Bli medlem

Handelstrender

Logga in som medlem




Bli medlem!  
Bli medlem
Handelstrender
  • Skaffa access!
  • Access för teams
  • Måsteläsning
  • Kategori
    • Butikskoncept
    • Cityhandel
    • Design
    • E-handel
    • Hållbarhet
    • Handelsplatser
    • Internationellt
    • Köpcentrum
    • Konsumentbeteende
    • Kundupplevelser
    • Logistik
    • M-handel
    • Måsteläsning
    • Omnichannel
    • Nya butiker
    • Ny teknik
    • Pop up
    • Retailtrender
    • Shoppingturism
    • Sociala medier
    • Trender
    • Undersökningar
    • Visual merchandising
  • Karriär
  • Trendrapporter
    • Våra rapporter – köp här!
    • Läs mer om rapporterna
      • Retail 2022
      • Generation Z
      • Retail 2021
      • Post Corona Retail
      • Retail 2020
      • Den nya kundupplevelsen
      • Retail 2019
      • Dagligvaror på nätet
      • Röststyrning
      • New Retail
      • Internet of Retail
      • Detaljhandelns tyngsta trender
      • Omnichannel – Den nya tidens retail
      • Den mobila konsumenten
      • Trendrapport Millennials
    • Här finns rapporterna
      • #15 Retail 2022
      • #14 Generation Z
      • #13 Retail 2021
      • #12 Post Corona Retail
      • #11 Retail 2020
      • #10 Den nya kundupplevelsen
      • #9 Retail 2019
      • #8 Dagligvaror på nätet
      • #7 Röststyrning
      • #6 New Retail
      • #5 Internet of Retail
      • #4 Detaljhandelns tyngsta trender
      • #3 Omnichannel
      • #2 Den mobila konsumenten
      • #1 Millennials
  • Om oss
    • Om Handelstrender
    • Köpvillkor
    • Så hanterar vi personuppgifter
  • Logga in

#Kina

Så skapar du framgångsrik livestreaming

Så skapar du framgångsrik livestreaming

Live video shopping är en av de tyngsta trenderna under pandemin. Här är fyra universella strategitips för framgångsrika events.
E-handel Måsteläsning Kundupplevelser #evenmang #livestreaming #ehandel 

Ingka Centres adderar Ikea-inredda bostäder

Ingka Centres adderar Ikea-inredda bostäder

Nu har Ingka Centres öppnat ett nytt mixat köpcentrumprojekt. För första gången adderar man ett livsstilskoncept med tillhörande bostäder.
Internationellt Detaljhandel Pro Ingka Centres Ikea #Shopping #Kina #fastigheter 

Den omvända kundanpassningen

Den omvända kundanpassningen

Med hjälp av en omvänd kundanpassning och ny teknik har man blivit Kinas största retailer.
Pro Internationellt Måsteläsning JD.com #Kina #detaljhandel #branschglidning 

Alibaba öppnar fysisk Warehouse Club

Alibaba öppnar fysisk Warehouse Club

I dag öppnar Freshippo, som ägs av Alibaba Group, sitt senaste fysiska butikskoncept i Shanghai.
Produktutveckling Nyheter Butikskoncept Freshippo Alibaba Costco #medlemsbutiker #wholesale #shanghai 

Freshippo utvecklar nya butiksformat

Freshippo utvecklar nya butiksformat

Alibabas fygitala butiksformat Freshippo utvecklas i snabb takt. Alibaba har tagit fram sex nya format – varav ett är ett helt uppkopplat köpcentrum.
Internationellt Måsteläsning Nya butiker Alibaba Freshippo #butiker #fulfillment #newretail 

Här är butiken kundens vardagsrum

Här är butiken kundens vardagsrum

Ett nytt butikskoncept, som riktar sig till karriärister, siktar på att bli kundens tredje plats i tillvaron – efter hemmet och kontoret. Baren håller världsklass.
Internationellt Pro Nyheter 7Fresh JD.com #Koncept #barer #mötesplatser 

Framtidsbutiken lyfter med 5G och IoT

Framtidsbutiken lyfter med 5G och IoT

Nu adderar kedjan sin hittills största fysiska butik till sin mix av ”boundaryless retail”. Upplevelsen förstärks med senaste 5G-tekniken och en IoT-plattform.
Kundupplevelser Omnichannel Detaljhandel JD.com #5g #butiker #Kina 

Burberry och Tencent skapar social retail

Burberry och Tencent skapar social retail

Modevarumärket Burberry och kinesiska techbolaget Tencent (WeChat) har inlett ett samarbete. Tillsammans ska man skapa ett nytt koncept.
Butikskoncept Detaljhandel Sociala medier Burberry #retail #wechat #Kina 

