New Retail enligt Alibaba

Alibaba Group är ett kinesiskt IT-konglomerat, som består av ett kluster av företag. Med sin vision om New retail vill man skapa förutsättningar för alla att bedriva verksamhet var som helst. Detta med ny teknik och kundinsikter via big data som grundpelare.

Tre E:n beståndsdelar i digital utveckling

Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas medgrundare Jack Ma.

Entrepreneurship är också ett av de tre E:n den digitala förvandlingen består av enligt Jack Ma. De övriga två är Education och E-government.

 


Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

 

Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.

Ny teknikProMåsteläsning


Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

 

Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 

MåsteläsningTrenderPro


Alibaba för in New Retail i bilhandeln

Alibaba för in New Retail i bilhandeln

 

Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.

NyheterProInternationellt


Sainsbury’s i e-samarbete med Alibaba

Sainsbury’s i e-samarbete med Alibaba

 

Den brittiska dagligvarukedjan Sainsbury’s inleder ett samarbete med den kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Via Tmall har Sainsbur’s börjat sälja bland annat te, kakor, kaffe och mjölk med lång hållbarhet. – Vi provar ett litet antal produkter på Alibabas plattform, konstaterar en talesman för Sainsbury’s. Några planer på att öppna fysiska butiker i Kina finns i nuläget inte för den … (läs mer)

NyheterProE-handel


Alibaba skapar ny plattform för sport

 

Alibaba Group ger sig nu in i sportens värld. I Alibaba Sports Group ska man tillsammans med Sina Corporation och Yunfeng Capital förvandla Kinas sportindustri med hjälp av internetbaserad teknik. Ambitionen är att skapa en mötesplats för konsumenter, fans, lag och sportindustrin. Daniel Zhang, Alibaba Groups VD, har utsetts till styrelseordförande. Ambitionen är att använda Alibaba … (läs mer)

ProInternationelltNyheter


Alibaba öppnar Real Madrid-butik

 

Real Madrid har nu inlett ett samarbete med den kinesiska e-handelskoncernen Alibaba. Laget har nu öppnat en butik på Tmall. Fotbollslaget har öppnat en officiell shop i plattformen Tmall. Det innebär att konsumenter i Kina att köpa bland annat matchtröjor, träningskläder och souvenirer. – Det här avtalet gör det möjligt för oss att lansera den officiella … (läs mer)

NyheterInternationelltE-handel


Detaljhandeln bäst på innovation

 

Publikationen Fast Company har släppt sin årliga sammanställning över de 50 mest innovativa företagen. Handelstrender har kikat närmare på listan och noterar att topp tre är aktiva inom detaljhandeln. Glasögonföretaget Warby Parker erövrade förstaplatsen, därefter hamnade dator- och hemelektronikföretaget Apple på en andra plats och på en tredje plats kom e-handeln Alibaba. Warby Parker grundades 2010 av Neil Blumenthal, Andrew Hunt, David Gilboa och Jeffrey Raider. Varumärket är … (läs mer)

NyheterProVarumärken


22 häpnadsväckande fakta om Alibaba

 

I dag går Alibaba in på börsen i New York. Hypen är stor. Men visste du att Alibaba ligger bakom 60 procent av alla paket som levereras i Kina? Eller att de står för 80 procent av e-handeln i landet? Läs 21 andra häpnadsväckande fakta om Alibaba på Inc.com. Spara artikel

InternationelltNyheterPro


Alibaba ska hjälpa amerikanska e-butiker in i Kina

 

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group banar nu väg för västerländska varumärken att komma in på marknaden i Kina. Alibaba kommer att erbjuda sina betalningstjänster och leveranslösningar, men man ska också lansera en separat tjänst för främst amerikanska företag. Namnet blir 11Main.com och den riktar sig till mindre och mellanstora varumärken som vill sälja sina produkter … (läs mer)

E-handelProInternationellt