En ny rapport sammanfattar kännetecknen för de mest mest framgångsrika inom kundupplevelser – så kallade CX Champions.
För att fira sitt 50-årsjubileum har Nike skapat en upplevelse kring varumärkets förflutna, nutid och framtid.
Amazon är en innovativ kraft inom den moderna detaljhandeln. Enligt VD Andy Jassy beror det på en mycket tydlig mission – och snabba ”tvåvägsdörrar”.
Tekniklösningar kan förbättra kundupplevelsen avsevärt, enligt en ny studie. De som kommit längst med dataanalys och AI är också de mest framgångsrika.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Nu möts Whole Foods kunder av en friktionsfri upplevelse där köp och betalning sker med automatik. Se bilderna från butiken!
Nio av tio företagsledare ser kunderna som främst digitala. Detta samtidigt som konsumenternas förväntningar på den digitala upplevelsen blir allt högre.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Lågpriskedjan har konverterat en befintlig butik till en hybridmodell. Kunden kan plocka åt sig varor och sedan lämna butiken. Trenden med kassalös teknik fortsätter att växa.
Med en urban boutique för det egna varumärket vill man nå de som söker äventyr och vill ha koll på trender.
Gen Z ser shopping som en upplevelse – och man föredrar onlinehandel. Men det är lätt att bli ”cancelled”.
Ambitionen är att öka försäljningen samt förbättra kundupplevelsen i kedjans samtliga köpcentrum.
H&M testar Virtual Fitting. Tekniken kan i förlängningen påverka sortiment och produktion.
Bjuder på inspiration, intervjuer, korta kurser – samt möjlighet att köpa produkterna.
Världens hittills snabbaste laddare har plats för fyra fordon och laddar 100 km räckvidd på tre minuter.
I det nya varuhuskoncept som Amazon för tillfället skapar testas en digitalt laddad version av provhytter.
Marknadsplatsen Etsy har tagit hjälp av den senaste tekniken och skapat ett virtuellt hem.
Morgondagens vinnare omfamnar den nya hybridkundens behov. Så här går det till.
Med hjälp av augmented reality invaderar dinosaurier två svenska centrum. Inspiration har man hämtat i Liverpool.
En revolution pågår inom främst dagligvaruhandeln och servicehandeln. Nu blir Whole Foods Market kassalöst.
Nytt butiksformat ska hjälpa människor att utforska och dessutom skydda det lokala friluftslivet och dess natur.
Erbjuder fullsortimentsbutik, café, tre dubbelbanor samt en specialbyggd padelbana för test- och provspel.
Besökarna möts av en 700 kvadratmeter stor destination – en smurfby fylld av upplevelser för familjer och barn.
Amazon har nu öppnat en fullstor butik med Just Walk Out-teknik. De första reaktionerna är mycket positiva.
Framtidens vinnare jagar friktion – inte minst i mobilen. Här är de viktigaste faktorerna för ett smidigt köp.
Butikskonceptet Amazon Fresh expanderar nu även i Europa. Detta är utan tvekan bland det mest intressanta som händer i retail just nu.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
I sommar öppnar ett officiellt flaggskepp med fokus på Harry Potter. Se bilderna från butiken här.
Carrefour har lanserat ett nytt koncept för att möta kundernas förväntningar på shoppingupplevelsen.
Kedjan Granit vill skapa mervärde för och digital närvaro. Satsningen linjerar väl med vad konsumenterna vill uppleva i framtidens retail.
Kedjan XXL har inlett en satsning där man samlar in och analyserar omdömen i realtid. Under NRF 2021 berättade man om bakgrunden.
I takt med att e-handeln ökar har även behovet av differentierade digitala upplevelser blivit större.
Kundupplevelsens betydelse har ökat under pandemin. Detta rankar kunderna som absolut viktigast.
För andra året i rad rankas man som Sveriges mest innovativa företag. ”De har lyckats anpassa sig efter förändringar på marknaden”.
Nio åtgärder som bidrar till att du når fram till konsumenterna under pandemin – och står stark på andra sidan.
Det är hög tid att demokratisera den skräddarsydda kundupplevelsen. Med Closet Retail kommer butiken närmare kunden.
Det är en revolution på gång. Automatisk utcheckning kommer förändra retail med sin friktionslösa upplevelse. Nu testar Circle K tekniken.
Vänta inte på ett normalläge som aldrig kommer – det är hög tid att skapa den nya butiksupplevelsen.
Twinings flaggskepp från 1706 har nyöppnats med ett uppdaterat koncept. Man har gått från transaktioner till upplevelser.
Amazon tar ett steg mot mer upplevelseinriktad shopping.
Besökarna erbjuds nu förutom en fräsch toalettupplevelse även innovativa tjänster inom hygien och hälsa.
