Go! Här blir det lättare att shoppa hållbart

Go! Här blir det lättare att shoppa hållbart

 

Kampanjen GO! Malmö ska göra det lättare för Malmöborna att göra hållbara val. Pilar på stan visar vägen till de gröna alternativen bland Malmös butiker, kaféer och restauranger och alla som är nyfikna är välkomna att delta i de aktiviteter på temat hållbar konsumtion som arrangeras under kampanjen. – I Malmö ska det vara lätt att … (läs mer)




Världens första MSC-märkta stenbitsrom

 

I januari såg världens första MSC-certifierade yrkesfiske av sjurygg dagens ljus. Nu har stenbitsrommen från fisket nått svenska butiker. – Detta är en glad nyhet för alla som vill kunna välja stenbitsrom från hållbart fångade fiskar. Rommen från sjurygg är en viktig produkt både i Sverige och på den europeiska marknaden, säger Christoph Mathiesen, verksamhetschef … (läs mer)




Hälsosamma livsmedel ökar markant

 

Försäljningen av hälsosamma livsmedel har ökat markant. Det visar Konsument­föreningen Stockholms (KfS) granskning av hur försäljningen av vissa livsmedel har utvecklats under perioden 2010–2014. Samtidigt uppger sex av tio (58 procent) att de äter tillskott av vitaminer och mineraler. Det är betydligt fler än 2010 då 34 procent uppgav det. Det visar en attitydundersökning som … (läs mer)




Mamut tar betalt i plastflaskor

 

Skomärket Mamut från Uruguay har startat en kampanj där plastflaskor accepteras som betalning. Med syftet att minska nedskräpningen av de lokala stränderna gör Mamut en insats genom att starta en kampanj i samarbete med Cempre och Cooperative Juan Charpa. Kunderna erbjuds under två veckor nu i februari att byta in deras använda eller insamlade flaskor för att … (läs mer)




Tonerlagret vill skapa kärlek i skogen

 

Tonerlagret lanserar en Alla hjärtans dag-kampanj som ska rädda regnskogen i kärlekens tecken. – För varje miljövänlig toner vi säljer i februari, så kommer vi att plantera ett nytt träd. Miljövänliga toners är oftast både billigare och tillverkade utav återvunnet material, så egentligen finns det ingen anledning att inte välja att tänka på naturen och omvärlden, säger … (läs mer)




Freitag: ”Kasta våra kläder i komposten”

 

Det schweiziska varumärket Freitag har gjort sig kända för att sälja väskor av återvunna material. Nu lanserar de en klädkollektion som är helt komposterbar. Det startade för fem år sedan när de letade efter tyger till arbetskläder. Detta till företagets anställda. Men ganska snart insåg bröderna Markus och Daniel Freitag att de inte skulle hitta vad … (läs mer)




Ekologiska produkter går hem

 

Coop fortsätter att öka sin försäljningsandel av ekologiska produkter även under årets tredje kvartal. Av Coops totala livsmedelsförsäljning var 7,9 procent ekologiskt.  Trenden i Coops ekologiska försäljningsandel talar sitt tydliga språk. Från 7,1 procent (första kvartalet) till 7,6 procent (andra kvartalet) till tredje kvartalets försäljningsandel på 7,9 procent. Det kan jämföras med helåret 2013 då … (läs mer)