”Just in time” har blivit ”Just in case”. I en ny studie menar man att AI är en del av lösningen för en mer flexibel och därmed pålitlig försörjningskedja.
Ett nyskapat labb för innovativ retail ska utforska hur teknik, bland annat artificiell intelligens, kan förbättra kundupplevelsen.
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Sveriges mest optimistiska småföretagare är verksamma inom handel. Sex av tio småföretagare i handeln tror att deras försäljning kommer öka under det kommande halvåret.
Tillväxten inom e-handeln gör att optimismen bland e-handelsföretagen pekar uppåt. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.
HUI Researchs prognos är att vi kommer att få se ett rekord i julhandeln, tillväxten i december månad förväntas bli 3,5 procent.
Detaljhandelns försäljning över internet spås öka med 16 procent under 2016, vilket innebär en ökning om 8 miljarder kronor. Det spår PostNord, HUI Research och Svensk Digital Handel.
Den svenska detaljhandelns försäljning av varor över internet ökade med 16 procent under tredje kvartalet 2015. Det framgår av e-barometern .
HUI Research skriver upp prognosen och räknar med att detaljhandeln växer med 4,5 procent under 2015.
Framtidsindikatorn ligger fortsatt på en låg nivå (-16) orsakat av handlarnas pessimistiska syn på lönsamhetsutveckling och antalet nyanställningar.