Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under september. Fysiska butiker stod för hela tillväxten.
Svag svensk krona påverkar dagligvaruhandelns utveckling. Inom e-handeln driver hemleverans på utvecklingen.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli 2023. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen var dock negativ.
Konsumenternas köpbeteenden har ändrats. Försäljningsutvecklingen i svensk dagligvaruhandel är kraftigt negativ.
”Man köper färre och billigare produkter”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln uppskattas till -9,3 procent under november.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade – både fysiskt och digitalt inräknat – med 8,7 procent under september 2022 jämfört med samma månad 2021.
E-handelsandelen för januari var den största uppmätta under det senate halvåret.
E-handeln går fortsatt uppåt, upphämtning i butik ökar mest.
Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. Också andelen BOPIS ökade under månaden.