Den nya tidens köpcentrum växer fram – i en ny riktning. Framtiden är både digital och hyperfysisk – här är tio anledningar till det.
För fjärde året i rad bjuder köpcentrumet in till gratis filmvisning. Under tio dagar visas film i en pop-up-biograf.
Stockmann uppdaterar koncept i köpcentrum – varuhuset blir flaggskepp för den nya satsningens inriktning.
Kronprinsen byggs om för att bli en ny självklar mötesplats i Malmö. Heimstaden har nu tecknat ett nytt avtal gällande en 226 kvadratmeter stor lokal.
En ny och större butik öppnar till sommaren i köpcentrumet. Lokalen utökas för att även inrymma konceptet H&M Home.
Lagerhaus flyttar till ny större lokal i centrumet. Den nya butiken förses med ett uppdaterat butikskoncept.
Under våren 2023 öppnar två företag nya butiker i gallerian Femman i Göteborg. För ett av dem innebär det även premiär för ett nytt butikskoncept.
Köpcentrumet öppnar en samarbetsbaserad hubb där syftet är att inspirera och engagera till en cirkulär livsstil och konsumtion.
Under torsdagskvällen arrangerades NCSC Awards på Sergel Hub i centrala Stockholm. Bland vinnarna fanns finska Mall of Tripla.
Styrelsen för NCSC har beslutat att justera namnet. Nordic Council of Shopping Centers blir i och med detta Nordic Commercial Spaces & Communities.
Citycon uppdaterar varumärkets identitet. Ambitionen är att återspegla nordisk design under devisen "Creating cities full of life".
Centrumet vill inspirera och sprida kunskap om hur man kan göra sin garderob mer hållbar.
URW lanserar mediebyrå. ”Vi hittar nya sätt att skräddarsy möjligheter för varumärken och deras medieköp”, säger Caroline Puechoultres, CCO.
Den kommande hösten blir intensiv på Väla i Helsingborg – en mängd nya butiker och koncept etableras.
Här är Sveriges största köpcentrum och handelsplatser. NCSC har kartlagt utvecklingen i sin årliga rapport Svenska Köpcentrum.
Förutom namnförändringen meddelar köpcentrumet 15 nyheter i butiksmixen samt ett utökat serviceerbjudande.
Centrumet står nu inför en omfattande utveckling och komplettering av handel, bostäder och ett nytt restaurangutbud. Målet är en 15-minutersstad i miniatyr.
Shopping och upplevelser i Battersea Power Stations historiska miljöer. ”Byggnaden har förvandlats till Londons mest unika destination”.
Nu öppnar handeln i en helt ny centrumkärna i Kiruna. Detta när dörrarna till galleriorna Sjuan, Åttan och Nian i dag slås upp.
Får ansvaret för att utveckla möjligheterna inom specialty leasing i alla centrum i Norden och Baltikum.
Förpackningar och annat avfall är en praktisk utmaning för konsumenten. Köpcentrumet vill underlätta med en uppdaterad (digital) återvinningsstation.
”Det här sökverktyget höjer ribban och ger ökad synlighet för våra kunder”.
Från och med 1 februari 2022 är Alecta Fastigheter ägare av Solna Centrum. Nu rekryteras Pernilla Andersson som ny Centrumchef.
Unibail-Rodamco-Westfield lyfter in ytterligare digifysiska upplevelsekoncept i sina centrum. Under sommaren etableras en ny VR-upplevelse.
Ett nytt koncept för coworking går hand i hand med Ingka Centres positionering av sina destinationer som mötesplatser.
Besökare i det moderna köpcentrumet förväntar sig en grön upplevelse. Så här resonerar man, enligt en ny undersökning.
Det före detta köpcentrumet ska nu få ett nytt liv i en mixat 15-minutersprojekt. Här ska man bland annat mötas av världens största gröna tak.
Nu har årets vinnare i NCSC Sweden Awards utsetts. Väla tog hem priset Best Shopping Center 2022. Läs mer om galans samtliga vinnare!
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Nu har Citycon öppnat sitt nya flaggskepp Lippulaiva. För första gången producerar företaget bostäder i ett köpcentrumprojekt.
Grundaren, 23-åriga Isabelle Cederblad, älskar mackor. Nu ska hon servera kreationer som är långt mer än bara bröd och pålägg.
Först ut på den nya paradgatan i den nya destinationen blir spanska modekedjan Zara. Området öppnar i september 2022.
Området genomgår en omfattande renovering och förändring. Här skapas 7 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta för retail.
Årets största satsning – Väla bjuder in till upplevelser i en mix av underhållning, vetenskap och fantasi.
Skovarumärket Skechers öppnar en butik i maj. Det blir varumärkets 54:e i de nordiska länderna.
Stor rotation i erbjudandet och tydlig samhällsnytta. Nu öppnar Ingka Centres första mötesplats i en urban miljö, den första satsningen i Europa.
