
85 procent e-handlade under november
Pandemin skyndar på den digitala utvecklingen inom detaljhandeln. E-handeln växte med 25 procent under november.
Pandemin skyndar på den digitala utvecklingen inom detaljhandeln. E-handeln växte med 25 procent under november.
PostNord testar ett digitalt kösystem för att minska trängseln vid utlämning av paket.
Sex av tio planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder.
PostNordinleder ett samarbete med dagligvarukedjan Lifvs.
Under september och oktober startar PostNord sitt pilottest av 100 paketboxar. Responsen är positiv.
Det är en stillsammare tillväxt än tidigare månader under pandemin.
E-handeln växte med 49 procent under andra kvartalet, jämfört med 2019.
Tillväxten i e-handeln var rekordhög i juli, jämfört med samma månad 2019.
E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj. Åtta av tio svenskar e-handlade.
Efter sommaren utökar PostNord sina leveranssätt med paketboxar för att möta den växande e-handeln.
Med sikte på att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Söder.
E-handeln växte rejält under första kvartalet 2020. För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa störst.
I E-barometern för det första kvartalet 2020 konstateras att dagligvaror är en av de delbranscher som ökat mest under coronapandemin.
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
PostNord undersöker hur man kan minska returers miljöpåverkan. I ett samarbete man att ersätta fysiska returetiketter.
Enligt PostNords E-barometern ökade E-handeln med 11 procent under tredje kvartalet 2019.
Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen. Detta enligt E-barometern.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
Hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z.
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
E-handeln i Sverige fortsatte att öka under 2018. För första gången kan den årliga rapporten E-barometern även visa regionala siffror på hur svenskarna e-handlat länsvis. Här är hela listan.
PostNords försäljningsorganisation är mitt uppe i en större förändring. En viktig del förändringsprocessen är ledarskapet, därför har man rekryterat fyra nya säljchefer.
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel.
Isabelle Baumann har utsetts till ny chef för Business Innovation and Technology inom Affärsområde eCom & Logistik på PostNord.
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen ska lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i familjen – Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point.
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu.
”Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats”, säger detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Leksaksförsäljningen ökar dramatiskt online, men det är nykomlingar som livsmedel som står för den största tillväxten. Det visar E-barometern för årets tredje kvartal.
E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.
PostNord lanserar kvällsleveranser utan tilläggsavgift som ny standard. Samtidigt införs lördagsleveranser vilket utökar möjligheten att e-handla inför helgen.
Postnord förstärker säkerhetsavdelningen med rekryteringen av Jessica Nyström, tidigare utredande polis på sektionen mot internationell grov organiserad brottslighet.
E-handelskonsumtionen ökade med 14 procent under april jämfört med samma period i fjol. Inredning och livsmedel ökar allra mest.
Zalando lanserar en pilot för Instant returns, en expresstjänst för returer on-demand. Det gör det möjligt för Zalandos kunder att returnera varor inom 60 minuter samt boka en upphämtningsplats de själva väljer. – Att erbjuda smarta leveranser och returneringsmöjligheter är viktigt i en snabbrörlig bransch. Många aktörer på nätet fokuserar på leveransen av paket, men … (läs mer)
Drygt var tredje nordbo handlade online från utlandet under 2016. Och Sverige är ett av länderna som våra grannar gärna handlar ifrån. Det framgår av PostNords årliga rapport E-handeln i Norden.
Postnord vill göra e-handeln enklare, därför lanseras nu en ny lösning med tre val som mottagaren kan göra direkt i sin mobiltelefon.
Nu lanseras fygitala PostNord Shop – ett nytt koncept som blandar den fysiska och digitala handeln. Bland annat erbjuds provrum samt en interaktiv digital 360-graderspegel. En allt större andel av konsumtionen sker i dag genom en kombination av fysiska och digitala gränssnitt. Postnord Shop är en fysisk marknadsplats för e-handlare och konsumenter där e-handelsleveranser står … (läs mer)
Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år.
Nu testar Ica, PostNord och Glue ett nytt sätt att leverera mat som beställs online. Varorna ska levereras direkt in i kylen med hjälp av ny teknik.
2015 års nätraket är bygghandeln. Det är en av de branscher som ökade mest under 2015, med en tillväxt om hela 38 procent. Det framgår av den kommande årsrapporten för e-barometern 2015 som släpps nästa vecka. Förändrade regler kring ROT-avdraget, en hög omsättningshastighet på bostäder där flytt också innebär renovering samt låga räntor att finansiera … (läs mer)
En betydligt högre andel av svenskarnas julklappsinköp tycks i år ske genom e-handel. En ny undersökning från PostNord visar att fram till den 25 november hade 43 procent av alla julklappsinköp skett via internet. Och konsumenterna uppskattar att det kommer att bli väldigt många fler e-handelsköp de kommande veckorna. Redan nu i slutet av november … (läs mer)
Den svenska detaljhandelns försäljning av varor över internet ökade med 16 procent under tredje kvartalet 2015. Det framgår av e-barometern .
I samband med att PostNord presenterade E-barometern för 2014 sammanställde man också en bild som sammanfattar året som gick. Så håll till godo, här är allt på ett bräde!
Inom en treårsperiod kommer PostNord att öppna nya utlämningsställen i hela landet.
Uppåt i julhandeln. En ny undersökning visar att svenskarna handlat julklappar för 3,2 miljarder kronor.
I automaterna kan paket både hämtas och returneras.
Julhandeln blir allt mer digital vilket ställer helt nya krav på detaljhandelsföretagen.
Svenska konsumenter handlar julklappar för 4,3 miljarder kronor via e-handel.