
#Sneakers


Adidas nya fygitala flaggskepp
Fygitalt koncept. Adidas nya flaggskepp är varumärkets mest digitala satsning i en fysisk butik.

”Det är inte vi som bestämmer längre”
Företaget är ungt, men har redan pånyttfötts. ”Det är inte vi som bestämmer längre, det gör kunderna”, sa Albin Johansson, VD på Axel Arigato under Retail & Brand Experience i Barcelona

Foot Locker investerar i marknadsplats
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.

Startup vill göra barn till aktiva hjältar
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.

Här är Nikes nya responsiva flaggskepp
Nya digitalt baserade tjänster och en butik som anpassas efter de lokala kundernas önskemål och beteende. Nike har öppnat att nytt responsivt flaggskepp.

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.

Ny sneakerbutik lanseras online
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt.

Nike personaliserar och digitaliserar
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline.

Sneakers Corner poppar upp i Båstad
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.

Sneakerfansens heliga graal
Konceptbutiken omsluter sina kunder med ljud och bild, man vill ge en 360-graders upplevelse. Det kan tyckas lång väg att resa, men frågan är om det inte är värt mödan – för den som letar efter sneakerns heliga graal.

Här öppnar Foot Lockers största butik
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. ”Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker”.

Ecco tillverkar produkten i butik
Skotillverkaren inleder ett pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Nu siktar man på att skapa upplevelsedriven produktutveckling.

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King – Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.

En miljon sneakers från havet
Adidas sålde en miljon skor gjorda av återvunnen plast.

Nytt himmelrike för sneakerfans
Här möts kunden av 200 par hängande Air Jordans i taket. Konceptet är en förlängning av grundarens personlighet. Det innehåller även en något oväntad dröm.

Här öppnar Stadiums sneakerkoncept
Redan i november berättade vi om att Stadium Group ska lansera ett fristående sneakerkoncept. Nu står det klart att Stadiums egen hemstad Norrköping blir först ut med Sneakers Point.

Asics har nytt flaggskepp på Femte avenyn
Ska du åka till NRF Retail’s Big Show i New York? Då kan du passa på att kika in i Asics nya flaggskepp på Femte avenyn.

Personalisering i Nikes nya flaggskepp
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen.

Stadium öppnar nytt koncept för sneakers
Stadium är på väg ner i startblocken. Nu ska sportkedjan bygga ett nytt koncept som fokuserar på sneakers. Målgruppen kommer främst bestå av yngre konsumenter.

Deichmann lanserar exklusiv e-kollektion
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med ”Online Exclusive skor”. Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.

Hyperlokalt i nya Nike Kicks Lounge
Personalen sägs vara den fysiska butikens räddning. Det verkar varumärket Nike ha tagit till sig. Den nya generationen av konceptbutiken Kicks Lounge har många lokala inslag och präglas av dem som jobbar här.

Så ser Foot Lockers nya koncept ut
Foot Locker har öppnat ett nytt flaggskepp med ett uppdaterat butikskoncept. Bland nyheterna finns ett helt nytt sätt att dela in produkterna, samt fyra shop-in-shops.

Flygbolag lanserar smarta sneakers
Nyligen lanserade man ett dagligvarukoncept med priser så låga att verksamheten gränsar till välgörenhet. Nu ger Easyjet sig in i skobranschen med högteknologiska smartshoes. Det är inte bara samarbetenas tidevarv. Det är branschglidningarnas också. I Indien har industriföretaget Reliance Industries gett sig in i detaljhandeln och via Reliance Retail har man på kort tid byggt upp en omfattande … (läs mer)

Personaliserade upplevelser hos Solestory
Nu har Solestory öppnat sin första butik i Stockholm på Regeringsgatan. Grundarna av företaget har grävt djupt i sneakerskulturen och erbjuder nu en personaliserad upplevelse i sina kundnätverk.

Michael Jordans son öppnar sneakerbutik
Michael Jordans son, 25-åriga Marcus Jordan, öppnar inom kort en butik som döpts till Throphy Room. Butiken erbjuder ett komplett sortiment av varumärket Jordan. Inspirationen är hämtad från familjens hemmiljö.
Sneakersnstuff till Paris
Radical Sports satsar på sneakers
Radical Sports blir en renodlad satsning på sneakers.
Här blev skosnöret sneakerbutikens röda tråd
Strax intill Warszawas kungliga slott ligger en framgångsrik sneakerbutik, Run Colors. Nu har de öppnat en filial där skosnöret går som en röd tråd i designen. Inte mer än några stenkast från Warszawas slott (The royal Castle) ligger Run Colors, en butik som specialicerar sig på sneakers. Företaget driver även en framgångsrik e-butik. Mottagandet har … (läs mer)