Alipay öppnas för utländska besökare

Alipay öppnas för utländska besökare

Turister och andra internationella besökare kan nu börja använda Alipay i Kina.
Internationellt Nyheter Pro Alibaba #alipay #betalningar #Kina 

Detta innehåller Tmalls flaggskepp 2.0

Detta innehåller Tmalls flaggskepp 2.0

Volymen på Tmall ska fördubblas på tre år. Ett av verktygen är en ny uppdaterad flaggskeppsbutik med personalisering och ett antal AI-baserade tjänster.
Visual Merchandising M-handel Butikskoncept Alibaba Tmall #ehandel #personalisering #Kina 

Hypade Everlane gör entré hos Alibaba

Hypade Everlane gör entré hos Alibaba

Det amerikanska hållbara modevarumärket Everlane har nu tagit steget in på Alibabas Tmall Global.
Nyheter E-handel Detaljhandel Everlane #Hållbarhet #Kina 

JD.com: ”Framtiden tillhör boundless retail”

JD.com: ”Framtiden tillhör boundless retail”

I framtidens handel saknas gränser mellan on- och offline. Värdet av produkter minskar, i stället blir innehåll och service avgörande. Det menar JD.coms strategichef Chenkai Ling.
Pro Konsumentbeteende Internationellt JD.com #world retail congress #wrc2019 #framtidens retail 

Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Trender E-handel Visual Merchandising Alibaba #e-handel #livestreams #livestreaming 

30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
Nya butiker Internationellt Nyheter Starbucks #Kina #retail #Caféer 

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjan Wayne’s Coffees storsatsning i Kina. "Mottagandet har varit över förväntan".
Nyheter Internationellt Wayne's Coffee #kaffebarer #Kina #franchise 

Ökad försäljning med mobil betalning

Ökad försäljning med mobil betalning

En färsk undersökning visar att turister från Kina helst vill betala med mobilen. Majoriteten säger sig öka sina spenderingar om mobilbetalning accepteras. 
Internationellt Undersökningar Konsumentbeteende #betalsätt #mobilbetalningar #alipay 

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Mode E-handel Omnichannel Gudrun Sjödén #handelssystem #e-handelsplattformar #Kina 

Alibaba kliver in i Europa

Alibaba kliver in i Europa

Alibaba ska skapa en e-handelshubb i landet. Ambitionen är att underlätta för företag som vill göra affärer. Man öppnar också en distributionscentral.
Detaljhandel Nyheter E-handel Alibaba #Kina #export #belgien 

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Nyheter Internationellt Shoppingturism #alipay #Kina #kinesiska turister 

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Internationellt E-handel Pro Alibaba #Kina #missioner #jack ma 

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Sociala medier Pro Trender #konsumentbeteenden #lyxprodukter #lyx 

Här mixas kultur och detaljhandel

Här mixas kultur och detaljhandel

Det är det mest ambitiösa projektet hittills. Koncernen öppnar ett nytt centrum som mixar detaljhandel med bland annat konst och underhållning. 
Pro Internationellt Cityhandel K11 #Hongkong #Kina #kultur 

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Mode Internationellt Nyheter Cos H&M Tmall #marknadsplatser #Flaggskepp #Kina 

Dagligvarukedja ska sälja på Tmall

Dagligvarukedja ska sälja på Tmall

Dagligvarukedjan ska göra entré på den kinesiska e-handelsportalen Tmall. Man gör det via en egen onlinebutik. "Gör det möjligt för oss att snabbt skala upp för att nå nya kunder och marknader".
E-handel Nya butiker Nyheter Alibaba Kroger Tmall #Kina #tillväxt #ekologiskt 

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Shoppingturism Pro Internationellt Alibaba #resor #Shopping #turism 

Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Internationellt Måsteläsning Logistik Hema Alibaba Freshippo #ursprung #odlare #kylkedjor 

Apple har öppnat en oas i Macau

Apple har öppnat en oas i Macau

Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Visual Merchandising Design Kundupplevelser Apple #butiksdesign #butiker #retail 

Leveransbox med ansiktsidentifiering

Leveransbox med ansiktsidentifiering

Nu utvecklar Alibaba en "smart locker", med inbyggd ansiktsidentifiering och flera andra nyskapande funktioner.
Logistik E-handel Ny teknik Alipay Alibaba #detaljhandel #Leveranser #retailtrender 

Succéstart för Wayne’s i Vietnam

Succéstart för Wayne’s i Vietnam

Det blev succé när Wayne’s Coffee öppnade sitt första kafé i Vietnam. Nationella medier uppmärksammade öppningen, som bland annat bevistades av den svenska ambassadören i Vietnam. Nu väntar etableringar i nästa land.
Nyheter Internationellt Pro Wayne's Coffee #retail #café-kedjor #shanghai 

Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Internationellt Omnichannel Pro RT-Mart Auchan Freshippo #detaljhandel #New Retail #retail 

Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Måsteläsning Trender Kundupplevelser Alibaba #retailtrender #handelstrender #detaljhandel 

Fygital port till den nya konsumenten

Fygital port till den nya konsumenten

Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Kundupplevelser Måsteläsning Butikskoncept Alibaba Intersport Tmall #augmentedreality #digitalisering #handel 

Öppnar en ny butik var 15:e timme

Öppnar en ny butik var 15:e timme

Kedjan har offentliggjort sina minst sagt ambitiösa planer för Kina de kommande åren. På fem år ska man mer än tredubbla omsättningen i landet – och öppna en butik var 15:e timme.
Pro Internationellt Nyheter #detaljhandel #Kina #retailtrender 

Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Pro E-handel Omnichannel Alibaba Tmall Valentino #handel #handelstrender #detaljhandel 

Allt större obemannade butiker

Allt större obemannade butiker

Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik. 
Butikskoncept Internationellt Ny teknik JD.com #handel #Omnichannel #Kina 

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Internationellt E-handel Pro Alibaba Tmall #Kina #New Retail #jet jing 

Nu har H&M öppnat i Alibabas Tmall

Nu har H&M öppnat i Alibabas Tmall

H&M finns nu tillgängliga via den kinesiska e-handelsplattformen Tmall som ägs av Alibaba. Diskussioner förs även om lansering av övriga varumärken i koncernen.
Nyheter E-handel Pro Tmall Alibaba H&M #tmall #Kina 

Svenska modeföretag satsar på Alipay

Svenska modeföretag satsar på Alipay

Alibabas betallösning har 520 miljoner användare. I takt med att turismen från Kina ökar erbjuder allt fler butiker och varumärken Alipay, bland annat ett flertal modevarumärken.
Pro Nyheter Mode Alipay Aplace #turism #betallösningar #Kina 

Online to offline för ny dagligvarukedja

Online to offline för ny dagligvarukedja

Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.
Måsteläsning Pro E-handel 7Fresh Hema #O2O #livsmedel #logistik 

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Produktutveckling Omnichannel Pro Auchan Alibaba #supermarkets #Kina #Stormarknader 

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
M-handel E-handel Pro Alibaba Alipay #Singles Day #asien #alibaba 

Nytt butikskoncept för kinesiska daigous

Nytt butikskoncept för kinesiska daigous

Kinesiska konsumenter efterfrågar varumärken med hög kvalitet från väst. Det har lett till ett helt nytt butiksformat där personal shoppers väljer produkter som sedan skeppas till Kina.
Butikskoncept Pro Nya butiker #Kina #personal shoppers 

Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.
Konsumentbeteende E-handel Pro Postnord #Kina 

Nu lanseras Alipay i de nordiska länderna

Nu lanseras Alipay i de nordiska länderna

Kinas ledande tjänst för betalningar online, Alipay, har nu lanserats i Norge – med sikte inställt även på hela Norden. Satsningen är ett sätt att utveckla kinesiska turisters shoppingupplevelse.
Kundupplevelser Shoppingturism Pro Alipay #betallösningar #Kina #kinesiska turister 

Gap tror på det digitalt inspirerade mötet

Gap tror på det digitalt inspirerade mötet

Gap satsar stort i Kina. Det nya, och hittills största, flaggskeppet är en markering att man tror på marknaden – och på det personliga mötet i fysiska butiker. Den digitala närvaron är central i konceptet.
Pro Omnichannel Nya butiker #shanghai #Kina #teknik i butik 

Tiger söker personal som talar mandarin

Tiger söker personal som talar mandarin

Den ekonomiska utvecklingen i Kina har lett till att antalet turister från landet ökat avsevärt. Inte minst i världsstäder som London. En företeelse som också sätter sina spår i rekryteringen just nu.
Nyheter Shoppingturism Pro Tiger of Sweden #rekrytering #London #Kina 

Lyxvarumärke lanserar e-handel i Kina

Lyxvarumärke lanserar e-handel i Kina

Lyxvarumärket Louis Vuitton har lanserat e-handel i Kina. I första skedet är det en mjuk lansering som också ska fungera som test för projektet.
E-handel Internationellt Pro #Kina #e-handel 

