Detaljhandeln genomgår en fas av digitalisering. Det gäller såväl försörjningsledet inklusive lagerhantering och leveranser som verksamheten i butik. Inom retail har konsumentens användande av smartphones snabbat på både behov och utveckling av digitaliseringen.
Reitan Convenience Sverige stärker ledningsgruppen och rekryterar ny Digitaliserings- och IT-direktör.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Coops lanserar nu ett digitalt presentkort, enligt kedjan är detta det första i sitt slag i svensk dagligvaruhandel.
Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.
Nio av tio företagsledare ser kunderna som främst digitala. Detta samtidigt som konsumenternas förväntningar på den digitala upplevelsen blir allt högre.
Coop Sverige tar nu nästa steg i sin digitala resa och samlar skapar en gemensam organisation. På så sätt hoppas man bli mer digitalt snabbfotade.
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Den fysiska handeln är långt från död. Det menar Swish som vill visa vägen framåt för den fysiska handeln och öppnar en egen butik.
Pandemin har både påverkat försäljningen och fört med sig behov av nytänkande. Närmare varannat företag har blivit mer digitala för att klara utmaningarna.
Digitaliseringen accelererar inom detaljhandeln och retail. Här är tre techbaserade företeelser som är väl värda att hålla koll på.
Med hjälp av smarta glasögon och AR kan arbetet effektiviseras.
H&M testar Virtual Fitting. Tekniken kan i förlängningen påverka sortiment och produktion.
I det nya varuhuskoncept som Amazon för tillfället skapar testas en digitalt laddad version av provhytter.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
”Om ett par år kommer Kappahls affärsstöd ligga i absolut framkant i vår bransch”, säger VD Elisabeth Peregi.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Kedjan bygger en ny butik komplett med varor och medarbetare – men utan kunder. Detta är anledningen.
Restaurangen var den första McDonald's-restaurangen i Sverige när den öppnade 1973. Läs mer om varför man nu har valt att stänga den.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
McDonald's testar att ta emot beställningar via röststyrning. Det finns även planer på automatisering av köket.
En ny rapport tyder på att upp till hälften av försäljningen sker online 2030. Den visar också på ett genombrott för återbruk.
Arkitektritad butik förstärker varumärkets strategi för omnikanal. ”Den fysiska butiken har alltid varit viktig för oss”.
Apoteket gör ny satsning på samverkan kring hälsa och hållbarhet. Som ansvarig har man utsett Eva Krutmeijer.
Telia har öppnat ett nytt automatiserat butikskoncept med självbetjäning.
Snabb utveckling – år 2025 kommer 80 procent av all försäljning inom B2B ske digitalt.
Borås City lanserade en digital plattform i december 2020. Nu har man gått in i en ny fas.
Coop väljer som flera andra att lansera digitala kvitton – men adderar en intressant dimension i satsningen.
Syftet är att hjälpa butikerna nå ut till en bredare målgrupp samt möta nya kanaloberoende beteenden.
Adidas VD Kasper Rorsted har satt kursen på digitalisering och försäljning direkt till konsument. Så här ser planen ut för de kommande åren.
Avancerad analys och ny digital teknik bidrar till att man kan beställa rätt mängd varor vid rätt tillfälle.
Konsumenten vill se en digitaliserad butik och fler automatiserade och obemannade koncept. Det visar en ny studie.
Låt oss sudda ut din Fear Of Missing Out. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
PostNord testar ett digitalt kösystem för att minska trängseln vid utlämning av paket.
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.
E-handeln har vuxit snabbt. Nu vill Regeringen via Konkurrensverket säkerställa att det är en väl fungerande marknad.
Produkterna ska komma till användning på restauranger och i butiker.
Gents ansluter sig till de företag som nu testar försäljning via en virtuell 360°-butik.
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
I takt med att e-handeln ökar har även behovet av differentierade digitala upplevelser blivit större.
Målet är att minska julstress och trängsel och därmed coronasäkra evenemanget.
Nu digitaliseras köpcentrumen via en digital marknadsplats för butikerna.
Nio åtgärder som bidrar till att du når fram till konsumenterna under pandemin – och står stark på andra sidan.
Ny studie visar på behov i Sverige av ökad automation, bättre samarbete, mer kundcentrering och större användning av AI.
Med hjälp av ny teknik vill Decathlon minimera det manuella arbetet för att i stället kunna fokusera på att hjälpa kunderna.
Medborgare som använder smarta samhällstjänster upplever en högre livskvalitet i staden.
Nike sätter den lokala communityn, dess idrottare och ny teknik i fokus i sitt senaste butikskoncept. Man vill förmedla stadens energi och aktiviteter.
Ambitionen är att skapa en e-handelsupplevelse som ska vara lika uppslukande som att besöka butiken i verkligheten. Så här ser den ut.
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.
Marknadsplatsen Cdon och Innerstaden Göteborg lanserar en lösning som ska stötta försäljningen i fysiska butiker.
I höst öppnar Zalando sin plattform för svenska butiker. ”Vi ser en ökad efterfrågan från handlare att digitalisera”, säger Kenneth Melchior.
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
Sverige tappar positioner. Det trots att Sverige själva har förbättrats, men flera andra europeiska länder förbättras i en snabbare och mer aggressiv takt.
Den tekniska utvecklingen har ett pris – kunderna är mer och mer beroende av att vara uppkopplade. Ett sätt för retail att agera på detta är ”re-humanisation”.
Resia Travel Group rekryterar Karin Liberg som ny CIO. Hon kommer närmast från Kapp-Ahl som Head of Business Office.
Ikeas CDO delade under WRC med sig av grunderna i företagets digitala utveckling. Barbara Martin Coppola berättade om tre nödvändiga hörnstenar i strategin.
Livskraftiga handelsföretag är viktiga för att stadskärnan. Nu kraftsamlar handlarna i centrala Västerås för att vässa sin digitala kompetens.
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Kedjan lanserar nu en ny form av Retail Business School. Man vill skapa en utvecklande kultur och förbereda medarbetarna för den nya digitala tiden.
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline.
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Den stora nyheten i dag är att Marks & Spencer planerar att stänga 100 butiker. Bakom beslutet finns en strategi som ska göra varuhuskedjan relevant för den nya tidens konsument.
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på.
Nästan varannan svensk vill få sitt kvitto digitalt och endast ett fåtal sparar sitt kvitto efter inköp. Det visar en ny Sifoundersökning som också visar på åldersskillnader
Inom tio år kommer 60 procent av alla jobb utgöras av nya roller och ansvar. Så här ser de stora aktörernas processer ut för att hitta talangerna – och detta letar man efter.
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Nu ska 14,5 miljoner kronor gå till forskning inom handeln. Sju nya forskningsprojekt har fått anslag. Ett av dem handlar om tillit för datadriven handel.
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.