
McDonald’s öppnar egen butik
Lagom till julhandeln har McDonald’s öppnat en klädbutik. För första gången gör man merchandise kopplat till varumärket tillgängligt för alla via e-handel.
Lagom till julhandeln har McDonald’s öppnat en klädbutik. För första gången gör man merchandise kopplat till varumärket tillgängligt för alla via e-handel.
Frölunda Torgs har nominerats till Designpriset 2019. En insikt om vad köpcentrumets kund är ute efter ligger bakom framgången.
Butikskedjan har köpt in sig i en ledande onlineaktör inom second hand. Ambitionen är att erbjuda en ny plattform – och skapa en väg till en yngre målgrupp.
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Fredells Byggvaruhus lanserade sin e-handel under 2017. Nu tillsätts en nyckelroll i Fredells fortsatta utveckling av digitala tjänster. Erika Skalman blir ny e-handelsansvarig.
Det är fem år sedan Kate Hudson och hennes medgrundare lanserade varumärket Fabletics. Nu tar man företaget till nästa nivå med en internationell lansering och innovativ butiksteknik.
CROSS BORDER. Stuart Rose, partner på Mirus Capital Advisors, delar med sig av sina tankar kring e-handelns cross border-möjligheter.
Han lyfter fram två tunga trender.
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. ”Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet”.
Den digitala försäljningen ökade hos kedjan med 33 procent under det senaste kvartalet. Företaget förändras nu från insidan för att bli ännu snabbare och mer digitalt.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Automation är fortsatt en av de tydligaste och mest omvälvande trenderna inom detaljhandeln. Från Kalifornien kommer ett självkörande exempel. Säg hej till Robotmart, en mobil och helautomatisk butik.
E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med ”Online Exclusive skor”. Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
I en ny rapport menar man att 2017 är året då e-dagligvarorna får sitt stora genombrott. Från väl inkörda rutiner ställs nu varumärken och kedjor inför utmaningen att hantera digitala frågor som sökrankningar och digitala röstassistenter.
Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.
Det finns ett stort glapp mellan vad småföretag tror om sina kunders behov av servicenivå på nätet och vad man faktiskt levererar. Det visar en ny undersökning.
De teknikdrivna konsumenterna leder utvecklingen framåt och tar kontroll med sina smartphones. Och för första gången någonsin görs fler köp online än i fysiska butiker. Det visar en färsk undersökning som kartlägger den moderna omnikanalkunden.
Handla mat, men också färdiga middagslösningar i form av färdigplanerade matkassar. Båda delarna finns med när Hemköp startar sin e-handel efter sommaren.
Walmart har investerat i höjda löner och utbildning men också trimmat varuflödet och stärkt butiksbeståndet. Nu kopplar man samman delarna i verksamheten digitalt för att skapa en sömlös shoppingupplevelse. Världens största detaljhandelskedja satsar nu på att stärka sin digitala närvaro. Nyligen offentliggjordes siffror som visar på en försäljningsökning online med sju procent jämfört med föregående … (läs mer)
Online till offline – från fönstershoppare online till betalande kund i den fysiska butiken. En ny startup lanserar teknik som gör det möjligt att locka de digitala konsumenterna till den fysiska butiken.
Genom ett nytt samarbete mellan XL-Bygg och Bygghemma.se har nu XLhemma.se bildats. Tillsammans erbjuder man över 150 000 produkter via sin e-handel.
Det Berlinbaserade modeföretaget Lesara satsar nu på en kraftig tillväxt på den skandinaviska marknaden. Grundaren Roman Kirsch tror att snabbhet, pris och kvalitet är avgörande för den som vill bli morgondagens vinnare
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll medger att företaget var sen på bollen gällande onlinehandeln. Det tänker man ta igen under de kommande fem åren. Det är i en intervju med CNBC som Agnefjäll konstaterar att man hade kunnat vara snabbare med sin e-satsning, men att man nu gör en rejäl satsning. Bland annat är en ny … (läs mer)
Som detaljhandelns lilla David kan det verka omöjligt att vinna över Goliat. Inte minst online. Men den som är tillräckligt bra på att utnyttja sina egna styrkor – och motståndarens svagheter – har goda chanser att överleva. Här är fem sätt att lyckas. I USA, enligt U.S. Census Bureau, finns bara 40 procent av mindre detaljhandlare … (läs mer)
Alibaba Group ger sig nu in i sportens värld. I Alibaba Sports Group ska man tillsammans med Sina Corporation och Yunfeng Capital förvandla Kinas sportindustri med hjälp av internetbaserad teknik. Ambitionen är att skapa en mötesplats för konsumenter, fans, lag och sportindustrin. Daniel Zhang, Alibaba Groups VD, har utsetts till styrelseordförande. Ambitionen är att använda Alibaba … (läs mer)
E-handelsföretaget Zalando har lanserat en ny tjänst för returer – med preciserad upphämtning.
Wayfair skapar nu i samarbete med YouTube-kanalen Kin Community en serie om inredning som är klickbar, och därmed också shoppingbar.
Som ett led i Tiger of Swedens internationella expansion, lanserar det svenska modevarumärket nu en helt ny webbshop. Bland nyheterna finns en uppdaterad design, fler språk och exklusiva produkter för onlinehandeln. – Vi växer på alla fronter och vill ge våra kunder en genomgående Tiger-upplevelse i alla kanaler, såväl i våra butiker som online. Vi … (läs mer)