
Nividas gör entré i köpcentrumet
Den nya butiken är 96 kvadratmeter stor och blir varumärkets första satsning i ett köpcentrum.
Den nya butiken är 96 kvadratmeter stor och blir varumärkets första satsning i ett köpcentrum.
Niko Paleovrachas har anställts som ny affärsområdeschef hos Citycon.
Här omvandlas en tidigare butikslokal till en plats för aktivitet och upplevelser.
”För oss är det viktigt att ta ansvar”, säger affärsområdeschef Peter Brodd.
Ingka Centres har utsett Cindy Andersen till ny Managing Director. Hon kommer närmast från Inter Ikea Group.
Väla‚ strax utanför Helsingborg, inleder en storsatsning på elbilar.
Under sommaren har det – trots pandemin – öppnat ett helt nytt köpcentrum.
Besökarna erbjuds nu förutom en fräsch toalettupplevelse även innovativa tjänster inom hygien och hälsa.
I dagarna släpper HUI Research och NCSC rapporten Svenska Köpcentrum. Här är tre trender som bidrar till att förändra köpcentrum och handelsplatser.
HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Här är vinnarna.
Vi står inför ett nytt decennium – men har du tillräcklig koll? Låt oss sudda ut din Fear of Missing Out. Här är 20 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Grosvenor Europe öppnar sex nya restauranger som en del i sin utvecklingsstrategi. Här är koncepten som öppnar.
Thon Property rekryterar internt när organisationen får ny VD och nu står det klart vem som tar över Olav Thon Gruppens svenska division.
Citycon har utsett Peter Dimulkas till ny nordisk marknadsdirektör. Han kommer leda marknadsföringen av bolagets 38 köpcentrum i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Estland.
Köpcentrumet är mer än en plats för handel. Därför väljer man nu att installera ett unikt videoverk som ska ge besökaren en känsla av att vara här och nu.
Markus Tungården blir ny retailuthyrare. Han ersätter Lena Rune som blir centrumchef för Mood Stockholm och retailansvarig för Mood District.
Sonos ser detta som ett nytt sätt att möta sina konsumenter. Butiken erbjuder fler leveransalternativ och ytan är flexibel för att lätt kunna förändras efter behov.
Frölunda Torgs har nominerats till Designpriset 2019. En insikt om vad köpcentrumets kund är ute efter ligger bakom framgången.
Citycon rekryterar Carina Erlandsson för att ta över rodret för Mölndal Galleria och Stenungstorg Centrum. Carina Erlandsson kommer närmast från Agora.
Håkan Klinterhäll går in som Partner och ny Head of Agency Leasing för Cushman & Wakefields verksamhet i Sverige.
Under det senaste året har fyra nya anläggningar öppnat och 120 000 kvadratmeter adderats. Den totala ytan når rekordnivåer och detta land ligger i täten.
Under september 2019 öppnar franchisetagarna Annika och Göran Stjärnheim restaurangkonceptet Beijing8 i Täby Centrums nya matdestination Täby Deli.
Köpcentrumkedjan har inlett ett samarbete med ett företag som specialiserar sig på VR-baserade upplevelser. Tillsammans ska man skapa anläggningar i 25 köpcentrum. Ett av dem finns i Stockholm.
Järfälla kommun och ägaren till Stockholm Quality Outlet ska utöka handelsområdet. Detta med nya lokaler för handel, ny entré och ett parkeringsdäck.
Årets vinnare i NCSC Nordic Awards har utsetts. Det finska shoppingcentret ISO Omena har belönats med utmärkelsen Best Nordic Shopping Center 2019.
Den gamla modellen fungerar inte längre. Fastighetsägare och hyresgäster måste arbeta tillsammans för att skapa mötesplatser med starkt innehåll och sociala upplevelser. Det menar Boxparks grundare Roger Wade.
En årlig kartläggning visar att den projekterade ytan har minskat sedan förra året. Ökad e-handel och nya kundbeteenden sägs vara anledningen.
Närmare fyra av fem konsumenter kan tänka sig att bo i ett mixat område där det erbjuds möjligheter för ”live, work, shop, and play”. Det visar en ny studie som också avslöjar vilket utbud olika generationer efterfrågar mest.
Citycon har utsett Erik Lennhammar till Chief Development Officer. Erik kommer närmast från Nuveen Real Estate.
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Unibail-Rodamco-Westfield har rekryterat två personer till Commercial Partnerships. Det markerar en fortsatt satsning på samarbeten och pop up-butiker.
Platsen har en historisk koppling till handel. Det nya köpcentrumet som skapats är en integrerad del av stadsbilden och det är präglat av den lokala kulturen. Följ med in i Forum Gdansk.
