Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Ica Gruppen ingår genom Ica Sverige, samarbetsavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado. Dagligvarukedjan ska använda bolagets e-handelsplattform och teknologi för högautomatiserade e-handelslager.
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie.