I slutet av 2019 upptäcktes ett nytt coronavirus i Wuhan i Kina som fick det officiella namnet SARS-CoV-2. Viruset orsakar sjukdomen covid-19.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Konsumenter tar allt mer hänsyn till hälso- och säkerhetsaspekter i sina köpbeslut. Detta enligt en ny studie som också sätter fokus på löften och värderingar.
Butikshandeln når högre nivåer än innan pandemin. Detta enligt en studie som också visar vilka som driver på utvecklingen inom DTC (direct-to-consumer).
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Pandemin har både påverkat försäljningen och fört med sig behov av nytänkande. Närmare varannat företag har blivit mer digitala för att klara utmaningarna.
Den som vill träffa tomten måste boka tid och får räkna med ett helt kontaktlöst möte.
Grosvenor använder ett nytt verktyg för besöksstatistik som även identifierar köer och trängsel.
Trots pandemins begränsningar har många valt att handla i fysisk butik. Här är de vanligaste orsakerna till detta.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Medarbetarnas klädsel påverkar hur villiga kunderna är att ta kontakt. Det visar en ny studie.
En ny undersökning visar vilka åtgärder som är mest angelägna. Man har dessutom kartlagt den svenska medvetna konsumenten.
Det blev en minst sagt intensiv måndag i Storbritannien när bland annat retail och pubar åter öppnade.
För att göra distributionen av coronavaccin mer effektiv lånar nu Skånemejerier ut kompetens inom logistik.
I Norge är nu Clas Ohlsons leveransalternativ ”Hämta utanför butik” mer populärt än någonsin. Det bedöms vara här för att stanna.
I pandemins fotspår konverteras stängda butiker till lokala leveranshubbar. Strategin medför flera fördelar.
Erbjuder snabbtester för Covid 19 i ett testcenter som man byggt upp på parkeringsytan.
Västerås Citysamverkan har tagit fram en lösning för den som vill handla lokalt på distans
NRF 2021. Judith McKenna, internationell VD på Walmart, berättar om kedjans Covid-strategi.
Den fysiska manifestationen är väldigt viktig – nu definierar Lululemon vad butikens syfte ska vara i framtiden.
Därför toppar Amazon listan över de mest uppskattade dagligvaruaktörerna.
Pandemin för med sig möjligheter att utveckla kundmötet – bland annat via en ny form av extrem personalisering.
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Pandemin skyndar på den digitala utvecklingen inom detaljhandeln. E-handeln växte med 25 procent under november.
Låt oss sudda ut din Fear Of Missing Out. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Svenska konsumenter lämnar kundrelationer snabbare än i övriga EU. Det visar en ny studie.
PostNord testar ett digitalt kösystem för att minska trängseln vid utlämning av paket.
Amazon säkrar att leverans av julklappar sker utan att de blir ”avslöjade”. Här är sju tjänster som gör det möjligt.
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.
Kedjan står stark i pandemin. One-stop shopping och curbside bäddar för framgången.
”För oss är det viktigt att ta ansvar”, säger affärsområdeschef Peter Brodd.
Från och med i dag kommer nattluckan på Circle K vara öppen även på dagtid.
Carrefour har öppnat sin digitala marknadsplats för små oberoende verksamheter inom retail.
Landets två största köpcentrum erbjuder snabbtester av Covid-19. Svaren levereras redan efter tio minuter.
Kedjan har adderat mer än 31 000 ”lugna” och bokningsbara shoppingsessioner.
Flera aktörer inom detaljhandeln testar shopping by appointment, det vill säga tidsbokade besök.
”Det är snabbt, kontaktlöst och gör att vi får mindre köer i våra butiker”.
De nya vanorna är här för att stanna enligt konsumenterna själva. Det visar en ny kartläggning av svensk e-handel.
Målet är att minska julstress och trängsel och därmed coronasäkra evenemanget.
Under det senaste halvåret har svenska konsumenters beteenden präglats av pandemin. Här är fem tydliga förändringar.
Lidl uppgraderar ventilationssystemen i sina butiker för att minska spridningen av Covid-19.
Nu kan det bli aktuellt med restriktioner inom svensk detaljhandel. Detta enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Inkubatorn ska lyfta nya varumärken som fötts hemma vid köksbordet under pandemins lockdown.