Muji öppnar rekordstort flaggskepp med hotell

Muji öppnar rekordstort flaggskepp med hotell

Muji har tagit de första spadtagen för vad som kommer bli kedjans största flaggskeppsbutik hittills. I samma byggnad öppnar kedjan också ett hotell, vilket blir det andra i ordningen. 
Pro Nyheter Nya butiker #Kina #tokyo #shenzhen 

Här är världens 42 bäst designade butiker

Här är världens 42 bäst designade butiker

Nyligen delades pris för årets bästa butiksdesign ut. Inte mindre än 42 vinnare korades, vi har sammanställt bilder och länkar till vad som klassas som världens bästa butiksdesign just nu. All aboard, häng med ut på en designresa!
Måsteläsning Internationellt Design Rent the Runway #USA #design #retaildesign 

En bokhandel att vila sin själ i

En bokhandel att vila sin själ i

Det här är långt mycket mer än en butik. Denna spektakulära bokhandel innehåller flera olika världar som alla på sitt sätt hyllar läsandet. I den första av tre delar visar vi hur man med design kan skapa en miljö som erbjuder helt unika upplevelser.
Kundupplevelser Butikskoncept Pro Zhongshuge #bokhandel #design #arkitektur 

House of Fraser öppnar i Kina

House of Fraser öppnar i Kina

Internationellt Nya butiker Pro House of Fraser Hamleys #Kina #Varuhus 

Kinas tillväxt lägsta på 25 år

Tillväxttakten i Kina är den lägsta på 25 år, visar nya siffror från landets statistikbyrå.
Pro Nyheter Internationellt #Kina 

Han är mannen bakom Alibaba

Nyheter E-handel Internationellt #REtail in China #Kina #alibaba 

Alibaba ska hjälpa amerikanska e-butiker in i Kina

E-handel Pro Internationellt Alibaba #e-handel #alibaba #Kina 

Läs vårt kostnadsfria nyhetsbrev!

Senaste artiklarna

  • Ny titel i detaljhandeln – SVP of Metaverse
  • Nytt koncept ska överträffa förväntningar
  • Pia Sandin är Årets Centrumutvecklare 2022
  • Helsingborg är Årets Stadskärna 2022
  • Fristående iBoxen passerar 1 000 boxar
  • Lindex söker hållbara insikter via pop up
  • Konsumentens nya e-beteende består

Följ oss!

mail facebook-logo instagram_blue pinterest linkedin

Butikens värde – den nya matematiken

ÖPPEN LÄSNING! ”50 heta buzzwords”

PROVLÄS: Sex krafter förändrar retail

Fem kundtyper i post corona retail

Trendrapport: Retail 2021

Trendrapport: Post Corona Retail

Trendrapport : Den nya kundupplevelsen

Senaste artiklarna

  • Ny titel i detaljhandeln – SVP of Metaverse
  • Nytt koncept ska överträffa förväntningar
  • Pia Sandin är Årets Centrumutvecklare 2022
  • Helsingborg är Årets Stadskärna 2022
  • Fristående iBoxen passerar 1 000 boxar
  • Lindex söker hållbara insikter via pop up
  • Konsumentens nya e-beteende består
  • Sabina Lerne ny CFO på Åhléns
  • Brett genomslag för shopping i sociala medier
  • PostNord testar ny paketrobot
  • Coworking i Ingka Centres mötesplats
  • Ny HR & Sustainability Director på Stadium
  • Retail som bevarar och utvecklar staden
  • Satsning på utbildningar om hållbara städer
  • Internationell konstmässa hålls i köpcentrum
  • Så skapas Amazons innovationsförmåga
  • Så påverkar inflationen konsumenten
  • Ikea miljardinvesterar i fysiska butiker
  • Hans Redig Bolin ny VD på Cervera
  • Apoteksgruppen rekryterar Franchise Manager
  • Så ska Lululemon dubbla omsättningen
  • Innovativ återanvändning sätts i fokus
  • Mapic sätter fokus på den nya detaljhandeln
  • Millennials mest engagerade i klimatfrågor
  • Ahlsell öppnar obemannad dynet runt-butik
  • Fem nya namn till Svensk Handels styrelse
  • Automation förändrar apotekets roll
  • Kassalösa Amazon Go flyttar in i förorten
  • Sju hållbara varumärken öppnar pop up
  • Citycon stärker marknadsavdelningen

MÅSTELÄSNING: Höstens tyngsta trender

 

Handelstrender är en fristående digital publikation för dig som är intresserad av framtidens detaljhandel.

Handelstrender drivs av Handelstrender Cmptnc, en del av Warma Group.

 

Copyright 2022 Handelstrender. Citera oss gärna! Men kom ihåg att ange källa.

Köpvillkor

Integritetspolicy


v541