Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Ica visualiserar den framtida fysiska matbutiken. Här är tio trender som påverkar dagligvaruhandeln – och Icas modeller för framtidens butik.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Stänger koncepten Books, Pop up och 4-star. Man gör det för att i stället fokusera mer på dagligvaror och kassalös Just Walk Out-teknik.
Ica Kläppen kommer att ligga intill riksväg 66, bredvid Gondol Sälens dalstation, och ha öppet dygnet runt.
Nu möts Whole Foods kunder av en friktionsfri upplevelse där köp och betalning sker med automatik. Se bilderna från butiken!
Butiksverksamheten är egentligen avvecklad. Men nu har företaget renoverat sitt flaggskepp – en anrik gourmetpärla mitt i shoppingdistriktet.
Nu öppnar Coops andra helt obemannade butik. ”Obemannade butiker är ett komplement till traditionella butiker och erbjuder nya etableringsmöjligheter”.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
Nytt koncept hyllar det unika i det lokala samhället och har en övergripande mission – att få kunderna att le och må bra under sin inköpsrunda.
One-stop-shopping fick just en ny innebörd. Kedjans kunder köpa bitcoin i utvalda butiker.
Hemköps butik får ett centralt läge, i gatuplan i nära anslutning till t-banans blåa linje.
Matvärlden har valt Dagab som ny huvudleverantör och siktar nu på ett tiotal dagligvarubutiker.
I december öppnar Ica stadens första obemannade butik i den expansiva stadsdelen.
En ny studie har undersökt vad konsumenten förväntar sig av den moderna dagligvarubutiken.
Kunderna handlar produkter i förpackningar som sedan återlämnas, rengörs och används igen.
Den grundläggande drivkraften är fortfarande bekvämlighet. Det framgår i en ny undersökning.
Lanserar en ny kedja av virtuella butiker i Sverige. Siktar på butiker i minst tio städer under 2022.
En revolution pågår inom främst dagligvaruhandeln och servicehandeln. Nu blir Whole Foods Market kassalöst.
Ett team av forskare har utrett hur dagligvarubranschen kan bidra till en bättre kosthållning och därmed hälsa. Detta är deras förslag.
Amazon har nu öppnat en fullstor butik med Just Walk Out-teknik. De första reaktionerna är mycket positiva.
Nu adderar man ytterligare butiker och sortimentet av förpackningsfria varor utökas.
Butikskonceptet Amazon Fresh expanderar nu även i Europa. Detta är utan tvekan bland det mest intressanta som händer i retail just nu.
Under oktober förra året lanserade Lidl sin kundklubb i Sverige. Nu adderas ett bonussystem.
Butiken utökar sina öppettider –kunderna kan handla även när personal inte är på plats.
Ica Fastigheter utvecklar ett stadskvarter med en Ica Supermarket samt 52 lägenheter.
Bland fördelarna finns ett användarvänligt gränssnitt, snabb utcheckningstid och hög säkerhet.
Lokalen har tidigare fungerat som matbutik. Den service som saknats under cirka 15 år finns nu återigen på orten.
Coop öppnar sin andra obemannade butik. Denna gång rör det sig om ett helt nytt koncept som ska lanseras bredare under året.
Produkterna ska komma till användning på restauranger och i butiker.
Lidl utses till Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel. Dessutom tar kedjan hem titeln ”Retailer of the Year Sweden 2020–2021”.
Här möter ny teknik lokalt mathantverk. Kunderna kan om de vill välja att handla kassalöst, skanning och betalning sker via mobilen.
Butiken får ett centralt läge i den nya stadsdelen Stationsstaden. Här ska man på sikt även erbjuda click & collect.
Restaurangkoncernen Svenska Brasserier satsar på ett helt nytt pop up-format.
Nu har Amazon öppnat sitt nya koncept för dagligvarubutiker – det innehåller flera tekniska nyheter. Se bilderna här!
Antalet butiker som erbjuder utcheckning via mobilen har tredubblats.
Coop ska nu testa en egenutvecklad applikation för självskanning och betalning via mobilen. Det skarpa testet utförs i en butik i centrala Stockholm.