Köpcentrumen inleder en satsning på ghost kitchens – restaurangkök som tillverkar mat från flera olika varumärken främst för leverans och take away.
Köpcentrumet har välkomnat 50 000 surrande hyresgäster. ”En fin insats för miljön och ett bra tillfälle att sprida kunskap och väcka nyfikenhet”.
”Vi tror stenhårt på satsningen och är övertygade om att upplevelser kommer att bli en viktig del av framtidens köpcentrum”.
Nordstans besökare ges möjlighet att enkelt plocka upp förbeställda låneböcker eller på plats låta sig inspireras av nyheter från litteraturens värld.
”Framtidens butik handlar om så mycket mer än bara själva produkterna i sig”. Konceptet erbjuder upplevelser och ett sortiment som varieras.
Tyresö Centrum visar starkare besökssiffror och omsättning jämfört med övriga landet. Under 2022 är fler nya koncept på väg in i centrumet.
O’Learys storsatsar på ett nytt ”eatertainmentkoncept” i två våningar i köpcentrumet. Där ska man erbjuda bowlingbanor, mat, sport, musik och sociala spel.
”Vårt kafé är skapat med de finaste detaljerna och trendorienterad mat. Vi vill att våra gäster ska känna sig omgivna av magi och kärlek i vår lilla sagovärld.
Xpeng Motors lanserades i Sverige förra veckan. Nu tar varumärket nästa steg i sin europeiska expansion – in i köpcentrumet.
Traditionell retail är inte längre tillräckligt. Här är fyra viktiga hörnstenar i framtidens köpcentrum och destinationer.
Utöver en allmän uppfräschning av ytorna utökas det nya Restaurangtorget. Fokus i förvandlingen ligger på hållbarhet.
Ingka Centres VD Cindy Andersen uppmanar till gemensamma ansträngningar och nytänkande. Detta för att värna om den allra största mötesplatsen.
Intresset för att etablera verksamhet inom food & beverage var mycket större än väntat.
Ambitionen är att öka försäljningen samt förbättra kundupplevelsen i kedjans samtliga köpcentrum.
Polestar fortsätter sin expansion inom fysisk retail. Inom kort öppnar en ny central butik.
Detta är den första butiken utanför USA i konceptet 4-star, där sortimentet baseras på kundernas egna favoriter.
Världens hittills snabbaste laddare har plats för fyra fordon och laddar 100 km räckvidd på tre minuter.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Med hjälp av augmented reality invaderar dinosaurier två svenska centrum. Inspiration har man hämtat i Liverpool.
Erbjuder fullsortimentsbutik, café, tre dubbelbanor samt en specialbyggd padelbana för test- och provspel.
Detaljhandeln befinner sig i en helt ny fas där mycket är i förändring. Handelstrender har sammanställt de mest angelägna trenderna som just nu bidrar till att forma framtidens detaljhandel.
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Nu har Ingka Centres öppnat ett nytt mixat köpcentrumprojekt. För första gången adderar man ett livsstilskoncept med tillhörande bostäder.
Ska identifiera och koppla samman rätt verksamheter med rätt aktörer för en relevant lokal.
International Council of Shopping Centers är mitt uppe i en förändring. En av förändringarna innefattar namnet.
Köpcentrumet ska bli en självklar mötesplats i förorten. Edutainment, yoga och utomhusbio är en del av utbudet.
Besökarna möts av en 700 kvadratmeter stor destination – en smurfby fylld av upplevelser för familjer och barn.
Flera köpcentrum står nu på tur för den nya servicesatsningen.
Nu växer en ny destination fram, här är ambition att skapa ett inbjudande vardagsrum i stadskärnan.
”Det är urban destination som visar framtiden för ytor i innerstäder”. Beräknas öppna 2023.
Grosvenor använder ett nytt verktyg för besöksstatistik som även identifierar köer och trängsel.
Hon kommer närmast från Ica Fastigheter och har tidigare arbetat på ett flertal köpcentrum i och kring Stockholm.
Nu utvecklas köpcentrumet till en naturlig mötesplats i regionen – även för näringslivet.
Polestar finns just nu på plats utanför köpcentrumet med sina elbilar. Här vill man träffa nya – och befintliga –kunder.
Till hösten öppnar en outlet i köpcentrumet Caroli. Etableringen är en del av ett omfattande förändringsarbete.
Under våren öppnar ett nytt koncept inom dagligvaror. ”Det här är något vi inte har sett i Sverige förut”.
Verksamheten vänder sig både till gallerians unga besökare och dess företagare.
Google har lanserat en ny tjänst för navigering i inomhusmiljöer, bland annat i köpcentrum.
Amazon fortsätter att förvandla ödelagda delar av köpcentrum till lokala fulfillment centers.