Den årliga rapporten analyserar konsumenternas beteende gällande inköp av dagligvaror online. Nu ser man ett nytt beteende.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.