
Curbside pickup stärker lokal handel
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
I slutet av 2019 upptäcktes ett nytt coronavirus i Wuhan i Kina som fick det officiella namnet SARS-CoV-2. Viruset orsakar sjukdomen covid-19.
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Låt oss sudda ut din Fear Of Missing Out. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Svenska konsumenter lämnar kundrelationer snabbare än i övriga EU. Det visar en ny studie.
PostNord testar ett digitalt kösystem för att minska trängseln vid utlämning av paket.
Amazon säkrar att leverans av julklappar sker utan att de blir ”avslöjade”. Här är sju tjänster som gör det möjligt.
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.
Kedjan står stark i pandemin. One-stop shopping och curbside bäddar för framgången.
”För oss är det viktigt att ta ansvar”, säger affärsområdeschef Peter Brodd.
Från och med i dag kommer nattluckan på Circle K vara öppen även på dagtid.
Carrefour har öppnat sin digitala marknadsplats för små oberoende verksamheter inom retail.
Landets två största köpcentrum erbjuder snabbtester av Covid-19. Svaren levereras redan efter tio minuter.
Kedjan har adderat mer än 31 000 ”lugna” och bokningsbara shoppingsessioner.
”Det är snabbt, kontaktlöst och gör att vi får mindre köer i våra butiker”.
De nya vanorna är här för att stanna enligt konsumenterna själva. Det visar en ny kartläggning av svensk e-handel.
Målet är att minska julstress och trängsel och därmed coronasäkra evenemanget.
Lidl uppgraderar ventilationssystemen i sina butiker för att minska spridningen av Covid-19.
Nu kan det bli aktuellt med restriktioner inom svensk detaljhandel. Detta enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Inkubatorn ska lyfta nya varumärken som fötts hemma vid köksbordet under pandemins lockdown.
Nio åtgärder som bidrar till att du når fram till konsumenterna under pandemin – och står stark på andra sidan.
Skärholmen Centrum är första köpcentrumet i Europa som får kvalitetsmärkningen för covid-19-förebyggande åtgärder.
Kundupplevelsen är viktigare än någonsin. Detta enligt en ny rapport som även visar att generation Z upplever mest friktion.
Begreppet ”contactless dining” introduceras nu inom food & beverage för att locka tillbaka kunderna till köpcentrumens matutbud.
Åtta av tio personer är positiva eller neutrala till att resa till Sverige inom fem år. Detta enligt en färsk undersökning.
Vinnarna inom detaljhandeln ser åtgärder mot Covid-19 som viktigare än övriga aktörer. Det visar en ny undersökning.
Fem kundsegment växer nu fram när konsumenten ändrar sitt beteende. Företag inom handeln bör omforma sitt erbjudande efter detta.
I det här köpcentrumet flyttar butikerna ut i det fria. Evenemanget är begränsat till helger och man har öppet från fredag till söndag.
Kedjornas mål är att fasa ut fossila bränslen, men det är också ett sätt att möta det ökade trycket på e-handeln.
Det finns betydande skillnader i hur olika generationer e-handlar under pandemin. Det visar en ny studie.
Utbrottet av COVID-19 påverkar inte inköpen inför julhelgerna. Men det finns en stor skillnad: man tänker i högre grad göra sina inköp online.
Pandemin påverkar matvanor och inköp. Här är fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader.
Curbside pickup är en efterfrågad tjänst, men slarv skrämmer bort kunder. Och fysisk distansering är här för att stanna. Det visar en färsk undersökning.
För att klara av kriser som en pandemi krävs investeringar inom tre områden. Det visar en ny universitetsstudie.
”Vi vill säkra handelsplatsen så långt det är möjligt enligt myndigheternas rekommendationer”, säger centrumchef Niklas Blonér.
Ett nytt koncept är fött. Tanken är att butiken, ska fungera som en ventil för växande varulager. Intäkterna fördelas i realtid.
Under coronakrisen har äldre börjat e-handla i större utsträckning – speciellt i den plikttrogna generationen. Det visar en ny universitetsstudie.
Konsumtionen i Sverige pekar uppåt men ligger fortfarande på en lägre nivå än innan pandemin. Det visar en undersökning som kartlägger förändringarna.
