar man i rapporten.
Här är Sveriges största köpcentrum och handelsplatser. NCSC har kartlagt utvecklingen i sin årliga rapport Svenska Köpcentrum.
Under årets tredje kvartal fortsatte e-handeln att växa. Detta trots att handeln har uppnått ett nytt normalläge under kvartalet.
Emma Hernell kommer från rollen som Vice VD och har arbetat på HUI sedan 2017.
Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling.
E-handeln växter med 16 procent under andra kvartalet. Allt fler erbjuder fria returer.
Den svenska e-handelns omsättning ökade med 53 procent under 2021 års första kvartal.
Sex av tio planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder.
Sveriges 375 köpcentrum och handelsområden ökade under 2019. Kungens kurva toppar listan.
Tillväxten i e-handeln var rekordhög i juli, jämfört med samma månad 2019.
E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj. Åtta av tio svenskar e-handlade.
I E-barometern för det första kvartalet 2020 konstateras att dagligvaror är en av de delbranscher som ökat mest under coronapandemin.
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
I dagarna släpper HUI Research och NCSC rapporten Svenska Köpcentrum. Här är tre trender som bidrar till att förändra köpcentrum och handelsplatser.
HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Här är vinnarna.
Inom kort släpps Svenska Köpcentrum, framtagen av NCSC och HUI Research. Man konstaterar att destinationerna nu vill göra större nytta för konsumenten.
Konsumenterna väljer att lägga mer pengar på hotell och upplevelser – och mindre på bland annat kläder.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
En årlig kartläggning visar att den projekterade ytan har minskat sedan förra året. Ökad e-handel och nya kundbeteenden sägs vara anledningen.
E-handeln i Sverige fortsatte att öka under 2018. För första gången kan den årliga rapporten E-barometern även visa regionala siffror på hur svenskarna e-handlat länsvis. Här är hela listan.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar 5 februari ett nytt index över dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis.
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Wilner Anderson, tidigare VD på Agora och Steen & Ström Sverige, börjar som senior advisor på HUI Reserach. Företaget växer samtidigt med fler rekryteringar.
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Digitaliseringen förändrar handeln i snabb takt. Tillväxten sker främst på nätet, vilket inte fångas upp av befintliga statistikkällor. Det menar HUI Research (HUI) som nu utvecklar nya tjänster för att bättre följa handelns strukturomvandling.
Försäljningen i köpcentrum och handelsområden fortsatte den positiva trend som pågått sedan mätningarna började 1988.
Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.
De köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster når en betydligt starkare omsättningstillväxt än marknaden. Det visar en färsk analys där aktiva centrum haft en dubbelt så stark tillväxt som branschsnittet.
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, blir ny vd för HUI Research. Han tillträder tjänsten den 1 april.
Virtual Reality-glasögon har utsetts till Årets julklapp av HUI Research. "Detta är året då tekniken slog igenom", säger VD Lena Larsson.
HUI Researchs prognos är att vi kommer att få se ett rekord i julhandeln, tillväxten i december månad förväntas bli 3,5 procent.
Detaljhandelns försäljning över internet spås öka med 16 procent under 2016, vilket innebär en ökning om 8 miljarder kronor. Det spår PostNord, HUI Research och Svensk Digital Handel.
I riket planeras det för hela 2,4 miljoner kvadratmeter ny handelsyta i köpcentrum och handelsområden. Intresset är särskilt stort för Västra Götaland som placerar sig i topp av de tre storstadslänen.
Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Inte sedan 2007 har tillväxttakten varit så stark.
En ny sammanställning från HUI research redovisar planerade köpcentrum på totalt över 2,4 miljoner kvadratmeter.
Den svenska detaljhandelns försäljning av varor över internet ökade med 16 procent under tredje kvartalet 2015. Det framgår av e-barometern .
Förutsättningar finns för en god jul för svenska konsumenter och för svensk detaljhandel. Hushållen är både köpstarka och optimistiska. HUI Researchs prognos visar på en ökning med 5 procent.
Den 24 november presenterar HUI Research Årets julklapp 2015. Redan nu öppnar det åländska spelbolaget Paf för spel på tänkbara vinnare.
Andelen som handlat mat på nätet växer stadigt, var femte svensk har klickat hem en matkasse. Det visar en ny studie om digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln som HUI Research har gjort på uppdrag av Visma Retail.
HUI Research skriver upp prognosen och räknar med att detaljhandeln växer med 4,5 procent under 2015.
Liksom juni blev juli en mycket stark försäljningsmånad för detaljhandeln. Omsättningen i detaljhandeln ökade med 7,7 procent.
Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food visar att försäljningen ökade med 0,1 procent under det andra kvartalet 2015.
Detaljhandeln har överraskat positivt under årets fyra första månader.
Norrmän ökade sina inköp med 600 miljoner kronor.
HUI: Det finns stor anledning att jämföra priser mellan olika apotek.
Försäljningen ökade med 1,6 procent under första kvartalet.
HUI Research har publicerat en prognos för konsumtionen under 2015 och 2016. I prognosen bedöms den svenska ekonomin som fortsatt stabil.
Ny rapport: Digitalisering är framtiden för detaljhandeln och alla aktörer måste lära sig att göra big data till smart data.
HUI Research och Prisjakt förutspår att mobilitet och underhållning blir de hetaste trenderna i julhandeln.
En av tre butiker tar in extra personal inför julhandeln.
HUI:s prognos för detaljhandeln 2015 är en tillväxt med 3,0 procent.
Aktiviteten kan ge förödande konsekvenser, menar analytiker.
Passar en hälsomedveten konsument som delar sina aktiviteter i sociala medier.
Köpcentrumen i Sverige tappar mark jämfört med andra handelskanaler.
Enligt Fredrik Kolterjahn, HUI research, står e:et i e-handel i dag för everywhere.
Årets julhandel kommer att öka med 2,5 procent, enligt HUI Research.
HUI Research och NCSC har inlett ett samarbete för att samla branschfakta på ett och samma ställe.