”Vi tror att strategiska relationer som denna kan starta en ny tillväxtmotor för vår verksamhet”.
Amazon firar tvåårsjubileum i Sverige – Sverigechef Gulfem Toygar konstaterar att företaget lärt sig mycket om landet och kulturen. Och vad man vill handla.
Jiroy VD Jimi Tadi utmanar under devisen ”tillsammans är vi starkare”. Kunderbjudandet består bland annat av en personaliserad upplevelse.
Nu inleder Nike ett större samarbete i Europa med ambitionen att skapa framtidens marknadsplats.
Victoria’s Secret lanserar en digital plattform med varumärken från tredje part. Fokus är satt på företag som leds av kvinnor.
Ny tjänst för dagligvaror. För matkreatörer innebär den att recept kan förvandlas till köpbar varukorg direkt via exempelvis TikTok.
Svenska Amazons kunder har blivit dubbelt så många på ett år. Intresset att sälja via marknadsplatser har också fördubblats under samma tidsperiod. Det visar två nya undersökningar.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
Digital marknadsplats anpassas för att bli mer lättanvänd för äldre konsumenter.
Marknadsplatsen Etsy har tagit hjälp av den senaste tekniken och skapat ett virtuellt hem.
Digitalt födda varumärken utformar snabbare än andra – med hjälp av data – produkter för den nya tiden. Det menar en av detaljhandeln mäktigaste profiler.
International Council of Shopping Centers är mitt uppe i en förändring. En av förändringarna innefattar namnet.
Har utveckla sin e-handel från enskild butik till marknadsplats. Nu lanseras lösningen.
Som marknadsplats med ultrasnabba leveranser utmanar man traditionell handel.
Tillsammans ska man verka för att butiker, restauranger och caféer får enkel tillgång till finansiering.
Kläder var den näst största kategorin. Här är de mest populära sökorden inom mode.
Carrefour har öppnat sin digitala marknadsplats för små oberoende verksamheter inom retail.
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
Målet är att underlätta för konsumenten att hitta varor som stämmer överens med de egna värderingarna.
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.
Nu digitaliseras köpcentrumen via en digital marknadsplats för butikerna.
I stället för att sälja egna produkter siktar man nu att utveckla marknadsplatsen i en ny riktning.
En ny undersökning kartlägger svenskarnas kunskap om och förväntningar på Amazon. Det visar sig att majoriteten kan tänka sig att handla från företaget.
Amazon bekräftar att man påbörjar lanseringen av den svenska sajten. Nu väntar troligen snabbare fulfillment och ett större tjänsteutbud.
Amazon tar ett steg mot mer upplevelseinriktad shopping.
Marknadsplatser. E-handelsplattformen Shopify inleder ett samarbete med Walmart. Den digitala dörren öppnas därmed till miljontals konsumenter.
Alibaba Group har lanserat en ny plattform riktad till unga konsumenter som vill shoppa lyxprodukter till bra priser.
Marknadsplatsen Cdon och Innerstaden Göteborg lanserar en lösning som ska stötta försäljningen i fysiska butiker.
I höst öppnar Zalando sin plattform för svenska butiker. ”Vi ser en ökad efterfrågan från handlare att digitalisera”, säger Kenneth Melchior.
Afounds marknadsplats finns nu även i Tyskland och Österrike. Ambitionen bakom satsningen är att skapa en mer cirkulär och hållbar modebransch.
”Det kommer ge oss helt nya insikter kring korsförsäljning att arbeta vidare med”.
En ny digital handelsplats erbjuder olika sorters catering på ett och samma ställe. Förutom mat kan man bland annat hyra porslin, möbler och foodtrucks.
Volymen på Tmall ska fördubblas på tre år. Ett av verktygen är en ny uppdaterad flaggskeppsbutik med personalisering och ett antal AI-baserade tjänster.
Åhléns fyller år och firar med medarbetare och kunder. Allt började med en tavla på kungafamiljen – 120 år senare är verksamheten fortfarande i förändring.
Food halls fortsätter sitt segertåg runtom i världen. Nu har det öppnat en variant som tar sig an ytterligare en trend; vegansk mat. Det blev succé från start.
Nyligen berättade vi om att Everlane gjort entré på Alibabas marknadsplats Tmall Global. Även H&M-ägda & Other Stories har nu tagit steget ut på marknadsplatsen.
Johan Jaarnek har varit tillförordnad försäljningschef på Blocket sedan april. Nu utses han till permanent försäljningschef.
Nilson Group blir ny partner på H&M-gruppens marknadsplats Afound. Den nya försäljningskanalen är ett första steg för Nilsson Group att hitta fler målgrupper.
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Ellos vill förenkla för kunderna med en ny satsning. Homeroom.se lanserades nyligen på alla nordiska marknader, efter en tidigare premiärlansering på den svenska marknaden.
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel.
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Moncler släpper sin nya exklusiva kolektion i Alibabas pop up-butik. Plattformen riktar sig till konsumenter som är intresserade av high end-shopping.
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
CROSS BORDER. Stuart Rose, partner på Mirus Capital Advisors, delar med sig av sina tankar kring e-handelns cross border-möjligheter. Han lyfter fram två tunga trender.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
H&M genomför för andra gången på kort tid en lansering av ett nytt koncept. Efter Arket lanseras nu Afound, en marknadsplats med kuraterat sortiment inom mode och livsstil. Satsningen är både fysisk och digital.