En ny studie kartlägger svenska konsumenters betalningar. En majoritet föredrar självbetjäning och utcheckning på egen hand.
En ny typ av osynliga streckkoder testas nu av kedjan. Men gör det för att snabba på registreringen av varor – men även för att minska stölderna.
”Betalbranschen är under förändring, det gäller att vara på tårna och ständigt testa och utvärdera nya betalsätt”.
Ett sätt för Jula att snabbt komma i gång och samla insikter. man siktar även på att prova tjänsten i varuhusen.
PostNord utvecklar nya AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Bland annat testas smarta glasögon.
Just nu pågår nästa stora streckkodsrevolution – detaljhandeln ställer om från linjär till 2D-streckkod.
Den fysiska handeln är långt från död. Det menar Swish som vill visa vägen framåt för den fysiska handeln och öppnar en egen butik.
Ikea rullar ut ett nytt sätta att registrera sina varor via kedjans mobilapp.
Betjänar branschverksamma i området med produkter och sortimentet.
Varannan kund väljer självbetjäning. Tanken är att de nya kassorna ska komplettera och avlasta ordinarie kassor.