Analys: Robotens tidevarv är snart över

  LÄSTID: 2 MINUTER

”We’re functioning automatic. And we are dancing mechanic. We are the robots.” Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln.

Snart ska de komma att befrias.

Vi har tagit fram en ny trendrapport om dagligvaror på nätet. Det bubblar och ryker om kategorin online, ändå står den för en förhållandevis liten del av den totala försäljningen.

Att missta den relativt blygsamma försäljningsandelen för att vara ett tecken på att det gamla fungerar bäst är ett stort misstag.

Det är de renodlade onlineleverantörerna som kommer bidra med de största innovationerna. De som kan börja från noll, utan organisationer uppbyggda för en annan tid. En annan logik. En annan konsument.

Kunden – en robot i butik.

Pionjärerna behöver nödvändigtvis inte vara svenska. Men var beredda på flexleveranser, automation av plock och inte minst – kundcentrering.

Därmed inte sagt att de traditionella aktörerna – som Ica och Coop – inte kommer sälja dagligvaror online i större omfattning. Det kommer de bli tvungna att göra.

För som vanligt är det konsumenterna som bestämmer och de tänker inte hämta toapapper och tomatpuré hur länge som helst. Jag vill påstå att klockan redan tickar.

En av de tyngsta trenderna inom fysisk detaljhandel just nu är upplevelser. Stick in huvudet i en konferenslokal eller läs valfri branschpublikation.

”Kundupplevelser” nämns inom några minuter. Förutom möjligtvis inom dagligvaror. Där verkar man fortfarande ta för givet att kunden vill agera hämtrobot i butik.

Diskussionen handlar mer om när e-handeln ska slå igenom på bred front och hur man ska möta detta diffusa framtidsmonster på bästa sätt.

Svaret på den första frågan: E-boomen kommer så fort  konsumenterna ser en annan lösning, tro mig.

Svar på andra  frågan: Möt monstret med upplevelser.

Konsumenten väntar bara på en lösning som antingen kan ge dem större upplevelser, eller sparar så pass mycket tid att man kan ägna sig åt andra saker.

Till exempel genom leverans inom 30 minuter från ett automatiserat plocksystem i butiken, med låga priser. Utopi? Nej, det är verklighet redan nu, du kan läsa mer om detta i vår nya trendrapport.

Välja färskvaror (fortfarande bristande e-förtroende för detta) och ta del av kunskap vill kunderna fortfarande göra. Men tålamodet för att stapla varor i en vagn är snart slut.

Om jag vore dagligvaruhandlare skulle jag redan nu  börja fundera på vad jag ska göra med butiksytan.

Anders Warma Faring, huvudredaktör.

”The Robots” släpptes som singel under 1978. I SCB:s Statistisk årsbok rapporterades att det fanns 9 600 dagligvarubutiker i Sverige samma år. I Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s kartläggning från december 2017 var saldot nere på 3 109 renodlade livsmedelsbutiker. 

Ny trendrapport: Dagligvaror på nätet

Context #8: I den här trendrapporten kartlägger vi dagligvaruförsäljningen online. Vi ger dig en bakgrund med fakta kring vad konsumenterna efterfrågar och hur de beter sig i dag. Men vi blickar också framåt med nya koncept som visar hur framtidens dagligvaruhandel kan komma att se ut. Rapporten innehåller konkreta case, råd för framgång och inblickar i hur de ledande aktörerna utvecklar sin verksamhet.

Läs mer om rapporten här!

Foto Kraftwerk på Manchester International Festival, Andy Miah.


Coop 75 Svensk Dagligvaruhandel 1


”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Kundupplevelser 314 Internationellt 1314 Pro 4503 Varumärken 268
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

  Undersökningar 419 Kundupplevelser 314 Pro 4503
Enligt en ny undersökning efterfrågar konsumenter en mer bekväm köpupplevelse. Den ska innehålla mindre mänsklig kontakt och mer teknik och innovation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retail löser kundens problem

Framtidens retail löser kundens problem

  Pro 4503 Måsteläsning 290 Internationellt 1314 Trender 447
Detaljhandeln drivs av syften och butikerna ser helt annorlunda ut. Under NRF Retail's Big Show delade Krogers VD med sig av sin vision av framtidens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar ljusfestival lyser upp London

Hållbar ljusfestival lyser upp London

  Kundupplevelser 314 Pro 4503 Cityhandel 271 Internationellt 1314
Stig ut ur mörkret och in i ett upplyst London i januari! Området arrangerar ljusfestival med fokus på hållbarhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Trender 447 Måsteläsning 290
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Köpcentrum 656 Kundupplevelser 314 Trender 447 Butikskoncept 802
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Den fysiska kassan på väg ut

Den fysiska kassan på väg ut

  Ny teknik 497 Undersökningar 419 Pro 4503 Kundupplevelser 314
Den traditionella kassan är på väg att fasas ut. I stället tar nya lösningar, baserade på ny teknik, plats på scenen. Detta enligt en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Pro 4503 Undersökningar 419 Måsteläsning 290 Hållbarhet 219
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

  Kundupplevelser 314 Pro 4503 Köpcentrum 656
Upplevelser anses vara vägen framåt för den fysiska detaljhandeln. Kultur kommer sannolikt vara en viktig del, att det är bra för omsättningen är redan bevisat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

  Nya butiker 1173 Kundupplevelser 314 Pro 4503 Butikskoncept 802
I dag, fredagen 14 december, öppnar Starbucks sitt nya upplevelsebaserade flaggskepp i meatpacking district i New York. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retaildestination växer fram

Framtidens retaildestination växer fram

  Kundupplevelser 314 Pro 4503 Köpcentrum 656 Internationellt 1314
Framtidens destination rymmer en inkubator för startups och är väl integrerat i det lokala samhället. Här arbetar hyresgäster och fastighetsägare tillsammans.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Måsteläsning 290 Pro 4503 Trender 447 Undersökningar 419
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AI gör kundvagn till automatisk kassa

AI gör kundvagn till automatisk kassa

  Ny teknik 497 Pro 4503 Måsteläsning 290 Kundupplevelser 314
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsning  på på mobil utcheckning

Storsatsning på på mobil utcheckning

  Kundupplevelser 314 Nyheter 3694 Pro 4503 Ny teknik 497
MediaMarktSaturn Retail Group har lanserat en storsatsning på mobil utcheckning. Man gör det i världens största hemelektronikbutik. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Analys 43 Måsteläsning 290 Pro 4503 Trender 447
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  E-handel 933 Konsumentbeteende 313 Pro 4503 M-handel 144
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

  Butikskoncept 802 Pro 4503 Kundupplevelser 314 Nya butiker 1173
Här placeras kunden mitt i ljudupplevelsen. Bose lanserar ett nytt butikskoncept som ska rullas ut globalt. Följ med in i det första flaggskeppet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrumet bygger egen isrink

Köpcentrumet bygger egen isrink

  Köpcentrum 656 Kundupplevelser 314 Pro 4503
Nu byggs en isrink utanför själva köpcentrumet. Isen blir 1 200 kvadratmeter stor och rinken är öppen 8–27 december.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna testar leksakerna virtuellt

Kunderna testar leksakerna virtuellt

  E-handel 933 Kundupplevelser 314 Ny teknik 497 Pro 4503
Man beskriver det som en digital lekplats där barn – eller andra också för den delen – kan testa och leka med leksaker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

  Nyheter 3694 Nya butiker 1173 Kundupplevelser 314
Kunderna har fått komma med önskemål, nu öppnar butiken i ny skepnad. "Ovanligt med en sådan omfattande kundundersökning", säger butikschefen.