Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
För att möta detta ökade fokus på livsmedelsförsörjning utökar Svensk Dagligvaruhandel med en projektledare för detta område specifikt.
Nu har Citycon öppnat sitt nya flaggskepp Lippulaiva. För första gången producerar företaget bostäder i ett köpcentrumprojekt.
Nytt koncept hyllar det unika i det lokala samhället och har en övergripande mission – att få kunderna att le och må bra under sin inköpsrunda.
En ny undersökning visar att det finns stora möjligheter för varumärkesbygge inom frukt och grönt.
En av detaljhandelns tydligaste trender ligger därmed till grund för satsningen – viljan att komma närmare kunderna.
I december öppnar Ica stadens första obemannade butik i den expansiva stadsdelen.
Lanserar en ny kedja av virtuella butiker i Sverige. Siktar på butiker i minst tio städer under 2022.
Sju av tio onlinekunder kommer fortsätta handla mat på nätet även efter att restriktionerna lättar. Det visar en ny undersökning.
Ett team av forskare har utrett hur dagligvarubranschen kan bidra till en bättre kosthållning och därmed hälsa. Detta är deras förslag.
Nu adderar man ytterligare butiker och sortimentet av förpackningsfria varor utökas.
De första autonoma hubb till hubb-leveranserna på allmän väg i Sverige blir snart verklighet.
Coop tar ytterligare ett steg för att öka insynen i sin verksamhet. Man gör det med hjälp av blockchain-teknik.
Carrefour har inlett ett samarbete med Coop. Partnerskapet ska stärka Coops erbjudande.
Butiken utökar sina öppettider –kunderna kan handla även när personal inte är på plats.
I dag sjösätter Coop en omfattande satsning på hållbarhetsdeklaration för produkterna man säljer.
Coop byter ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter.
Lidl Sverige lanserar en ny kvalitetsmärkning.
Lidl utses till Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel. Dessutom tar kedjan hem titeln ”Retailer of the Year Sweden 2020–2021”.
Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem.
Lidl söker projekt som kan lösa de omställningsutmaningar som livsmedelsbranschen står inför.
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.
Kunden vill handla förpackningsritt! Dagligvarukedjan testar en ny lösning som skapar nya vanor – och säljer mer än packat. Här är fem insikter från testet.
Torka och vattenbrist påverkar hela landet. För att synliggöra problemen och samtidigt inspirera människor att minska sin vattenförbrukning presenterar Ica en vattensmart receptserie.
Dagligvarukedjan har skapat en traditionell "butchers shop", men man erbjuder bara plantbaserade produkter.
En zon för påfyllning har skapats i butiken. Kunderna kan låna förvaringskärl för att fylla på en mängd varor. "Det här tar våra ansträngningar till en ny nivå".
Jordbruksverket utlyser åtta miljoner kronor till kompetensutveckling för korta livsmedelskedjor och lokala marknader.
Med start i den nyligen ombyggda butiken vill Hemköp möta den ökande efterfrågan på färdiga måltider. Nu ska konceptet testas i fler butiker.
Den största detaljhandelskedjan storsatsar på röststyrning med en offensiv strategi för fulfilment.
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
Mat.se ökade under 2018 försäljningen av vegetariska och veganska köttsubstitut med 126 procent, och utbudet ökade nästan 50 procent. Nu vill företaget ta det till ytterligare en nivå med en ny veganbutik.
Styrelsen i Martin & Servera har utsett Liv Forhaug till VD och koncernchef. Hon kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för Ica Gruppen.
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet".
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut.
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna.
Stjärnkockarna Tareq Taylor och Paul Svensson blir de första kommersiella aktörerna i den nya stadsdelen. Nästa år slår de upp portarna till en kombinerad restaurang och lanthandel.
Kunderna gör entré omgivna av kök och mattillagning. Den här mathallen, som finns i ett varuhus, pånyttföddes och erbjuder nu ett antal världar fyllda med mat.
Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Nu lanseras en ny tjänst för upphämtning av varor inköpta i dagligvarubutiken. Kunderna kan hämta sin order bara 30 minuter efter att den lagts. Dessutom utan att ens lämna sin bil.
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus.
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande faktorer för att locka den nya tidens konsument.
Thomas Brattlöw har utsetts till ny Fastighetsdirektör för Lidl Sverige och tar över efter Johan Augustsson som tillträtt som Sverigechef. Thomas har under de senaste två åren varit Fastighetschef för Stockholmsregionen.
