Varumärken satsar mer på egna butiker och försäljning direkt till konsument. För aktörer som Foot Locker innebär detta nya tider och uppdaterade strategier.
Modevarumärket var banbrytande inom direkt till konsument (DTC). Nu gör man ny butiksentré – med en kollektion riktad till generation Z.
Butikshandeln når högre nivåer än innan pandemin. Detta enligt en studie som också visar vilka som driver på utvecklingen inom DTC (direct-to-consumer).
Varumärket avslutar samarbetet med flera etablerade kedjor. ”Rör sig snabbt för att stärka varumärket.”
Adidas VD Kasper Rorsted har satt kursen på digitalisering och försäljning direkt till konsument. Så här ser planen ut för de kommande åren.
Varumärket Under Armour går i Nikes fotspår. Försäljningen direkt till konsument prioriteras allt mer.
Många av de sensate årens mest hajpade varumärken är direct-to-consumer. Dessa varumärken har varit bland de första att stänga sina fysiska butiker.
Lagom till julhandeln har McDonald's öppnat en klädbutik. För första gången gör man merchandise kopplat till varumärket tillgängligt för alla via e-handel.
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer.