Den årliga rapporten analyserar konsumenternas beteende gällande inköp av dagligvaror online. Nu ser man ett nytt beteende.
Amazon har för första gången tagit sig in i toppskiktet på svenskarnas lista av favoritföretag i e-handeln.
För första gången i E-barometerns historia noterar man en en negativ årstillväxt. Det finns fler anledningar till detta, menar man i rapporten.
Framför allt äldre söker sig nu tillbaka till den fysiska matbutiken. Ny forskning visar att det finns flera anledningar – och att trenden kan komma att vända.
Det finns en specifik timme i veckan då överlägset flest svenskar handlar på nätet. Det visar en ny studie som kartlägger konsumenternas e-handelsbeteende.
Konsumentens intryck av ett varumärke påverkas i hög utsträckning av de digitala upplevelserna. Till och med mer än vad ett butiksbesök gör. Det är en av nio tunga insikter från en färsk undersökning kring den nya digitala kunden.
”Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential”.
De preliminära siffrorna för helåret 2021 indikerar en e-handelstillväxt i storleksordningen fem procent i Sverige. E-handeln från utlandet fortsätter att öka.
Trots att e-handeln utvecklades mer positivt än någonsin under pandemins inledning fortsätter tillväxten.
Snabbhet och tillgänglighet driver på m-handeln och silversurfarna tar för sig allt mer. Det är några av resultaten i en ny kartläggning av e-handeln i Sverige.
Ambitionen är att uppmärksamma framgångsrikt arbete med SEO inom näthandeln. Det nyinstiftade priset har listat de 100 mest synliga e-butikerna. Här är hela listan på nominerade.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Det nystartade svensk-schweiziska smyckesföretaget Montluc grundades 2016. Man har som idé att sälja diamantsmycken av allra högsta kvalitet direkt till konsument över nätet.
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen som snabbt blivit större än den traditionella matkassen.
E-handeln i USA omsatte 1–24 november 8,5 procent mer än motsvarande period 2014. Det visar en ny rapport från Adobe.
E-handelsföretaget Zalando har lanserat en ny tjänst för returer – med preciserad upphämtning.
E-handeln växer så att det knakar, inte minst i Sverige. Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, ger här sin syn på näthandelns utmaningar i en ständigt föränderlig detaljhandelsvärld.
Det är få svenskar som hämtar ut sina recept online. Osäkerhet och brist på personlig service är de främsta anledningarna till varför svenskarna fortfarande väljer att hämta ut sina recept i fysiska apotek
Den klassiska skivbutiken HMV gör en nysatsning på nätet. Nu blir det möjligt för konsumenter att onlinehandla från butiken för första gången sedan den kollapsade.
300 danska webbutiker har anslutit sig till MobilePay Online.
Omnichannel, personalisering och Big data. Läs om näthandelns tyngsta trender.