
#eko


”Flytta fokus från material till process”
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.

Ekokedja bannlyser plast i butiken
Kedjan vill förbjuda all plastförpackning i sina butiker. Nu växlar man upp satsningen genom att involvera leverantörerna i arbetet.

Shopping med känsla av taxfree
Nyligen öppnade Eko en stormarknad i Västerås. Det var då 53 år sedan invigningen av den första butiken i skånska Fjälkinge. Mycket har hänt sedan dess. Följ med på en bildresa in i det senaste butikskonceptet.

Body Shop inför fossilfria förpackningar
The Body Shop introducerar under 2016 ett fossilfritt förpackningsmaterial baserat på metangas och koldioxid. Satsningen är en del av kedjans utökade hållbarhetsarbete.

Go! Här blir det lättare att shoppa hållbart
Kampanjen GO! Malmö ska göra det lättare för Malmöborna att göra hållbara val. Pilar på stan visar vägen till de gröna alternativen bland Malmös butiker, kaféer och restauranger och alla som är nyfikna är välkomna att delta i de aktiviteter på temat hållbar konsumtion som arrangeras under kampanjen. – I Malmö ska det vara lätt att … (läs mer)
Världens första MSC-märkta stenbitsrom
I januari såg världens första MSC-certifierade yrkesfiske av sjurygg dagens ljus. Nu har stenbitsrommen från fisket nått svenska butiker. – Detta är en glad nyhet för alla som vill kunna välja stenbitsrom från hållbart fångade fiskar. Rommen från sjurygg är en viktig produkt både i Sverige och på den europeiska marknaden, säger Christoph Mathiesen, verksamhetschef … (läs mer)
Utbudet av ekologiska produkter har ökat
Ekomatcentrum har inventerat livsmedelsbutiker.
Hälsosamma livsmedel ökar markant
Försäljningen av hälsosamma livsmedel har ökat markant. Det visar Konsumentföreningen Stockholms (KfS) granskning av hur försäljningen av vissa livsmedel har utvecklats under perioden 2010–2014. Samtidigt uppger sex av tio (58 procent) att de äter tillskott av vitaminer och mineraler. Det är betydligt fler än 2010 då 34 procent uppgav det. Det visar en attitydundersökning som … (läs mer)
Fri butiksägare lanserar eko bäst
De livsmedelsjättar som ger den enskilde butiksägaren fria händer lyckas bäst.
Mamut tar betalt i plastflaskor
Skomärket Mamut från Uruguay har startat en kampanj där plastflaskor accepteras som betalning. Med syftet att minska nedskräpningen av de lokala stränderna gör Mamut en insats genom att starta en kampanj i samarbete med Cempre och Cooperative Juan Charpa. Kunderna erbjuds under två veckor nu i februari att byta in deras använda eller insamlade flaskor för att … (läs mer)

Indiska och Myrorna i jeanssamarbete
Indiska utökar nu sitt samarbete med Myrorna och tar från och med idag in särskilt utvalda second hand-jeans i några av kedjans butiker.
Tonerlagret vill skapa kärlek i skogen
Tonerlagret lanserar en Alla hjärtans dag-kampanj som ska rädda regnskogen i kärlekens tecken. – För varje miljövänlig toner vi säljer i februari, så kommer vi att plantera ett nytt träd. Miljövänliga toners är oftast både billigare och tillverkade utav återvunnet material, så egentligen finns det ingen anledning att inte välja att tänka på naturen och omvärlden, säger … (läs mer)
Ekologisk framgång på Coop under 2014
Freitag: ”Kasta våra kläder i komposten”
Det schweiziska varumärket Freitag har gjort sig kända för att sälja väskor av återvunna material. Nu lanserar de en klädkollektion som är helt komposterbar. Det startade för fem år sedan när de letade efter tyger till arbetskläder. Detta till företagets anställda. Men ganska snart insåg bröderna Markus och Daniel Freitag att de inte skulle hitta vad … (läs mer)
Ikea gör sin största vindparkinvestering
Investeringen är den enskilt största för IKEA Gruppen inom förnybar energi.
Ketchupeffekt för ekolivsmedel
Ekolivsmedel går från låg försäljning till att hamna i var mans varukorg.
Ekologiska produkter går hem
Coop fortsätter att öka sin försäljningsandel av ekologiska produkter även under årets tredje kvartal. Av Coops totala livsmedelsförsäljning var 7,9 procent ekologiskt. Trenden i Coops ekologiska försäljningsandel talar sitt tydliga språk. Från 7,1 procent (första kvartalet) till 7,6 procent (andra kvartalet) till tredje kvartalets försäljningsandel på 7,9 procent. Det kan jämföras med helåret 2013 då … (läs mer)