Två centrum har som första köpcentrum i Norden certifierats med den internationella säkerhetscertifieringen Safe Retail Destination.
Ambitionen är att skapa en ny mötesplats. Inspiration har man hämtat från ett annat historiskt möte som inträffade för mer än 1 000 år sedan. Se bilderna här!
Efter närmare tre år av byggnation är det i dag dags för Grand Opening av Kongahälla Center i Kungälv.
En ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när man som första köpcentrum låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept.
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District Stockholm.
Newsec, som förvaltar Vällingby Centrum på uppdrag av fastighetsägaren Svenska Bostäder, har tecknat avtal med tre nya aktörer. Cutters, Sushi Kawa och Skapa öppnar alla under mars i centrumet.
Handelstrender har tidigare berättat om hur träningskonceptet mer eller mindre av en tillfällighet etablerades i köpcentrum. Nu siktar man på 100 nya showrooms – och närmar sig våra breddgrader.
Företaget berättar nu att man säkrat 1,18 miljarder USD, bland annat till en storsatsning på sina befintliga portfolion. Ambitionen är att renovera de 62 köpcentrum man driver.
Köpcentrumet storsatsar på Youtube för familjen. ”Vi har investerat ett sexsiffrigt belopp för att kunna erbjuda våra kunder upplevelser”.
Olav Thon Gruppen satsar offensivt på flera håll i landet och det står nu klart att H&M & Afound nyetablerar samt utökar flera redan befintliga ytor.
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Det nya köpcentrumet mixar boende med shopping och upplevelser. Man utlovar dessutom ett mixat food & beverage-erbjudande i en spektakulär miljö.
NCSC har utsett Kajsa Hernell till ny VD. Hon kommer närmast från Sveriges Textilhandlare där hon varit kanslichef. Kajsa efterträder Marika Wærn som lämnar NCSC efter fem år.
Fastighets AB L E Lundberg tillsätter två nya tjänster. Man rekryterar från de egna leden men också från IFK Norrköpings marknadsavdelning.
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln.
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. ”Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker”.
Nu har Unibail-Rodamco offentliggjort förvärvet av Westfield. Den nya gruppen beskrivs som en världsledande utvecklare och operatör av shoppingdestinationer.
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Det redan gigantiska köpcentrumet växer så det knakar. Ägarna investerar stora summor i den expansion som nu pågår. Centrumet har under sina tio år stått för en rad innovationer.
Årets vinnare har ett kvalitetskoncept som är väl avvägt sett till sin marknad. Det är innovativt och centrumets ambition har lett till mycket stora besöksflöden, en hög omsättning, nöjda hyresgäster och glada besökare.
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
När Docks Bruxsel invigdes för ett par år sedan var det första gången på 30 år som ett köpcentrum öppnades i staden. Sedan dess har man prisats som bästa köpcentrum av ICSC. Nu är det dags för nya ägare att ta över.
I de allmänna utrymmena i köpcentret, i parkeringshuset och på toaletteerna hördes ljudeffekter som skapats speciellt för centrumet. Var och ett av dem anpassade för respektive rum.
Den tekniska utvecklingen går fort och tekniken i fastigheterna blir allt mer integrerad med IT. Vasakronan skapar nu en ny teknikorganisation byggd för att hantera förändring och utveckling.
Aktörer inom non retail har en allt större betydelse för det moderna köpcentrumet. Man bidrar till ökade besökstider, högre besökstal – men aktörerna har också en positiv påverkan på detaljhandelsförsäljningen. Det visar en ny rapport.
Försäljningen i köpcentrum och handelsområden fortsatte den positiva trend som pågått sedan mätningarna började 1988.
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.
Ett traditionellt slutet köpcentrum är ofta en intetsägande upplevelse utifrån. Det ville man ändra på i detta centrum – fasaden förvandlades till ett enda stort konstverk.
Retail handlar mer och mer om upplevelser. Det är en av anledningarna till att köpcentrumet har satsat på en egen rooftop. Man har dessutom skapat en helt ny känsla med suggestiv belysning i centrumet.
Om ett år slås portarna upp till ett helt nytt köpcentrum som bland annat innehåller ett gigantiskt periskop. Det miljövänliga centrumet använder de lokala förutsättningarna för sin drift.
Nordic Council of Shopping Centres har delat ut pris till det bästa köpcentrumet 2017. Det gick till ett centrum som genomgått stora förändringar och visar på ett stort socialt engagemang.
Retail handlar mer och mer om upplevelser. Något som det här varuhuset tagit fasta på. Besökarna kan färdas från översta våningen till bottenplan på några sekunder.