I dag (25 maj) samlas branschorganisationen för stämma och styrelsemöte. Axfoods VD Klas Balkow kommer i samband med det att tillträda som ordförande.
Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige går vidare inom koncernen. Han tar över rollen som landschef för Lidl USA. Efterträdaren rekryteras i de egna leden – Johan Augustsson blir ny landschef i Sverige.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Det är en premiär på flera sätt. För första gången producerar kedjan en egen podcast, men det är också första gången man talar om hur man överlevt i tuffa tider.
BILDBONANZA! I det helt nya köpcentrumet öppnar dagligvarukedjan ett koncept som innehåller mycket inspirerande matglädje. Här finns också många detaljer att inspireras av för den butiksintresserade.
Johan Svensson, i dag driftchef på Axfood Snabbgross, har utsetts till VD i Eurocash Food, som samägs av Axfood och Norgesgruppen. Dessförinnan har han haft flera ledande positioner inom Axfood-koncernen
KAMPANJER. I år firar Lidl 15 år i Sverige. Kedjan har i dag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”.
Ica Gruppen ingår genom Ica Sverige, samarbetsavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado. Dagligvarukedjan ska använda bolagets e-handelsplattform och teknologi för högautomatiserade e-handelslager.
Det ska bli världens mest hållbara köpcentrum. Tillsammans med en miljöaktivist har man skapat ett extremgrönt och mixat erbjudande som ska tilltala den nya tidens medvetna konsument.
Begränsade silos i organisationen hindrar utveckling och sömlöshet. Snabbväxande Chobani har skapat en gemensam avdelning för efterfrågan.
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Paradiset på Insta: "Kan ni gissa var denna butik kommer att ligga? Bilden och texten ovan är era enda ledtrådar. Svaret kommer under nästa vecka!".
Lidl Sverige håller fortsatt hög expansionstakt och har nu tecknat avtal om en ny butik i Teleborg Centrum i Växjö. Den nya butiken är den tredje i Växjö beräknas öppna runt årsskiftet 2018/2019.
För att få fler barn att byta en del av påskgodiset till nyttigare alternativ har Ica tagit fram ett sortiment med frukt och grönt i lekfulla förpackningar. I det nya påsksortimentet finns bland annat avokadabra, blåkullebär och påskpraliner.
Hälsosamma alternativ är ett allt viktigare konkurrensmedel för servicehandeln. Men vad som lockar skiljer sig mellan generationerna – och vid horisonten tornar ett teknikbaserat orosmoln upp sig.
Kedjan vill förbjuda all plastförpackning i sina butiker. Nu växlar man upp satsningen genom att involvera leverantörerna i arbetet.
Ska göra kundens inköpsrunda i den fysiska butiken både snabbare och roligare.
Lågpriskedjorna har rört om rejält på den brittiska dagligvarumarknaden. Så pass mycket att den största traditionella kedjan nu börjat snickra på ett eget lågpriskoncept.
Lidl öppnar sin fjärde butik i Västerås, det står klart efter att kedjan skrivit avtal med Svenska Handelsfastigheter. Den nya butiken väntas öppna under vintern 2018/2019 och kommer att ligga på handelsområdet Erikslund.
Ica Sverige berättar nu att man senast under tredje kvartalet 2018 startar en central lösning för lösplock till sin e-handel. Lagret ska vara öppet dagligen och erbjuda generösa leveranstider.
Under förra året genomförde Coop ett omfattande arbete för att hållbarhetsmärka sina fiskdiskar i Sverige. Totalt har 135 fiskdiskar blivit certifierade enligt kraven från MSC och ASC.
Automation är fortsatt en av de tydligaste och mest omvälvande trenderna inom detaljhandeln. Från Kalifornien kommer ett självkörande exempel. Säg hej till Robotmart, en mobil och helautomatisk butik.
Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Dagligvarukedjan Carrefour har lanserat ett nytt digitalt koncept för stormarknader. Hög mobilanpassning och en kassalinje mitt i butiken finns bland nyheterna.
Digitaliseringen av dagligvaror är fortfarande i sin linda. Men året 2018 för med sig nya digitala affärsidéer, uppdaterade kundkrav och nyskapande teknik. Här är fem tunga trender inför det kommande året.