Nio åtgärder som bidrar till att du når fram till konsumenterna under pandemin – och står stark på andra sidan.
Skärholmen Centrum är första köpcentrumet i Europa som får kvalitetsmärkningen för covid-19-förebyggande åtgärder.
Kundupplevelsen är viktigare än någonsin. Detta enligt en ny rapport som även visar att generation Z upplever mest friktion.
Begreppet ”contactless dining” introduceras nu inom food & beverage för att locka tillbaka kunderna till köpcentrumens matutbud.
Åtta av tio personer är positiva eller neutrala till att resa till Sverige inom fem år. Detta enligt en färsk undersökning.
Vinnarna inom detaljhandeln ser åtgärder mot Covid-19 som viktigare än övriga aktörer. Det visar en ny undersökning.
Fem kundsegment växer nu fram när konsumenten ändrar sitt beteende. Företag inom handeln bör omforma sitt erbjudande efter detta.
I det här köpcentrumet flyttar butikerna ut i det fria. Evenemanget är begränsat till helger och man har öppet från fredag till söndag.
Vill fasa ut fossila bränslen, satsningen är ett sätt att möta det ökade trycket på e-handeln.
Det finns betydande skillnader i hur olika generationer e-handlar under pandemin. Det visar en ny studie.
Utbrottet av COVID-19 påverkar inte inköpen inför julhelgerna. Men det finns en stor skillnad: man tänker i högre grad göra sina inköp online.
Pandemin påverkar matvanor och inköp. Här är fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader.
Curbside pickup är en efterfrågad tjänst, men slarv skrämmer bort kunder. Och fysisk distansering är här för att stanna. Det visar en färsk undersökning.
För att klara av kriser som en pandemi krävs investeringar inom tre områden. Det visar en ny universitetsstudie.
”Vi vill säkra handelsplatsen så långt det är möjligt enligt myndigheternas rekommendationer”, säger centrumchef Niklas Blonér.
Ett nytt koncept är fött. Tanken är att butiken, ska fungera som en ventil för växande varulager. Intäkterna fördelas i realtid.
Under coronakrisen har äldre börjat e-handla i större utsträckning – speciellt i den plikttrogna generationen. Det visar en ny universitetsstudie.
Konsumtionen i Sverige pekar uppåt men ligger fortfarande på en lägre nivå än innan pandemin. Det visar en undersökning som kartlägger förändringarna.
Systemet ger kontroll över kundflödet och hur många kunder som vistas i butiken i realtid. Ett nytt samarbete ska göra tjänsten tillgänglig för fler butiker.
Butiker som inte tar hälso- och säkerhetsfrågor i samband med COVID-19 på allvar kan komma att få betala ett dyrt pris. Det visar en ny undersökning.
Planerar att lägga sommarens och tidiga höstens inköp i malpåse till nästa år. ”Sannolikt mer fördelaktigt ekonomiskt”.
Starbucks genomför en större omvandling av sina koncept. I praktiken innebär det ökad bekvämlighet och fokus på digitala tjänster.
Amazon arbetar för att lansera ett nytt dagligvarukoncept. Nu har man öppnat de två första butikerna – men utan att släppa in några kunder.
COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.
Planerade köpcentrum och andra projekt med koppling till detaljhandeln ses nu över. Vissa av dem läggs i malpåse.
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.
Harrods öppnar en butik i köpcentrumet i juli. ”Det möjliggör ett bredare produktutbud av nya säsongsprodukter”, säger man i ett uttalande.
Näthandeln av livsmedel ökade kraftigt under april. Allra mest gällde det click & collect, upphämtning av matkassar i butik som mångdubblats.
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.
Pandemin har medfört konsumtionsmönster indelade i tre faser. Var och en med koppling till konsumentens mindset och de kategorier man är intresserad av.
I en ny studie rankar konsumenterna själva vilka åtgärder man vill se i butik. Detta för att man i coronatider ska känna förtroende och vilja besöka lokalen.
Utbrottet av COVID-19 påverkar konsumenternas köpbeteenden. Varannan kommer på olika sätt göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.
En ny digital torghandel ska stötta lokala handlare under krisen. Med handplockade erbjudanden säljs kassar som levereras hem till dörren.