E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

 

E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4414 E-handel 911 Nyheter 3637 Undersökningar 406


HUI Research utvecklar nya index

HUI Research utvecklar nya index

 

Digitaliseringen förändrar handeln i snabb takt. Tillväxten sker främst på nätet, vilket inte fångas upp av befintliga statistikkällor. Det menar HUI Research (HUI) som nu utvecklar nya tjänster för att bättre följa handelns strukturomvandling.

Nyheter 3637


Höga ingångslöner hinder för nya jobb

Höga ingångslöner hinder för nya jobb

 

Ny forskning från HUI Research visar att ingångslönerna inom detaljhandeln har ökat så mycket att lönerna i princip är konstant från 26 års ålder. Lägstalönen inom detaljhandeln ökade enligt studien med 49 procent realt (inflationen borträknad) under perioden 2000–2015, medan motsvarande lön för den representativa arbetaren (medianlönen) ökade med 36,5 procent. Sammanpressad lönenivå Studien visar … (läs mer)

Nyheter 3637 Undersökningar 406


Emma Hernell blir vice VD på HUI

Emma Hernell blir vice VD på HUI

 

Emma Hernell, i dagsläget partner på United Minds och Prime, har rekryteras som intäktschef och vice VD på HUI. – Handeln står inför den största förändringen i branschens historia och analysbehovet har aldrig varit större. Med Emma får vi en av landets vassaste konsulter inom analys och affärsutveckling och förstärker vårt strategiska erbjudande, säger Jonas … (läs mer)

Personer 286 Nyheter 3637 Karriär 282


Besöket i matbutiken allt mer digitalt

Besöket i matbutiken allt mer digitalt

 

Inköpen av dagligvaroror influeras och påverkas allt mer av den nya digitala tekniken. Sex av tio svenskar, 58 procent, anger att de använder sig av digitala hjälpmedel inför eller under inköp av dagligvaror. Det visar en ny studie om digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln av HUI Research på uppdrag av Visma Retail. Väl inne i … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Ny teknik 480 Pro 4414 Omnichannel 318 M-handel 143


Antalet köpcentrum fortsätter öka i Sverige

 

Köpcentrum och handelsområden i Sverige fortsätter att öka i antal, yta och omsättning och utgör fortsatt en betydande del av svensk detaljhandel. Den största tillväxten sker i externa handelsområden och regioncentrum i utkanten av storstäder. Det visar en uppdaterad kartläggning i regi av NCSC, HUI Research och Datscha. Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) har i samarbete med HUI … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3637 Pro 4414 Köpcentrum 633