Dagligvarubutiken har en anrik historia som går 100 år tillbaka i tiden. Nu tar man hjälp av hypermoderna robotar för att leverera varor till sina lokala kunder.
I maj öppnar en ny livsmedelsbutik i stadskärnan. Franchisekonceptet bygger på obemannade livsmedelsbutiker och tar nu plats på mitt i city.
Dagligvarukedjan har ställt den traditionella stormarknadens layout på kant – och skapat en entré in till matglädjen. Kassorna har bytts ut mot ett levande kök.
Amerikanska Whole Foods har samlat sina inköpare och experter för att lista de tyngsta trenderna inför 2020.
Premiären för den nya Hemköpsbutiken blir startskottet för invigningshelgen av torget. Området är ett av stadens mest prioriterade utbyggnadsområden
I ett test avlägsnar Sainsbury’s alla engångspåsar av plast i fruktavdelningen. Kunderna kan ta med sig egna kassar eller köpa ett miljövänligt alternativ.
Dagligvaror med fokus på färskvaror och färdiga rätter. Lågpriskedjan har skapat ett nytt koncept som i praktiken är ett testlabb för kunskap och nya insikter.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Coop har tecknat ett avtal om att förvärva Nettos svenska butiker. I affären ingår 163 butiker som på sikt kommer att stöpas om till Coops nya butiksformat.
Med start i den nyligen ombyggda butiken vill Hemköp möta den ökande efterfrågan på färdiga måltider. Nu ska konceptet testas i fler butiker.
Den största detaljhandelskedjan storsatsar på röststyrning med en offensiv strategi för fulfilment.
Amerikanska dagligvarukedjan har öppnat ett nytt koncept. Här vlll man nå en målgrupp som bara har tid för ett snabbt stopp.
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Med en tredje butik i Västerås stärker Hemköp närvaron i staden. Kedjan öppnar i det framväxande bostadsområdet Öster Mälarstrand.
Med sitt intåg i den fysiska butiksvärlden har Amazon rört om i dagligvarubranschen. Nu sägs man ta nästa steg och starta en helt ny butikskedja.
Starbucks har tagit fram en kiosk för självbetjäning. Den används inne i butiken som man samarbetar med och kunden gör sina beställningar via mobilen. Så här fungerar det.
Kunderna har fått komma med önskemål, nu öppnar butiken i ny skepnad. "Ovanligt med en sådan omfattande kundundersökning", säger butikschefen.
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna.
Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
Nu lanseras en ny tjänst för upphämtning av varor inköpta i dagligvarubutiken. Kunderna kan hämta sin order bara 30 minuter efter att den lagts. Dessutom utan att ens lämna sin bil.
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus.
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Stora butikslokaler må vara effektiva och rymma ett brett sortiment – men de har en tendens att bli sterila. Hos Loblaws löste man det genom att lyfta in den lokala konstvärlden.
Lidl växer med en hög expansionstakt. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i köpcentrumet med beräknad öppning under första kvartalet 2019.
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Tesco och Carrefour har inlett ett strategiskt samarbete. Detta är anledningen.
Thomas Brattlöw har utsetts till ny Fastighetsdirektör för Lidl Sverige och tar över efter Johan Augustsson som tillträtt som Sverigechef. Thomas har under de senaste två åren varit Fastighetschef för Stockholmsregionen.
Dagligvarukedjan Netto har utsett en ny etableringschef för sin verksamhet i Sverige. Tillträdande Peter Ekström kommer närmast från Hemköp.
Kedjan har i hemlighet skapat ett helt nytt koncept där man just nu testar både nya strategier och ny teknik. Sortimentet är fokuserat kring färskvaror och färdiga rätter enkla att ta med.
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Coop Butiker och Stormarknader ska etablera en butik i Gallerian mitt i staden. Det blir den andra nya butiken som Coop etablerar på kort tid.
Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige går vidare inom koncernen. Han tar över rollen som landschef för Lidl USA. Efterträdaren rekryteras i de egna leden – Johan Augustsson blir ny landschef i Sverige.
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.
Nästan varannan svensk vill få sitt kvitto digitalt och endast ett fåtal sparar sitt kvitto efter inköp. Det visar en ny Sifoundersökning som också visar på åldersskillnader
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.