Systemet ger kontroll över kundflödet och hur många kunder som vistas i butiken i realtid. Ett nytt samarbete ska göra tjänsten tillgänglig för fler butiker.
Butiker som inte tar hälso- och säkerhetsfrågor i samband med COVID-19 på allvar kan komma att få betala ett dyrt pris. Det visar en ny undersökning.
Starbucks genomför en större omvandling av sina koncept. I praktiken innebär det ökad bekvämlighet och fokus på digitala tjänster.
Amazon arbetar för att lansera ett nytt dagligvarukoncept. Nu har man öppnat de två första butikerna – men utan att släppa in några kunder.
COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.
Planerade köpcentrum och andra projekt med koppling till detaljhandeln ses nu över. Vissa av dem läggs i malpåse.
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.
Harrods öppnar en butik i köpcentrumet i juli. ”Det möjliggör ett bredare produktutbud av nya säsongsprodukter”, säger man i ett uttalande.
Näthandeln av livsmedel ökade kraftigt under april. Allra mest gällde det click & collect, upphämtning av matkassar i butik som mångdubblats.
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.
Pandemin har medfört konsumtionsmönster indelade i tre faser. Var och en med koppling till konsumentens mindset och de kategorier man är intresserad av.
I en ny studie rankar konsumenterna själva vilka åtgärder man vill se i butik. Detta för att man i coronatider ska känna förtroende och vilja besöka lokalen.
Utbrottet av COVID-19 påverkar konsumenternas köpbeteenden. Varannan kommer på olika sätt göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.
En ny digital torghandel ska stötta lokala handlare under krisen. Med handplockade erbjudanden säljs kassar som levereras hem till dörren.
Kunderna kan beställa från alla butiker och få varorna levererade hem samma dag. ”Vi vet att det är mycket som fungerar lite annorlunda just nu”.
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.
Lidl öppnar teststationer där vårdpersonal kan testas för Covid-19 utanför utvalda butiker i Stockholm.
Hur gör man för att sälja i sociala kanaler under en pandemi? Vissa undviker att nämna viruset helt, andra delar med sig frikostigt av karantänvardagen.
Indiska erbjuder nu hemleverans i stora delar av Sverige. Den som vill kan dessutom bli guidad genom köpet via telefon.
En global analys visar på stora förändringar i konsumentbeteendet. Digitala inköp av nödvändiga produkter ökade med 200 procent under slutet av mars.
Många vänder sig till e-handeln för att göra sina inköp under krisen – här är kategorierna som ökar och minskar mest.
Stockholms stad ser positivt på trenden med food trucks, nu vill man underlätta med nya regler.
Här har McDonald’s utökat sitt sortiment till att även innehålla dagligvaror. Man erbjuder det via sin kontaktlösa Drive Thru.
Ta inte saker för givet, se till att alla blir sedda och förbered möten. Coronakrisen gör att många arbetar hemifrån, här är sju tips för att skapa ett inkluderande ledarskap.
En internationell studie ska löpande följa coronavirusets påverkan på konsumtionen. Här är resultaten gällande svenska konsumenters agerande.
Andelen kontaktlösa betalningar har ökat markant under året. Som en följd av coronaviruset har trenden stärkts ytterligare i Sverige.
Många svenskar jobbar eller pluggar just nu hemifrån på grund av coronaviruset. Det har lett till en ökad försäljning av myskläder, hudvård och träningskläder.
När butiker stängs och konsumenterna arbetar hemifrån förflyttar kedjan sin verksamhet online. I ett första skede lanseras tjänster inom tre kategorier.
Jämfört med svenska matbutiker har man redan vidtagit tuffare åtgärder. Nu begränsas antalet kunder, samtidigt som man gör butiksgångarna enkelriktade.
För att stötta lokalsamhället i och kring sina centrumfastigheter genomför Grosvenor Europe ett antal initiativ. Det handlar bland annat om fri hemkörning.
En pågående trend har fått extra fart under coronakrisen. Livestreaming är ett sätt för varumärken att nå ut, för konsumenten medför det sociala fördelar.