Nike är ett amerikanskt företag inom sportindustri med huvudkontor i Oregon i USA. Nike grundades av Phil Knight 1964. Företaget är marknadsledare inom sportutrustning i flera kategorier och har en dominerande ställning på flera marknader.
Nike har invigt ett nytt butikskoncept som hyllar basketkulturen och dess community. Man vill fördjupa relationen med målgruppen och skapa en ny plattform.
Nu inleder Nike ett större samarbete i Europa med ambitionen att skapa framtidens marknadsplats.
För att fira sitt 50-årsjubileum har Nike skapat en upplevelse kring varumärkets förflutna, nutid och framtid.
En ny undersökning visar vilka varumärken som upplevs som mest inkluderande. Ett av dem har nu lyssnat extra noga – och låtit internet skapa en kampanj.
Varumärken satsar mer på egna butiker och försäljning direkt till konsument. För aktörer som Foot Locker innebär detta nya tider och uppdaterade strategier.
Dags att börja ta den virtuella världen på allvar. Nike har förvärvat ett banbrytande företag specialiserat på bland annat virtuella sneakers.
Nike vill skapa en brygga mellan digital och fysisk handel. Här är nyheterna i varumärkes senaste och digitalt laddade butikskoncept.
Nike delar in inlämnade produkter i tre kategorier. Lösningen rullas ut i butik just nu.
Varumärket avslutar samarbetet med flera etablerade kedjor. ”Rör sig snabbt för att stärka varumärket.”
Nike har öppnat konceptet House of Innovation i centrala Paris. Här vill man samla sin community i en uppkopplad miljö. Se bilderna från butiken!
Nike sätter den lokala communityn, dess idrottare och ny teknik i fokus i sitt senaste butikskoncept. Man vill förmedla stadens energi och aktiviteter.
Nike drar ner på närvaron hos andra kedjor och satsar i stället på egna digitalt laddade butiker med stark förankring i det lokala samhället.
Ett svalkande kosläpp i form av en sneaker. Ben & Jerry's har i samarbete med Nike tagit fram en sko som är inspirerad av en glass.
En grupp forskare har tagit fram en modell för varumärkens ”coolness”. Den består av en skala uppbyggd av tio egenskaper. Modellen är central för alla som vill utveckla sina varumärken, menar man.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
Den nya tidens konsument vill ha friktionsfria shoppingupplevelser. Den fysiska detaljhandeln adderar därför element som gör den butiken mer lik e-handeln.
Att köpa skor till sina barn är både svårt och tidsödande. När Nike lanserar sin första prenumerationstjänst vill man ta bort friktionen – och ladda processerna med upplevelser.
Nike öppnade nyligen sitt renoverade flaggskepp. Men det är inte butikslokalen som fått mest uppmärksamhet så här långt – det är skyltningen.
Nya digitalt baserade tjänster och en butik som anpassas efter de lokala kundernas önskemål och beteende. Nike har öppnat att nytt responsivt flaggskepp.
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline.
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen.
Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer.
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.
Personalen sägs vara den fysiska butikens räddning. Det verkar varumärket Nike ha tagit till sig. Den nya generationen av konceptbutiken Kicks Lounge har många lokala inslag och präglas av dem som jobbar här.
I dag öppnar Nike en butik som erbjuder upplevelser och service utöver det vanliga. "Ännu en gång visar vi att vi leder utvecklingen inom sport-retail", säger Heidi O’Neill, Nikes globala chef, Direct to Consumer.
I samband med lanseringen av den plattformen Nike.com/sneakers öppnade varumärket under helgen en digital pop up-butik på Norrmalmstorg i Stockholm.
Minimalismen växer sig starkare inom detaljhandeln. Inte bara sett till krympande butiksytor, även affärsmodeller och prisstrategier renodlas nu för att stå starka i en värld av retail där less is more.
Nu lanserar Nike en uppdaterad variant av skorna som Michael J. Fox hade på sig som Marty McFly för trettio år sedan. Ny teknik gör att skon anpassar sig automatiskt efter användaren.
Den som besöker Nike Town i London kan just nu uppleva ett blixtnedslag fångat i ett ögonblick. Exponeringen syftar till att lyfta fram varumärket Jordans skor och är en del av ett nytt kreativt uttryckssätt.
Forever 21 toppar listan över de varumärkena som lyckas bäst i målgruppen millennials. Svenska H&M hamnar på sjunde plats.
Historiskt sett är mode inte likställt med bekvämlighet – nu adderar varumärken den dimensionen. Ett exempel är Converse-skon som nu blir fotriktig.
Nike har nu inlett sin största kampanj någonsin riktad till kvinnor. Företaget menar att satsningen på kvinnor ska bidra med två miljarder dollar i ytterligare intäkter fram till 2017.