Konsumenter tar allt mer hänsyn till hälso- och säkerhetsaspekter i sina köpbeslut. Detta enligt en ny studie som också sätter fokus på löften och värderingar.
Butikshandeln når högre nivåer än innan pandemin. Detta enligt en studie som också visar vilka som driver på utvecklingen inom DTC (direct-to-consumer).
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Pandemin har både påverkat försäljningen och fört med sig behov av nytänkande. Närmare varannat företag har blivit mer digitala för att klara utmaningarna.
Den som vill träffa tomten måste boka tid och får räkna med ett helt kontaktlöst möte.
Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling.
Trots att e-handeln utvecklades mer positivt än någonsin under pandemins inledning fortsätter tillväxten.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Sju av tio onlinekunder kommer fortsätta handla mat på nätet även efter att restriktionerna lättar. Det visar en ny undersökning.
En ny studie visar att mindre företag har lyckats höja nivån på kundservicen mest under pandemin.
Grosvenor använder ett nytt verktyg för besöksstatistik som även identifierar köer och trängsel.
Trots pandemins begränsningar har många valt att handla i fysisk butik. Här är de vanligaste orsakerna till detta.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Medarbetarnas klädsel påverkar hur villiga kunderna är att ta kontakt. Det visar en ny studie.
En ny undersökning visar vilka åtgärder som är mest angelägna. Man har dessutom kartlagt den svenska medvetna konsumenten.
Det blev en minst sagt intensiv måndag i Storbritannien när bland annat retail och pubar åter öppnade.
För att göra distributionen av coronavaccin mer effektiv lånar nu Skånemejerier ut kompetens inom logistik.
I Norge är nu Clas Ohlsons leveransalternativ ”Hämta utanför butik” mer populärt än någonsin. Det bedöms vara här för att stanna.
I pandemins fotspår konverteras stängda butiker till lokala leveranshubbar. Strategin medför flera fördelar.
Erbjuder snabbtester för Covid 19 i ett testcenter som man byggt upp på parkeringsytan.
Västerås Citysamverkan har tagit fram en lösning för den som vill handla lokalt på distans
För första gången spås nu e-handeln omsätta mer än fysisk handel i ett land.
Med hjälp av ny teknik utvecklas nu den nya säkra kundupplevelsen. Men många kunder tvingas fortfarande att vidröra skärmar och terminaler.
NRF 2021. Judith McKenna, internationell VD på Walmart, berättar om kedjans Covid-strategi.
Den fysiska manifestationen är väldigt viktig – nu definierar Lululemon vad butikens syfte ska vara i framtiden.
Snabbare, säkrare och enklare köpupplevelse. Konsumenten har nya förväntningar enligt ny undersökning.
Pandemin för med sig möjligheter att utveckla kundmötet – bland annat via en ny form av extrem personalisering.
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Pandemin skyndar på den digitala utvecklingen inom detaljhandeln. E-handeln växte med 25 procent under november.
Låt oss sudda ut din Fear Of Missing Out. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Svenska konsumenter lämnar kundrelationer snabbare än i övriga EU. Det visar en ny studie.
Kedjan står stark i pandemin. One-stop shopping och curbside bäddar för framgången.
Från och med i dag kommer nattluckan på Circle K vara öppen även på dagtid.
Carrefour har öppnat sin digitala marknadsplats för små oberoende verksamheter inom retail.
Landets två största köpcentrum erbjuder snabbtester av Covid-19. Svaren levereras redan efter tio minuter.
Kedjan har adderat mer än 31 000 ”lugna” och bokningsbara shoppingsessioner.
De nya vanorna är här för att stanna enligt konsumenterna själva. Det visar en ny kartläggning av svensk e-handel.
Under det senaste halvåret har svenska konsumenters beteenden präglats av pandemin. Här är fem tydliga förändringar.