New Retail enligt Alibaba
Alibaba Group är ett kinesiskt IT-konglomerat, som består av ett kluster av företag. Med sin vision om New retail vill man skapa förutsättningar för alla att bedriva verksamhet var som helst. Detta med ny teknik och kundinsikter via big data som grundpelare.
Tre E:n beståndsdelar i digital utveckling
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas medgrundare Jack Ma.
Entrepreneurship är också ett av de tre E:n den digitala förvandlingen består av enligt Jack Ma. De övriga två är Education och E-government.
Digital marknadsplats anpassas för att bli mer lättanvänd för äldre konsumenter.
I dag öppnar Freshippo, som ägs av Alibaba Group, sitt senaste fysiska butikskoncept i Shanghai.
Alibabas växlar upp sin satsning på global fulfillment. ”Logistik är i dag en game changer och avgörande faktor som skiljer företag åt.”
Alibaba Group har lanserat en ny plattform riktad till unga konsumenter som vill shoppa lyxprodukter till bra priser.
En pågående trend har fått extra fart under coronakrisen. Livestreaming är ett sätt för varumärken att nå ut, för konsumenten medför det sociala fördelar.
Alibabas fygitala butiksformat Freshippo utvecklas i snabb takt. Alibaba har tagit fram sex nya format – varav ett är ett helt uppkopplat köpcentrum.
Alibabas forskare har sammanställt tio tunga tekniktrender för 2020. Många termer framstår som rena grekiskan – men detta är både klädsamt och nyttigt att ha koll på.
Turister och andra internationella besökare kan nu börja använda Alipay i Kina.
Artisten Taylor Swift ska uppträda under Alibabas gala inför shoppingfestivalen 11.11.
Volymen på Tmall ska fördubblas på tre år. Ett av verktygen är en ny uppdaterad flaggskeppsbutik med personalisering och ett antal AI-baserade tjänster.
Nyligen berättade vi om att Everlane gjort entré på Alibabas marknadsplats Tmall Global. Även H&M-ägda & Other Stories har nu tagit steget ut på marknadsplatsen.
Alibaba har öppnat AliExpress första fysiska butik i Europa. Man gjorde det under veckan som gick i ett av landets största köpcentrum.
H&M Groups varumärke & Other Stories öppnar under hösten ett digitalt flaggskepp på Alibabas Tmall. Detta blir då den första kanalen för varumärket i Kina.
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Starbucks har tagit fram en kiosk för självbetjäning. Den används inne i butiken som man samarbetar med och kunden gör sina beställningar via mobilen. Så här fungerar det.
Alibaba ska skapa en e-handelshubb i landet. Ambitionen är att underlätta för företag som vill göra affärer. Man öppnar också en distributionscentral.
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma.
Dagligvarukedjan ska göra entré på den kinesiska e-handelsportalen Tmall. Man gör det via en egen onlinebutik. "Gör det möjligt för oss att snabbt skala upp för att nå nya kunder och marknader".
Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Nu utvecklar Alibaba en "smart locker", med inbyggd ansiktsidentifiering och flera andra nyskapande funktioner.
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln.
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Den kinesiska betaltjänsten Alipay gör det möjligt för handlare att ta emot mobilbetalningar från upp till en halv miljard registrerade användare.
H&M finns nu tillgängliga via den kinesiska e-handelsplattformen Tmall som ägs av Alibaba. Diskussioner förs även om lansering av övriga varumärken i koncernen.
Med algoritmer planeras de optimala leveransrutterna. Satsningen på New Retail handlar inte bara om Kina, Alibaba ska leverera snabbt till hela världen.
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
Framtidens stormarknad har mindre försäljningsyta, kompletteras av e-handel och fungerar som fulfillment-center. Carrefours vision för 2020 ger en bild av morgondagens dagligvaruhandel. Vi har tittat närmare på den.
Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens.
Tillsammans blir man starkare. Det största e-handelsföretaget har inlett ett samarbete med den största fysiska butikskedjan. Med gemensamma krafter skapar man nu "New retail".
Singles day är ett monster till e-handelsevent. Men den som tar sig in bakom PR-statistiken hittar en rad intressanta nyheter om bland annat VR, personalisering och inte minst – Online to Offline.
E-handelsföretaget Alibaba har tagit fram en betalningsmetod för virtuella miljöer. Bland annat experimenterar man med huvudrörelser och röstidentifikation. Allt för att förenkla flödet i köpprocessen.
Den kinesiska e-handelskoncernen Alibaba drar igång sitt eget VR-labb. Det har döpts till GnomeMagic Lab, och här ska man utveckla Virtual Reality-lösningar anpassade för sin verksamhet.
Alibaba förbereder sig som bäst för att presentera sin första bil.
Köpvågen i landet bekräftas av nya rekordsiffror från näthandelssajten Alibabas "Singlarnas dag".
Kinesiska e-handelsjätten Alibaba investerar 4,63 miljarder dollar i konsumentvaruföretaget Suning Commerce Group.
E-handelsföretaget Alibaba satsar nu på hälso- och sjukvårdsprodukter – med supersnabb leverans. Inom tre timmar ska kunden ha de beställda varorna.
Läs analysen av varför Amazon öppnar butik hos konkurrenten.
I dag lanserar Alibaba sin marknadsplats i USA,11 Main, i mobilanpassad version.
Bakom aktiviteten står e-handelsjätten Alibaba.
Det kinesiska e-handelsföretaget Alibaba redovisar ett justerat resultat på 0,45 dollar per aktie för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Spanska varumärket Zara, som ägs av inditex, öppnar e-butik i Tmall. e-portalen drivs av Alibaba.