
Alibaba öppnar fysisk Warehouse Club
I dag öppnar Freshippo, som ägs av Alibaba Group, sitt senaste fysiska butikskoncept i Shanghai.
Freshippo är Alibabas fygitala butikskoncept. Det föddes som ett rent dagligvarukoncept 2016 men har snabbt utvecklats till att bestå av flera olika format. Mobilen är central i den uppkopplade upplevelsen i butik. De snabba leveranserna inom 30 minuter har visat sig vara mycket framgångsrika.
I dag öppnar Freshippo, som ägs av Alibaba Group, sitt senaste fysiska butikskoncept i Shanghai.
Alibabas fygitala butiksformat Freshippo utvecklas i snabb takt. Alibaba har tagit fram sex nya format – varav ett är ett helt uppkopplat köpcentrum.
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender.
E-handelsföretaget menar att man har hittat det hemliga receptet för den nya tidens dagligvarubutik. Nu ökar man etableringstakten och öppnar 30 nya butiker.