Analys: Robotens tidevarv är snart över

  LÄSTID: 2 MINUTER

”We’re functioning automatic. And we are dancing mechanic. We are the robots.” Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln.

Snart ska de komma att befrias.

Vi har tagit fram en ny trendrapport om dagligvaror på nätet. Det bubblar och ryker om kategorin online, ändå står den för en förhållandevis liten del av den totala försäljningen.

Att missta den relativt blygsamma försäljningsandelen för att vara ett tecken på att det gamla fungerar bäst är ett stort misstag.

Det är de renodlade onlineleverantörerna som kommer bidra med de största innovationerna. De som kan börja från noll, utan organisationer uppbyggda för en annan tid. En annan logik. En annan konsument.

Kunden – en robot i butik.

Pionjärerna behöver nödvändigtvis inte vara svenska. Men var beredda på flexleveranser, automation av plock och inte minst – kundcentrering.

Därmed inte sagt att de traditionella aktörerna – som Ica och Coop – inte kommer sälja dagligvaror online i större omfattning. Det kommer de bli tvungna att göra.

För som vanligt är det konsumenterna som bestämmer och de tänker inte hämta toapapper och tomatpuré hur länge som helst. Jag vill påstå att klockan redan tickar.

En av de tyngsta trenderna inom fysisk detaljhandel just nu är upplevelser. Stick in huvudet i en konferenslokal eller läs valfri branschpublikation.

”Kundupplevelser” nämns inom några minuter. Förutom möjligtvis inom dagligvaror. Där verkar man fortfarande ta för givet att kunden vill agera hämtrobot i butik.

Diskussionen handlar mer om när e-handeln ska slå igenom på bred front och hur man ska möta detta diffusa framtidsmonster på bästa sätt.

Svaret på den första frågan: E-boomen kommer så fort  konsumenterna ser en annan lösning, tro mig.

Svar på andra  frågan: Möt monstret med upplevelser.

Konsumenten väntar bara på en lösning som antingen kan ge dem större upplevelser, eller sparar så pass mycket tid att man kan ägna sig åt andra saker.

Till exempel genom leverans inom 30 minuter från ett automatiserat plocksystem i butiken, med låga priser. Utopi? Nej, det är verklighet redan nu, du kan läsa mer om detta i vår nya trendrapport.

Välja färskvaror (fortfarande bristande e-förtroende för detta) och ta del av kunskap vill kunderna fortfarande göra. Men tålamodet för att stapla varor i en vagn är snart slut.

Om jag vore dagligvaruhandlare skulle jag redan nu  börja fundera på vad jag ska göra med butiksytan.

Anders Warma Faring, huvudredaktör.

”The Robots” släpptes som singel under 1978. I SCB:s Statistisk årsbok rapporterades att det fanns 9 600 dagligvarubutiker i Sverige samma år. I Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s kartläggning från december 2017 var saldot nere på 3 109 renodlade livsmedelsbutiker. 

Ny trendrapport: Dagligvaror på nätet

Context #8: I den här trendrapporten kartlägger vi dagligvaruförsäljningen online. Vi ger dig en bakgrund med fakta kring vad konsumenterna efterfrågar och hur de beter sig i dag. Men vi blickar också framåt med nya koncept som visar hur framtidens dagligvaruhandel kan komma att se ut. Rapporten innehåller konkreta case, råd för framgång och inblickar i hur de ledande aktörerna utvecklar sin verksamhet.

Läs mer om rapporten här!

Foto Kraftwerk på Manchester International Festival, Andy Miah.


Svensk Dagligvaruhandel 2 Coop 75


Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Hållbarhet 233 Kundvård 69 Nyheter 3796 Kundupplevelser 340
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Detaljhandel 161 Nyheter 3796 Kundupplevelser 340 Nya butiker 1220
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Detaljhandel 161 Kundupplevelser 340 Destinationer 158 Pro 4599
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Pro 4599 Visual Merchandising 176 Kundupplevelser 340 Omnichannel 334
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Internationellt 1352 Köpcentrum 683 Destinationer 158 Pro 4599
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Måsteläsning 302 Pro 4599 Trender 457 Ny teknik 508
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Pop up 154 Pro 4599 Butikskoncept 839 Köpcentrum 683
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Kundupplevelser 340 Nya butiker 1220 Köpcentrum 683 Nyheter 3796
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Skobutik + nagelbar = sant

Skobutik + nagelbar = sant

  Nya butiker 1220 Detaljhandel 161 Kundupplevelser 340 Butikskoncept 839
Butikskedjan har inlett ett samarbete med en nagelbar. Ambitionen är att skapa en bättre helhetsupplevelse. "Vi bygger en community tillsammans med våra kunder". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Nyheter 3796 Undersökningar 435 Detaljhandel 161 Måsteläsning 302
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Måsteläsning 302 Detaljhandel 161 Pro 4599 E-handel 961
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är kedjorna med bäst kundservice

Här är kedjorna med bäst kundservice

  Undersökningar 435 Kundupplevelser 340 Nyheter 3796
Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.  
Aesop säkrar holistisk kundvy

Aesop säkrar holistisk kundvy

  Ny teknik 508 Internationellt 1352 Detaljhandel 161 Pro 4599
Med en molnbaserad plattform skapar Aesop en enhetlig och 360-gradig vy av kunden. Man vill på så sätt säkra att samtliga kontaktytor innebär en positiv upplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  Pro 4599 Måsteläsning 302 Konsumentbeteende 322 Trender 457
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starbucks öppnar kiosk i butiken

Starbucks öppnar kiosk i butiken

  Nya butiker 1220 Butikskoncept 839 Pro 4599 Internationellt 1352
Starbucks har tagit fram en kiosk för självbetjäning. Den används inne i butiken som man samarbetar med och kunden gör sina beställningar via mobilen. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelns tyngsta trender 2019

E-handelns tyngsta trender 2019

  Detaljhandel 161 Måsteläsning 302 E-handel 961 Pro 4599
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Trender 457 Pro 4599 Konsumentbeteende 322
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

  Undersökningar 435 Pro 4599 E-handel 961 Kundupplevelser 340
Kunder avstår från att handla på nätet på grund av krångel i kassan. "Det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Ny teknik 508 Pro 4599 Kundupplevelser 340 Nyheter 3796
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Nya butiker 1220 Design 333 Pro 4599 Detaljhandel 161
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!