Analys: Robotens tidevarv är snart över

  LÄSTID: 3 MINUTER

”We’re functioning automatic. And we are dancing mechanic. We are the robots.” Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln.

Snart ska de komma att befrias.

Vi har tagit fram en ny trendrapport om dagligvaror på nätet. Det bubblar och ryker om kategorin online, ändå står den för en förhållandevis liten del av den totala försäljningen.

Att missta den relativt blygsamma försäljningsandelen för att vara ett tecken på att det gamla fungerar bäst är ett stort misstag.

Det är de renodlade onlineleverantörerna som kommer bidra med de största innovationerna. De som kan börja från noll, utan organisationer uppbyggda för en annan tid. En annan logik. En annan konsument.

Kunden – en robot i butik.

Pionjärerna behöver nödvändigtvis inte vara svenska. Men var beredda på flexleveranser, automation av plock och inte minst – kundcentrering.

Därmed inte sagt att de traditionella aktörerna – som Ica och Coop – inte kommer sälja dagligvaror online i större omfattning. Det kommer de bli tvungna att göra.

För som vanligt är det konsumenterna som bestämmer och de tänker inte hämta toapapper och tomatpuré hur länge som helst. Jag vill påstå att klockan redan tickar.

En av de tyngsta trenderna inom fysisk detaljhandel just nu är upplevelser. Stick in huvudet i en konferenslokal eller läs valfri branschpublikation.

”Kundupplevelser” nämns inom några minuter. Förutom möjligtvis inom dagligvaror. Där verkar man fortfarande ta för givet att kunden vill agera hämtrobot i butik.

Diskussionen handlar mer om när e-handeln ska slå igenom på bred front och hur man ska möta detta diffusa framtidsmonster på bästa sätt.

Svaret på den första frågan: E-boomen kommer så fort  konsumenterna ser en annan lösning, tro mig.

Svar på andra  frågan: Möt monstret med upplevelser.

Konsumenten väntar bara på en lösning som antingen kan ge dem större upplevelser, eller sparar så pass mycket tid att man kan ägna sig åt andra saker.

Till exempel genom leverans inom 30 minuter från ett automatiserat plocksystem i butiken, med låga priser. Utopi? Nej, det är verklighet redan nu, du kan läsa mer om detta i vår nya trendrapport.

Välja färskvaror (fortfarande bristande e-förtroende för detta) och ta del av kunskap vill kunderna fortfarande göra. Men tålamodet för att stapla varor i en vagn är snart slut.

Om jag vore dagligvaruhandlare skulle jag redan nu  börja fundera på vad jag ska göra med butiksytan.

Anders Warma Faring, huvudredaktör.

”The Robots” släpptes som singel under 1978. I SCB:s Statistisk årsbok rapporterades att det fanns 9 600 dagligvarubutiker i Sverige samma år. I Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s kartläggning från december 2017 var saldot nere på 3 109 renodlade livsmedelsbutiker. 

Ny trendrapport: Dagligvaror på nätet

Context #8: I den här trendrapporten kartlägger vi dagligvaruförsäljningen online. Vi ger dig en bakgrund med fakta kring vad konsumenterna efterfrågar och hur de beter sig i dag. Men vi blickar också framåt med nya koncept som visar hur framtidens dagligvaruhandel kan komma att se ut. Rapporten innehåller konkreta case, råd för framgång och inblickar i hur de ledande aktörerna utvecklar sin verksamhet.

Läs mer om rapporten här!

Foto Kraftwerk på Manchester International Festival, Andy Miah.


Coop 74 Svensk Dagligvaruhandel 1


Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Konsumentbeteende 308 Köpcentrum 634 Personer 287 Pro 4417
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Handelsplatser 138 Pro 4417 Köpcentrum 634 Design 312
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Pro 4417 Konsumentbeteende 308 Undersökningar 406 E-handel 912
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Internationellt 1288 E-handel 912 Kundupplevelser 294 Omnichannel 319
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Cityhandel 266 Handelsplatser 138 Kundupplevelser 294 Nyheter 3638
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Måsteläsning 279 Personer 287 Trender 438
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Måsteläsning 279 Trender 438 Pro 4417 Kundupplevelser 294
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Konsumentbeteende 308 Pro 4417 Undersökningar 406 Trender 438
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Internationellt 1288 Butikskoncept 786 Pro 4417 Trender 438
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  E-handel 912 Omnichannel 319 Måsteläsning 279 Pro 4417
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Ny teknik 480 Pro 4417 Trender 438 Undersökningar 406
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Måsteläsning 279 Destinationer 148 Internationellt 1288 Butikskoncept 786
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Varumärken 264 Pro 4417 Nya butiker 1154 Butikskoncept 786
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Sociala medier 99 Internationellt 1288 Pro 4417 Trender 438
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Butikskoncept 786 Pro 4417 E-handel 912 Ny teknik 480
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

  Ny teknik 480 Pro 4417 Köpcentrum 634 Kundupplevelser 294
I december inviger Nordisk Film Bio sin första svenska biograf – med ny upplevelsebaserad teknik. Etableringen är startskottet för en expansion i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

  Varumärken 264 Kundupplevelser 294 Pro 4417
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Undersökningar 406 Pro 4417 Konsumentbeteende 308 E-handel 912
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lagerstatus är det nya slagfältet

Lagerstatus är det nya slagfältet

  Trender 438 Pro 4417 Måsteläsning 279 Kundupplevelser 294
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!