Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
Målet är att underlätta för konsumenten att hitta varor som stämmer överens med de egna värderingarna.
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.
Nu digitaliseras köpcentrumen via en digital marknadsplats för butikerna.
I stället för att sälja egna produkter siktar man nu att utveckla marknadsplatsen i en ny riktning.
En ny undersökning kartlägger svenskarnas kunskap om och förväntningar på Amazon. Det visar sig att majoriteten kan tänka sig att handla från företaget.
Amazon bekräftar att man påbörjar lanseringen av den svenska sajten. Nu väntar troligen snabbare fulfillment och ett större tjänsteutbud.
Amazon tar ett steg mot mer upplevelseinriktad shopping.
Marknadsplatser. E-handelsplattformen Shopify inleder ett samarbete med Walmart. Den digitala dörren öppnas därmed till miljontals konsumenter.