
Sverige tappar sitt digitala försprång
Sverige tappar positioner. Det trots att Sverige själva har förbättrats, men flera andra europeiska länder förbättras i en snabbare och mer aggressiv takt.
Sverige tappar positioner. Det trots att Sverige själva har förbättrats, men flera andra europeiska länder förbättras i en snabbare och mer aggressiv takt.
Den tekniska utvecklingen har ett pris – kunderna är mer och mer beroende av att vara uppkopplade. Ett sätt för retail att agera på detta är ”re-humanisation”.
Livskraftiga handelsföretag är viktiga för att stadskärnan. Nu kraftsamlar handlarna i centrala Västerås för att vässa sin digitala kompetens.
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Kedjan lanserar nu en ny form av Retail Business School. Man vill skapa en utvecklande kultur och förbereda medarbetarna för den nya digitala tiden.
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline.
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Den stora nyheten i dag är att Marks & Spencer planerar att stänga 100 butiker. Bakom beslutet finns en strategi som ska göra varuhuskedjan relevant för den nya tidens konsument.
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på.
Nästan varannan svensk vill få sitt kvitto digitalt och endast ett fåtal sparar sitt kvitto efter inköp. Det visar en ny Sifoundersökning som också visar på åldersskillnader
Inom tio år kommer 60 procent av alla jobb utgöras av nya roller och ansvar. Så här ser de stora aktörernas processer ut för att hitta talangerna – och detta letar man efter.
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.
Nu ska 14,5 miljoner kronor gå till forskning inom handeln. Sju nya forskningsprojekt har fått anslag. Ett av dem handlar om tillit för datadriven handel.
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
Små och medelstora företag inom besöksnäring och handel ska höja sin digitala kompetens. Det är målet med ett nytt EU-projekt som beviljats miljonbelopp.
Sven Hammar är expert på att kvalitetssäkra webbapplikationer och molntjänster. Ingemar Gleissman är serieentreprenör inom inom e-handel. Detta är deras digitala trendspaningar inför 2018.
KappAhl erbjuder nu sina kunder betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.
Mer än hälften av svenska talanger inom digitalisering kan tänka sig att byta jobb ifall deras kompetens riskerar att stagnera. Det visar en ny rapport kring digitaliseringens effekter.
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
I maj lanseras en digital plattform som ska underlätta hanteringen av lastbärare. Det ska spara tid och pengar för producenter, grossister och butiker.
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)
Linköping menar att man har de rätta förutsättningarna för att etablera en ny nationell myndighet för digitalisering. Därför vänder man sig nu till ansvariga statsråd om att få hjälpa till att bygga upp en ny digitaliseringsmyndighet.
En tredjedel av europeiska företag sackar efter i den tekniska utvecklingen. Det visar en ny kartläggning där man bland annat har studerat IT-implementeringen i detaljhandeln. Epson genomförde en undersökning hos 3 600 europeiska IT-inköpare inom detaljhandel, utbildning, sjukvård och företagssektorn. Det visade sig att 38 procent medgav att de inte aktivt höll sig uppdaterade när … (läs mer)
Försäljningen av dagligvaror digitaliseras snabbare än vad som skett i andra branscher. Och för att lyckas med mat online finns sex nyckelfaktorer att hålla koll på.
Detaljhandeln utvecklas i en rasande fart. För att kundservicen ska hänga med krävs helt nya strategier, under 2017 kommer vi se en digitalisering även inom detta område.
Telekom är den bransch som ligger längst fram inom digitalisering. Men tre detaljhandelsföretag utmärker sig på listan över de som lyckats bäst.
Detaljhandeln digitaliseras och ställs nu inför stora utmaningar. ”De som lyckas har balans mellan mjuka och hårda faktorer”, menar Einar Iveroth, expert inom IT-driven förändring.
Digitalisering och ökad internationell konkurrens utsätter detaljhandeln för ett stort omvandlingstryck de kommande åren. Det visar Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet.
Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Nya möjligheter skapas i mötet mellan det digitala och det fysiska. Det är en av slutsatserna i en ny bok i ämnet.
Offentlig sektor är den bransch som placerar sig högst när det kommer till organisationens digitaliseringsgrad. Detaljhandeln har inte kommit lika långt.
Den digitala handelns betydelse sträcker sig bortom genomförda transaktioner. Snart kommer de digitala influenserna uppgå till 99 procent, och detaljhandeln ställs inför upp till 21 olika kontaktytor mot kunden. Det förändrar allt.
Identifiera och personalisera. Optimera ägandet. Lyft fram transparens. Här är tio förutsättningar för framgång i den digitaliserade detaljhandeln.
Walmart har investerat i höjda löner och utbildning men också trimmat varuflödet och stärkt butiksbeståndet. Nu kopplar man samman delarna i verksamheten digitalt för att skapa en sömlös shoppingupplevelse. Världens största detaljhandelskedja satsar nu på att stärka sin digitala närvaro. Nyligen offentliggjordes siffror som visar på en försäljningsökning online med sju procent jämfört med föregående … (läs mer)
Digitalisering är ett hett ämne inom de flesta branscher. I en ny undersökning visar det sig att detaljhandeln hamnar i topp, bara slagna av telekom. Allra bäst omdöme får Qliro och Ikea. Men e-handeln lämnar generellt en hel del övrigt att önska, menar man. I undersökningen ”Digital leaders in Sweden 2015”, har BearingPoint studerat hur … (läs mer)
Fastighetsägaren Citycon går in som partner i samarbetet kring Urban ICT Arena, en samverkansarena där digitaliseringens effekter ska utvecklas, testas och visas upp i en urban miljö.
Studie efter studie visar att en fungerande närvaro i flera kanaler är avgörande för framgång i detaljhandeln. Trots detta är fyra av fem satsningar på digitalisering rena chansningar. Det visar en ny undersökning.