Nike har invigt ett nytt butikskoncept som hyllar basketkulturen och dess community. Man vill fördjupa relationen med målgruppen och skapa en ny plattform.
”Det känns fantastiskt roligt att få möjlighet att träffa våra kunder fysiskt, i butik. Det har vi inte gjort tidigare”, säger Annica Rantala, VD på Stronger.
Decathlon byter namn till Nolhtaced. Detta för att markera att man även kan handla omvänt. ”Vi vill sänka tröskeln för second hand och öka köpkraften”.
Nu inleder Nike ett större samarbete i Europa med ambitionen att skapa framtidens marknadsplats.
För att fira sitt 50-årsjubileum har Nike skapat en upplevelse kring varumärkets förflutna, nutid och framtid.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
Varumärken satsar mer på egna butiker och försäljning direkt till konsument. För aktörer som Foot Locker innebär detta nya tider och uppdaterade strategier.
Skovarumärket Hoka gör entré i den fysiska handeln med ett globalt butikskoncept. Se bilderna från miljön som ska inspirera och samla märkets community.
Nu går padelaktörerna samman med en gemensam vision att skapa en länk mellan e-handel och de fysiska hallarna.
”Samarbetet gör att kunderna kan spara tid eftersom de hittar både matprodukter och sportutrustning på ett och samma ställe”.
Siktet är inställt på att skapa en högklassig destination och att erbjuda mer än en traditionell butiksupplevelse.
Stadium siktar med sin nya marknadsplats på att bli den naturliga destinationen för sport och sportmode.
Hypade varumärket Allbirds utökar sitt erbjudande när man nu tar steget in i nya produktkategorier.
Nytt butiksformat ska hjälpa människor att utforska och dessutom skydda det lokala friluftslivet och dess natur.
Erbjuder fullsortimentsbutik, café, tre dubbelbanor samt en specialbyggd padelbana för test- och provspel.
Nike vill skapa en brygga mellan digital och fysisk handel. Här är nyheterna i varumärkes senaste och digitalt laddade butikskoncept.
Har utveckla sin e-handel från enskild butik till marknadsplats. Nu lanseras lösningen.
Nutritionister, tränare och samarbetspartners bidrar för att kunderna ska sina målsättningar.
Med löparbanor, klätterväggar och simulatorer vill man inspirera sina kunder.
Lululemon har nått sitt mål att fördubbla sin försäljning via e-handel. Man gjorde det tre år tidigare än beräknat.
Det nya padelkonceptet etablerar en flaggskeppsbutik parallellt med sin satsning på e-handel.
Varumärket vill revolutionerna löpning. Nu har man öppnat ett nyskapande flaggskepp med dold analysteknik och en magisk vägg.
Kedjan XXL har inlett en satsning där man samlar in och analyserar omdömen i realtid. Under NRF 2021 berättade man om bakgrunden.
Varumärket visar bara ett begränsat och kuraterat sortiment. Nytt butikskoncept gör shoppingen enklare och minskar kedjans kostnader.
Våren 2021 öppnar Stadium Outlet i Nässjö. Man ansluter sig därmed till en rad företag som valt att etablera sig i området.
Varumärket Under Armour går i Nikes fotspår. Försäljningen direkt till konsument prioriteras allt mer.
Intersport Sverige har utsett Pontus Petersson till ny VD och koncernchef. Niclas Eriksson har utsetts till ny styrelseordförande.
Den franska sportkedjan Decathlon fortsätter att hålla hög innovationstakt.
Med hjälp av ny teknik vill Decathlon minimera det manuella arbetet för att i stället kunna fokusera på att hjälpa kunderna.
Nike har öppnat konceptet House of Innovation i centrala Paris. Här vill man samla sin community i en uppkopplad miljö. Se bilderna från butiken!
Nike sätter den lokala communityn, dess idrottare och ny teknik i fokus i sitt senaste butikskoncept. Man vill förmedla stadens energi och aktiviteter.
Nike drar ner på närvaron hos andra kedjor och satsar i stället på egna digitalt laddade butiker med stark förankring i det lokala samhället.
Intersport vill inspirera och interagera med sin målgrupp. Därför lanserar man nu Liveshopping.
Bike Nation består av 109 lokala cykelhandlare runt om i landet. Under februari öppnade ytterligare en enhet.
Fredagen den 21 februari öppnar Decathlon sin nya butik i Westfield Mall of Scandinavia.
Brittiska JD Sports etablerar en ny flaggskeppsbutik i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Kedjans första butik i city väntas öppna i början av december.
Sportvarumärket Puma satsar på personalisering, digitala upplevelser och interaktiva speglar i sitt nya flaggskepp. Se bilderna från butiken här!
Reebok släpper en ny damkollektion exklusivt för kedjan Stadium. Frontfigur för kampanjen är Molly Sandén, aktuell med ”Det Bästa Kanske Inte Hänt Än”.
Team Sportia öppnar i september en helt ny butik i köpcentrumet Kungsfors i Skene.
Sportkedjan Stadium har öppnat två pop up-butiker, med skidinriktning, inför Vasaloppet i Dalarna. Dessutom finns en tredje "panikbutik". Se bilderna här.
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline.
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Den brittiska sportkedjan JD Sports öppnar ett helt nytt flaggskepp. Man gör det i en köpcentrummiljö som liknar ett cityläge i stadskärnan.
Redan i november berättade vi om att Stadium Group ska lansera ett fristående sneakerkoncept. Nu står det klart att Stadiums egen hemstad Norrköping blir först ut med Sneakers Point.
Sportshopen öppnar en ny butik på 2 700 kvadratmeter i det nybyggda handelscentrumet Lugnetrondellen i Varberg. "Vi vill växa i vårt närområde och västkusten är verkligen vår hemmaplan".
Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på servicen värdig stjärnor som Serena Williams.
Southampton Football Club har haft en tuff start i Premier League. Men inför årets kick off har klubben laddat upp med en ny butik, anpassad för att klara av det stora trycket i samband med matchdagarna.
Noga utvalda och limiterade kollektioner, inspiration och expertrådgivning är ledorden när Stadium lanserar sitt nya urbana koncept. Sortiment och varumärken ska uppdateras kontinuerligt.
Regent Street i London fortsätter att befästa sin ställning som flaggskeppens paradgata. Nu har The North Face öppnat en butik som skapats för att vara "progressivt lekfull".
Landets tredje största sportkedja växer nu med ytterligare två butiker – en i Kristianstad och en i Nynäshamn.
"Vi skapar nästa nivå för vad en sportbutik kan vara", säger vd Ulf Kinneson.
Intersport öppnar virtuella butiker i Stockolmstrakten.
Resultatet är att fokus flyttas från city till Boländerna.
Butiken är på 3 200 kvadratmeter och ligger i Tanum Shoppingcenter i närheten av den norska gränsen i Bohuslän.