![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/12/viktigaste_mastelasning-handelstrender-1024x573.jpg)
Ett år präglat av pandemin närmar sig sitt slut. Men under 2021 har vi kunnat skymta ljuset i tunneln och känt att något slags normalläge är inom räckhåll. Året har trots läget bjudit på en rad spännande företeelser inom retail – idéer och tankar väl värda att ta med sig in i 2022. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/05/reinvention_proaktiv_strategi-1024x580.jpg)
”Reaktiva strategier bör nu bli proaktiva”
I en ny studie konstaterar man att det är hög tid att gå från reaktiva strategier till ett proaktivt agerande.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/09/butik_leveranshubb_logisitik_-1024x465.jpg)
Butiken som snabb leveranshubb
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/05/nya_beteenden_post_corona_retail_2-1024x613.jpg)
Sex av tio konsumenter behåller nya beteenden
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/08/framtidens_kopcentrum_3-0_-1024x515.jpg)
Köpcentrumet 3.0 – mindre retail, mer innehåll
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/01/nya_konsumenten_pandemi_2-1024x582.jpg)
Detta driver den nya pandemikonsumenten
Snabbare, säkrare och enklare köpupplevelse. Konsumenten har nya förväntningar enligt ny undersökning.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/01/framtid_retail_digitalisering_start-1024x568.jpg)
Så vill kunden ha framtidens retail
COVID-19 har påskyndat e-handelns utveckling, men även den fysiska butikens roll förändras. Vänta er ombytta roller när ”the last mile” flyttar in i butiken.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/08/ikea_koncept_framtidens_start-1-1024x546.jpg)
Ikea omdefinierar den fysiska butikens roll
Det blir allt mer tydligt – Ikea är bland de mest innovativa krafterna inom retail just nu. Nu tar man ut en ny riktning för sina fysiska butiker.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/02/ai_chatbots_conversational_commerce-1024x552.jpg)
Kunden redo för conversational commerce
Efterfrågan på AI-styrda konversationer ökar. Användningen flyttas nu vidare ut i organisationen till försäljning och marknadsföring.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/02/judith-mckenna_walmart-1024x580.jpg)
”Fem principer hjälper oss genom pandemin”
Judith McKenna, internationell VD på Walmart, berättar om kedjans Covid-strategi.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/02/pickup_butik_leverans_ehandel_1-1024x521.jpg)
Kunden vill ha snabb leverans till butik
Majoriteten förväntar sig kunna hämta onlinebeställningar samma dag i butik.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/03/canada_goose_sights_of_nature-1024x503.jpg)
Årets största innovatörer inom retail
Bland årets innovatörer finns Canada Goose varulösa butikskoncept, men även GenZ:s favorit bland marknadsplatser för återbruk.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/03/digitala_handeln_trender_start-1024x545.jpg)
15 trender i den nya digitala handeln
Här är 15 trender som definierar morgondagens digitala upplevelser – och som för e-handeln och den fysiska handeln närmare varandra.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/05/shein_anvandare-1024x524.jpg)
Användarna lyfter moderaketen Shein
Shein har utvecklats till en digital moderaket. En av de största anledningarna är det användargenererade materialet.
![](/app/uploads/2020/02/amazon_go_grocery_foto_amazon.jpg)
Amazon växlar upp kassalös upplevelse
Amazon inför sin kassalösa teknik i fullstora matbutiker. Konceptet expanderar snabbt, även i Europa.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/05/kontalktlost_contactless_start_1-1024x555.jpg)
Fler kontaktlösa upplevelser i samhället
Inom retail – och i samhället i stort – lanseras allt fler kontaktlösa och automatiserade koncept. teknikdriven och har helt andra syften.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/05/augmented_reality_start-1024x560.jpg)
Fyra områden – här lyfter AR upplevelsen
Augmented reality sägs stå inför sitt stora genombrott i retail. Här är fyra områden som lämpar sig väl för AR-tekniken.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/06/butikens_matematik_start-1024x565.jpg)
Butikens värde – här är den nya matematiken
Gamla värderingsmodeller tappar sin relevans. Här är tre tunga faktorer i den fygitala butikens nya matematik.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/06/kund_vila_e-handel_konvertering-1024x536.jpg)
Högre konvertering när kunden får vila
Forskning visar att onlinekunden trycker på paus i sin köpprocess. Denna viloperiod verkar ha en positiv påverkan på konverteringsgraden.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/06/post_corona_butike_ehandel_start-1024x544.jpg)
E-handelns roll i Post Corona Retail
E-handeln en självklar plats – men morgondagens vinnare har också en tydlig strategi för den fysiska butikens roll i det digitala samspelet.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/09/hybridkunden_detaljhandel_starter-1024x575.jpg)
Hybridkunden – ställer nya krav på handeln
Morgondagens vinnare omfamnar den nya hybridkundens behov. Så här går det till.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/09/hosten_2021_detaljhandel_retail_trender_butiker_-1024x578.jpg)
Hösten 2021 – detaljhandelns tyngsta trender
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/11/battersea_power_station_start-1024x532.jpg)
Det nya köpcentrumets fyra hörnstenar
Traditionell retail är inte längre tillräckligt. Här är fyra viktiga hörnstenar i framtidens köpcentrum och destinationer.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/10/walk_out_kassalost_-1024x602.jpg)
Kassalös teknik införs i befintliga butiker
Två nya satsningar på kassalös retail sker i befintliga butiker – vilket också bäddar för en bredare spridning av tekniken.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/10/generation_z_studie-1024x582.jpg)
Lätt att bli ”cancelled” av generation Z
Gen Z ser shopping som en upplevelse – och man föredrar onlinehandel. Men det är lätt att bli ”cancelled”.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/12/space-stockholm_2022_and_beond_ncsc_1-1024x546.jpg)
”Retail 2022 & beyond” – här är insikterna
Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.