Amerikanska kedjan Walmart vill bidra till att göra sommaren bättre för sina kunder. Kedjan arrangerar drive in-bio runt om i landet och öppnar dessutom ett digitalt sommarläger.
Ambitionen är att skapa en e-handelsupplevelse som ska vara lika uppslukande som att besöka butiken i verkligheten. Så här ser den ut.
”Hissen är en väsentlig och integrerad plattform som erbjuder intuitiva, stämningsskapande och uppkopplade upplevelser”.
Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.
Varannan kund kan tänka sig att betala mer om det innebär en upplevelse som överträffar deras förväntningar. Det visar en ny undersökning.
Snart öppnar Amazon sitt nya dagligvarukoncept. Experter menar att det markerar början på en blodig revolution inom dagligvaror. Detta kan vi förvänta oss.
Det amerikanska varumärket Lululemon öppnar sin näst största butik. Man gör det med sitt mest upplevelseinriktade koncept hittills.
Kundernas förväntningar stiger snabbt. Nio av tio konsumenter efterfrågar en personaliserad och konsekvent kundupplevelse.
Köpcentrumet är mer än en plats för handel. Därför väljer man nu att installera ett unikt videoverk som ska ge besökaren en känsla av att vara här och nu.
Den tekniska utvecklingen har ett pris – kunderna är mer och mer beroende av att vara uppkopplade. Ett sätt för retail att agera på detta är ”re-humanisation”.
Den nya tidens konsument vill ha friktionsfria shoppingupplevelser. Den fysiska detaljhandeln adderar därför element som gör den butiken mer lik e-handeln.
Köpcentrumkedjan har inlett ett samarbete med ett företag som specialiserar sig på VR-baserade upplevelser. Tillsammans ska man skapa anläggningar i 25 köpcentrum. Ett av dem finns i Stockholm.
Design- och UX-byrån Oakwood har under våren samarbetat med Victor Gustafsson från KTH. Detta för att undersöka hur upplevelser online påverkar besökaren emotionellt. Resultatet är ett verktyg som visuellt utvärderar de emotionella aspekterna.
Det är mycket snack om butiksdöden. Nu har skräcken i köpcentrumet blivit en ny snackis. Ett varuhus har förvandlats till en mycket skrämmande upplevelse.
Fyra önskemål från konsumenterna ligger bakom utvecklingsarbetet. Utvecklingschef Daniel Claesson berättar hur H&M formar framtidens kundupplevelse. Det handlar mycket om ny teknik – men även om förtroende och transparens.
Det finns stor digital potential i den fysiska butikens medarbetare. En ny tjänst som snabbt gått från startup till bred lansering kopplar samman e-handel och butiksteamet.
Retail & Brand Experience World Congress är nu invigd. Här sätts upplevelser inom detaljhandeln i fokus under tre späckade dagar. Vi rapporterar löpande!
Kundupplevelsen hamnar allt mer i fokus. Den nya tidens handel byggs med hjälp av djupa insikter och kundempati. Här är sex steg för en mer kundcentrerad verksamhet.
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Butikskedjan har inlett ett samarbete med en nagelbar. Ambitionen är att skapa en bättre helhetsupplevelse. "Vi bygger en community tillsammans med våra kunder".
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Köpcentrumet antar verkligen utmaningen att skapa upplevelser. Man siktar nu på att bli en ledande destination för events, konserter och underhållning.
Lanseringen av 5G lyfter upplevelsen i butik. Inom retail väntas varannat företag införa Internet of things i butiksmiljön de kommande åren.
Sportkedjan Decathlon har öppnat ett nytt butikskoncept. Här skapar man nya upplevelser med hjälp av friskvård, sportutövande och ny teknik.
Under de senaste åren har det hänt mycket hos H&M. Nya koncept har lanserats och tester pågår för fullt. Ambitionen: Att utveckla kundupplevelsen.
Enligt en ny undersökning efterfrågar konsumenter en mer bekväm köpupplevelse. Den ska innehålla mindre mänsklig kontakt och mer teknik och innovation.
Fast Retailing äger ett flertal modevarumärken, bland annat Uniqlo. Nu lanserar företaget en framtidsbutik utan produkter på hyllorna.
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna hos fysisk och digital handel med "potentialen att förändra retail i grunden".
Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.
Den 29 augusti öppnar Gekås 3 300 kvadratmeter ny butiksyta. Samtidigt passar man på att introducera nya större kundvagnar – med plats för fler fynd.
Kedjan erbjöd en ljudsatt shoppingupplevelse i sitt flaggskepp. Efter att ha beskrivit sitt humör och vad man letade efter strömmade anpassade spellistor i kundernas lurar.